- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

در جلسه رای اعتماد به جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم چه گذشت؟

در جلسه رای اعتماد به جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت

 

به گزارش پژواک [1]، پنجمین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، برگزار شد.

جواد اوجی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت نفت هفدهمین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

 

*** نخعی/ سخنگوی کمیسیون انرژی

 

سخنگوی کمیسیون انرژی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

 

متن گزارش کمیسیون انرژی بدین شرح است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارت نفت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

فریدون حسنوند

رئیس کمیسیون انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارت نفت

‌بخش اول: مقدمه

در اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی طی جلسه رسمی در تاریخ ۲۳/ ۰۵/ ۱۴۰۰ با حضور جناب آقای جواد اوجی وزیر محترم پیشنهادی نفت به بررسی سوابق و برنامه ایشان پرداخت. در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن استماع توضیحات ایشان برای عملیاتی نمودن برنامه پیشنهادی، مهم ترین چالش های پیش رو در حوزه عملکرد وزارت نفت را مطرح و اولویت های مورد نظر کمیسیون را در این زمینه تشریح کردند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

انجام تعهدات قانونی وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی برای تکمیل پروژه‌های عمران و آبادانی مناطق هم‌جوار با تأسیسات نفت و گاز به ویژه استان های جنوبی
ساماندهی مسائل رفاهی و استخدامی نیروی انسانی شاغل در صنعت نفت شامل حقوق و دستمزد و قراردادها
حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در صنعت نفت
رسیدگی به وضعیت تراز گاز کشور
اجرای برنامه‌های گسترده نگهداشت توان تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل طرح های توسعه و فشارافزایی این میدان
رفع موانع تأمین سوخت زمستانی کشور
رفع موانع اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» برای توسعه پتروپالایشگاه ها و کاهش خام فروشی
اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور و شفاف سازی رابطه مالی دولت با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران
استفاده از ظرفیت های دیپلماسی انرژی برای جذب سرمایه گذاری خارجی با اولویت کشورهای همسایه
بخش دوم: شرح استعلامات (شامل مدرک تحصیلی و سابقه ایثارگری)

کمیسیون انرژی طی نامه تاریخ ۲۳/ ۰۵/ ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت مدرک تحصیلی جناب آقای اوجی را استعلام نمود که آن وزارتخانه در پاسخ، اصالت مدرک کارشناسی مهندسی نفت ایشان از دانشگاه صنعت نفت آبادان را تأیید کرد.

بخش سوم: اهم توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

استفاده حداکثری از ظرفیت های صنعت نفت برای جهش تولید و صادرات
تعهد بر بکارگیری مدیران شایسته و فساد ستیز در وزارت نفت
حل مشکلات مربوط به مسائل رفاهی و استخدامی کارکنان صنعت نفت
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش نفت و طراحی روش های نوین از جمله تهاتر کالا و سرمایه گذاری خریداران نفت در صنعت نفت
تکمیل مخازن سوخت نیروگاه ها تا شهریورماه سال جاری با سوخت مایع برای رفع مشکل ناترازی گاز در زمستان
اولویت دهی به خط لوله سراسری یازدهم و مخزن گازی خانگیران برای تأمین پایدار گاز شمال شرق کشور
تقویت دیپلماسی انرژی برای حل و فصل اختلافات با طرف های قرارداد و توسعه همکاری با کشورهای همسایه
تعیین تکلیف میادین مشترک نفت وگاز اعم از اکتشاف، توسعه، تکمیل توسعه و برداشت و بهره برداری تا پایان دولت سیزدهم
تأکید بر استفاده از ظرفیت های قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی برای بهینه سازی مصرف سوخت در کشور
بخش چهارم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق آن با اسناد بالادستی

در برنامه ارائه شده توسط آقای مهندس اوجی ضمن تشریح وضع موجود و بیان مهمترین چالش ها، اقدامات لازم برای مواجهه با چالش های مذکور مطرح گردیده که وزیر پیشنهادی در طول دوران خدمت متعهد به اجرای آنها است. همچنین برنامه های راهبردی و عملیاتی در ۱۱ محور اصلی تفکیک و با جزئیات تشریح شده است.

همچنین بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نفت، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نفت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. در برنامه ایشان به برخی از احکام فوق الذکر اشاره ای نشده است که از جمله مهمترین احکام ذکر نشده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

توسعه صنعت خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس و دریای عمان، عرضه گازطبیعی در بورس انرژی، توسعه زیرساخت های سوخت گاز مایع و تقویت پدافند غیرعامل در صنعت نفت.

بخش پنجم: پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی

با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

 

*** روح الله عباسپور/ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

 

متن گزارش به شرح زیر است:

با سلام و احترام

مستند به ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده رضا اوجی وزیر پیشنهادی نفت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

شرح توضیحات:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

توسعه متوازن و پایدار زنجیره ارزش نفت و گاز در جهت جلوگیری از خام فروشی

تامین پایدار نفت، گاز، سوخت و خوراک موردنیاز

اکتشاف، توسعه، حفظ و نگهداشت تولید با اولویت میادین مشترک

بازاریابی و فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی

ارتقاء بهره وری و بهینه سازی زنجیره تولید با مصرف انرژی

تامین منابع مالی و جذب سرمایه در صنعت نفت از مسیر مشوق های لازم

ارتقاء فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان با هدف افزایش ساخت داخل

دیپلماسی غربی و تنظیم روابط بین الملل در حوزه انرژی

اشتغال، مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی

حکمرانی و تجدید ساختار صنعت نفت، گاز و شرکت های تابعه

اهمیت دادن و ساماندهی منابع انسانی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۴ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۲۷ درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد ۹ درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور محترم صلاحیت ایشان را تائید می نماییم.

نتیجه گیری کمیسیون:

ایشان را برای تصدی وزارت نفت با اکثریت مطلق آراء مناسب تشخیص داد.

عباس پور در ادامه عنوان کرد: از وزیر توقع و انتظار داریم این است که متعهد باشد، مردمی و انقلابی باشد، همچنین تحصیلات متناسب با وزارت مربوطه خود باشد، تخصص لازم در این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین مسئله ای که مطرح است و برخی موارد به دیگران اشکال می گرفتیم این بود که افراد معرفی شده در بدنه وزارتخانه نبوده و تجربیات لازم را در این حوزه ندارند اما جناب اوجی هم تجربیات لازم را در این زمینه دارند، او در زمینه کارشناسی و مدیرعاملی تجربه لازم را داشته است و مدیرعامل ملی نمونه بوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر در وزارت نفت نبوده است در بنیاد مستضعفین مسئول هولدینگ انرژی سینا گستر بوده است که در بین ۱۱ هولدینگ بالاترین سود را داشته است. بعد از شهید تندگویان تنها وزیر پیشنهادی است که در بدنه وزارت نفت است که مورد استقبال تمام کارکنان شرکت نفت قرار گرفته و ایشان با عنایت به این موضوع می تواند موفق ترین شخصیت در این موضوع باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اوجی در بین مدیران عامل گاز بالاترین شخصیتی است که انعقاد قرارداد گاز را با پاکستان، عراق و سایر کشورها داشته است از این جهت می تواند بهترین و مناسب ترین شخصیت در این حوزه باشد.

 

*** هاجر چنارانی / مخالف وزیر پیشنهادی نفت

 

هاجر چنارانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد:

وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد. امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است.

ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

دنیا به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند. در دهه‌های آینده استخراج انرژی فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد. باید از حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو استفاده شود.

 

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است، تصریح کرد:

وقتی دولت روی کار می‌آید، این موضوع به کلی فراموش می‌شود. حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟

شما برای مناطقی منابع نفت و گاز فراوان دارند اما هیچ سودی به مردم منطقه نمی‌رساند، چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای بی‌عدالتی شرکت‌ ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی و… چه برنامه‌ای دارید؟

 

*** مهدی عسگری / مخالف وزیر پیشنهادی نفت

 

مهدی عسگری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، گفت:

امروز یکی از مهم ترین تصمیمات مشترک مجلس و دولت رقم خواهم خورد، انتخاب وزرا با رییس جمهور و اعتماد به آن ها با مجلس می باشد، محصولات آنچه امروز می کاریم و می گماریم، مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد.

اهمیت و سنگینی مسئولیت که امروز بر دوش ما می باشد و رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.

دسته ای از وزارت خانه ها مانند وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارای عائله سنگین و زیادی هستند که اعتماد بالا و دقت مضاعف در رای اعتماد را می طلبد، برخی دیگر وزارتخانه ها نقش تامین منابع را برای دولت دارند که دیگر وزارتخانه ها بر سر سفره آن ها قرار دارند از مهم ترین آن ها وزارت نفت، اقتصاد و صمت می باشد.

در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می شود برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

 

 نماینده مردم کرج در مجلس در پایان، اضافه کرد:

تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، شرایط داخلی وزارت مذکور، شرایط بین المللی و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی بسیار حائز اهمیت می باشد، امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی می باشد، موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی است، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

 

*** حسین حسین زاده / موافق وزیر پیشنهادی نفت

 

حسین حسین زاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت:

وزارت نفت یکی از بنگاه های اقتصادی کشور است. وزارت نفت تنها نامش نفت نیست و به نوعی وزارت اقتصاد و اشتغال، حتی فرهنگ هم محسوب می شود پس باید این قرارگاه به شخصی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی سپرده شود.

 

وی با بیان اینکه ۱۹ سال در شرایط سخت عملیاتی در حوزه نفت کار کردم، گفت:

من اوجی را می شناسم. او مدیر من بوده، اوجی کار را از دانشکده نفت شروع کرده و بعد از فارغ التحصیلی کارآموزی کرده، یعنی کار را از کارگری آغاز کرد. به پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی اوجی شهادت می دهم و ایمان دارم.

هرگاه هر فردی از هر مجموعه ای وارد وزارتخانه ای شود موفق خواهد بود. اوجی اصلا از بدنه صنعت نفت بوده و می تواند در این حوزه موفق باشد.

 

وی با بیان اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرادولت ها است، گفت:

بحث اقتصاد بدون نفت به معنای تعطیل کردن بخش نفت نیست که با استفاده از ظرفیت فروش نفت، گاز، پتروشیمی و فراورده های آن می توان اقدامات موثری در حوزه اقتصادی کرد.

 

حسین زاده با بیان اینکه وزارت نفت به وزیری استراتژیک محور با فکر توسعه ای نیاز دارد، افزود:

وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می کنند. وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با اشاره به ذخایر نفتی و گازی کشور گفت:

چالش اصلی ما تأمین گاز در زمستان است. نقطه قوت اوجی این است که در بخش های مختلف حوزه نفت کار کرده و می تواند این چالش ها را رفع کند.

 

*** حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی / مخالف وزیر پیشنهادی نفت

 

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی به عنوان مخالف جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد:

ما در بحث بودجه کشور و درآمدهای آن سه راه بیشتر نداریم؛ یکی بحث درآمدهای مالیاتی، یکی فروش نفت و دیگری نیز سایر درآمدها می‌باشد.

با توجه به رکود اقتصادی برای تولید کنندگان و صنوف مختلف قطعا درآمدهای مالیاتی به قدری نمی‌رسد که بتوان کشور را اداره کرد.

 

این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:

سایر درآمدها نیز ناچیز بوده و ما تنها راه‌مان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی می‌باشد و لذا وزیری باید سکان وزارت نفت را در دست بگیرد که توانایی فروش نفت در شرایط تحریمی را داشته باشد.

 

انتهای پیام///