- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

درخشش یک ابر گازی در فضا

یک ابر گازی درخشان نعل اسب مانند، در پس زمینه هزاران ستاره کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد که تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی هابل ناسا موفق به رصد آن شده‌اند.

 

*** درخشش یک ابر گازی در فضا

 

به گزارش پژواک [1]، یک ابر گازی درخشان نعل اسب مانند، در پس زمینه هزاران ستاره کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد که تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی هابل ناسا موفق به رصد آن شده‌اند.

این بازمانده ابرنواختر که در این تصویر مشاهده می‌کنید، در اثر انفجار یک ستاره عظیم به وجود آمده است. این انفجار سبب ایجاد امواج شوک در فضای میان ستاره‌ای با سرعت چند میلیون مایل در ساعت شده است که این موضوع سبب ایجاد تغییرات ناگهانی و بزرگی در فشار و دمای پشت این امواج شده است.

تابش اشعه ایکس که در این تصویر با رنگ آبی نمایان است، حاصل موج شوکی است که دمای گاز میان ستاره‌ای را تا حدود ۱۰ میلیون درجه رسانده است. شکل نعل اسبی آن نیز ممکن است به دلیل توزیع نابرابر گاز میان ستاره‌ای در اطراف محل انفجار ایجاد شده باشد.

تصویر نوری ثبت شده توسط تلسکوپ هابل نیز یک ابر کوچکتر هلالی شکل و درخشان که حاصل انتشار گاز هیدروژن است و حلقه‌های به رنگ بنفش کم رنگ که با نواحی غنی از اتم‌های اکسیژن مرتبط هستند را نشان می‌دهند که تمامی این موارد شواهدی از رخ دادن واکنش‌های هسته‌ای در هسته ستاره پیش ابرنواختر را ارائه می‌دهند. این موارد و سایر عناصر سنگین ممکن است در نسل بعدی ستارگان و سیارات همراه نیز حضور داشته باشند.

انتهای پیام///