- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

در جلسه رای اعتماد به محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم چه گذشت؟ (بروزرسانی)

در جلسه رای اعتماد به محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

به گزارش پژواک [1]، چهارمین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهاردهمین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

 

*** مجید نصیرایی/ سخنگوی کمیسیون فرهنگی

 

مجید نصیرایی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

 

بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.

 

*** علی اصغر خانی/ مخالف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چتر گسترده ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر و … را در دل خود جای می دهد، اگر به اهداف و وظایف این حوزه نگاه کنیم شاهد هستیم که این حوزه نیازمند چه افرادی است.

 

علی اصغر خانی در ادامه افزود:

آقای اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است،

سوابق ایشان ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

آقای اسماعیلی با کدام‌ پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقی دانان، کانون های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟

یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم ها را صادر کنند، در برنامه های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه های داخلی هستند؟

 

وی در ادامه اضافه کرد:

اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی ترین امورات را نمی توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان های انقلاب اسلامی از جمله مهم ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آن ها بعید به نظر می رسد.

وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولید کنندکان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تامل و برنامه ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نا مطلوبی پیدا کرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می شوید؟

 

نماینده مردم شاهرود در مجلس در پایان، با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می طلبد که متاسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی شود، اضافه کرد:

همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امور محوله آن عنایت کنید، گستردگی و ماموریت های وزارت ارشاد فردی با سابقه مدیر و مدبر، توانمند، جهادی و علمی را می طلبد که دارای رشته تحصیلی مرتبط باشد.

 

*** سید علی یزدی‌خواه/ مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ

 

سید علی یزدی‌خواه  به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:

مخالفت بنده با آقای اسماعیلی مربوط به مسائل فردی و شخصی نیست .

در قانون بودجه بخشی با عنوان خارج از شمول وجود دارد که به رئیس دستگاه اختیار داده تا از محل بودجه خارج از شمول استفاده کند بدین شکل که او با یک امضاء و بدون هیچ ترتیبات قانونی می‌تواند مبلغی را به نهادی بدهد.

آقای اسماعیلی معاون سیاسی – امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.

 

این نماینده مردم در پایان،  اضافه کرد:

میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد.

او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن هم نظارت کرد.

در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه اینها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.

 

*** حجت الاسلام سید رضا تقوی/ موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ

 

حجت الاسلام سید رضا تقوی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:

در شرایط فعلی زندگی بشر با اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی آمیخته شده و دنیا را تبدیل به یک دهکده کرده است و باید به این مقوله مهم توجه جدی شود.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می شود، اظهار داشت:

محمدمهدی اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور متشکل از عرصه مطبوعات، رسانه ها، صنعت چاپ، کتاب، هنر، سینما، شعر و کانون های ادبی معرفی شده است و ما باید بین حیطه وظایف این بخش از فرهنگ با فرهنگ کلاسیک تفکیک قائل شویم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان، تصریح کرد:

فرهنگ در جامعه مایه هویت و موجودیت است و به نوعی می توان گفت که فرهنگ تمدن ساز است و متشکل از مجموعه ای از گرایش ها و باورهای مردم یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

مدیریت حوزه فرهنگی نیازمند روحیه آزاداندیشی مدیران فرهنگ است و اسماعیلی فردی است که به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد. و این مسئله بسیار مهم است چرا که توسعه فرهنگ بدون همراهی مردم به جایی نمی رسد.

 همچنین ارزش های دینی نقش اساسی در شکل دادن به فرهنگ کشور دارد که مدیر فرهنگی باید خودش فردی دیندار باشد و وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی این ویژگی را دارد.

 

*** عفت شریعتی/ موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ

 

عفت شریعتی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:

کشور ما کشوری عظیم و با عظمت بوده و انقلاب ما انقلابی بی نظیر در جهان بشریت است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه های عظیم فرهنگی است، ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهیم.

وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت.

ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.

 

نماینده مردم زرند در مجلس در ادامه بیان داشت:

ما افتخار می کنیم که در مجلس انقلابی خدمتگزار هستیم، امروز می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

در فرصت کوتاه نمی توان حق مطلب را در خصوص شخصیت، منش و روشهای مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ ادا کرد، اما در بحث شخصیت علمی و مدیریتی ایشان به اختصار به نکاتی اشاره می کنم.

تعیین‌ تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به درستی به آن پرداخته است. همچنین ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم گیری از دیگر برنامه های ایشان است.

 

وی در ادامه گفت:

ایشان چهره محبوبی در بین جوانان انقلابی دارد و شخصیت ایشان در میان اساتید دانشگاهی قابل احترام است،

همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه های مکتوب و تصویری کشور دارد و ببش از ۳۰ رسانه کشور، جلسه ۴ ساعته صمیمانه با ایشان برگزار کردند.

ارتباط گسترده ایشان با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استانها و طلاب جوان از دیگر نقاط مثبت ابشان است.

اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی از مواردی است که به آن توجه دارد.

 

نماینده مردم زرند در مجلس در پایان بیان کرد:

ما در مسائل فرهنگی باید به سه نقطه مهم توجه کنیم؛ اول اینکه مسائل فرهنگی و امور فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند.

 

*** حجت الاسلام سیدمحمد موحد/ موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ

 

حجت الاسلام سیدمحمد موحد به عنوان موافق اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد:

اکنون ما در یک آزمون بسیار سخت قرار داریم، شرایط کشور ویژه و خاص است، از یک طرف دولت آقای رئیسی است و از طرف دیگر ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم با در نظر گرفتن شرایط کشور افراد درست را راهی دولت کنیم تا تصمیمات متناسب اتخاذ کنند.

 

وی با بیان این‌که فرهنگ از عناصر هویتی و استقلال کشور است، افزود:

تاریخ تمدن ایران اسلامی گواه بر وجود فرهنگی پربار در کشورمان است، فرهنگ از بارزترین مولفه‌های قدرت و ایجاد همدلی و نشاط در سرزمین‌مان است.

 

این نماینده مجلس در پایان، با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اظهار کرد:

در دورانی هستیم که شبیخون فرهنگی، هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان مرز و بوم را هدف قرار داده است لذا ما باید با حفظ ارزش‌های اسلامی برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر تلاش کنیم.

 

 

انتهای پیام///