- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

استفاده از نانوپوشش های مقاوم به خوردگی در لوازم خانگی ایرانی

نانوپوشش های مقاوم به خوردگی در لوازم خانگی ایرانی مورد استفاده قرار گرفت.

 

*** استفاده از نانوپوشش های مقاوم به خوردگی در لوازم خانگی ایرانی

 

به گزارش پژواک، بدنه ماشین‌های ظرفشویی و لباس‌شویی‌های تولیدشده در یک شرکت تولیدی و صنعتی با استفاده از پوشش تبدیلی نانوزیرکونیومی در مقابل خوردگی مقاوم‌سازی شده است. این نانوپوشش میان زیرلایه و رنگ قرار می‌گیرد تا چسبندگی و دوام رنگ را روی سطح افزایش دهد. از آنجایی که مساحت ویژه با استفاده از این نانوپوشش افزایش می‌یابد در نتیجه رنگ، برهمکنش بیشتری با سطح پیدا کرده و چسبندگی بهتری خواهد داشت.

پوشش‌های نانومتری زیرکونیومی دارای دو سطح هستند؛ یک سطح زیرین که با انجام یک واکنش شیمیایی به سطح زیرلایه می‌چسبد و دیگری سطح خارجی که دارای خلل و فرج است و موجب می‌شود لایه‌ بعدی، که می‌تواند لایه‌ رنگ باشد، در این خلل و فرج نفوذ کرده و چسبندگی بسیار خوبی ایجاد کند.

پوشش نهایی، اتصالی محکم با فلز پایه خواهد داشت و در آب و محیط واسط نامحلول خواهد بود. پوشش‌های تبدیلی پایه زیرکونیومی دارای مزیت‌های مهمی نسبت به فرآیندهای مرسومی چون فسفاته هستند.

از آن جمله می‌توان به عدم حضور عناصر مضری همچون نیکل، کروم، فسفات، عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، مقاومت به خوردگی ایده‌آل و چسبندگی بهتر رنگ به زیرلایه را دارند.

پیش از این از پوشش‌های فسفاته و کروماته به‌عنوان پوشش پیش رنگ در بدنه محصولات استفاده می‌شد که محدودیت‌ها و مشکلاتی داشتند. اما این نانوپوشش از مزایای مختلفی نظیر چسبندگی بالا، نیاز به مصرف ماده اولیه کمتر، امکان استفاده در دمای اتاق، بدون لجن، سازگار با محیط زیست و زمان کوتاه‌تر اعمال پوشش برخوردار است.

پوشش‌های رایج در صنعت نظیر روی، نیکل، منگنز و فسفات، مشکلات زیست‌محیطی دارند اما نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی یک شرکت دانش بنیان فرآیند مشکلی برای محیط‌زیست‌ ندارد. از سوی دیگر برای پوشش‌های رایج آب زیادی مصرف می‌شود در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد.

بنابراین از نقطه نظر مصرف آب نیز برای محیط‌زیست به ویژه نقاطی که با مشکل کم‌آبی روبرو هستند، مناسب است.

 

 

انتهای پیام///