- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

تولید ربات حشره‌ای سریع با قابلیت آوارنوردی

محققان دانشگاه برکلی از تولید ربات حشره‌ای جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند با سرعت بسیار زیادی از انواع موانع بالا رود و برای جستجو در میان آوارها ابزاری مناسب است.

 

*** تولید ربات حشره‌ای سریع با قابلیت آوارنوردی

 

به گزارش پژواک، این ربات حتی از توانایی بالا رفتن از سطوح عمودی نیز برخوردار است و از تغییر ولتاژ برای تغییر میزان چسبندگی و چرخش‌های تند استفاده می‌کند.

بخش اصلی این ربات یک بدنه مستطیلی شکل از جنس پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF) است که با استفاده از یک پلیمر الاستیک ساخته شده و با اتصال جریان متناوب برق به آن به طور مکرر خم و راست می‌شود و همین امر حرکت ربات یادشده را به سمت جلو ممکن می‌کند.

ربات چند سانتیمتری مذکور در صورت قرار گرفتن بر روی یک سطح صاف، می‌تواند در هر ثانیه ۲۰ برابر طول بدنش رو به جلو حرکت کند و حتی مقادیر کمی بار را نیز حمل کند. البته قدرت مانور این ربات کم است و قرار است مهندسان در نسخه جدید ربات یادشده این مشکل را نیز برطرف کنند.

این ربات از هوش زیادی نیز برخوردار است و به عنوان مثال می‌تواند با بررسی مسیر پیش رو در عرض چند ثانیه از یک مارپیچ خارج شود. با نصب حسگرهای گازی بر روی ربات مذکور می‌توان از آن برای شناسایی نقاط آلوده به انواع گاز استفاده کرد و لذا ربات یادشده می‌تواند ابزاری برای شناسایی موارد نشت گاز باشد.

این ربات در دو مدل تولید می‌شود که یکی به طور مستقیم به برق متصل می‌شود و دیگری با باتری کار می‌کند. مدلی که به طور مستقیم به برق متصل می‌شود، سرعت بیشتری دارد و در هر ثانیه ۲۸ برابر طول بدنه خود رو به جلو حرکت می‌کند. مدل باتری دار با هر بار شارژ برای ۱۹ دقیقه قابل استفاده است و می‌تواند حداکثر ۳۱ متر از مرکز کنترل خود فاصله بگیرد.

 

 

انتهای پیام///