- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

جلوگیری از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری تبلت و موبایل‌واره‌ها با اجرای طرح رجیستری

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه از جلوگیری از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری تبلت و موبایل‌واره‌ها با اجرای طرح رجیستری خبر داد.

 

*** جلوگیری از قاچاق تبلت و موبایل‌واره‌ها

 

به گزارش پژواک، محمدرضا عالیان درباره رجیستر موبایل‌واره ها، اظهار داشت:

از ابتدای امسال، مبلغ ۸۶ میلیون دلار ثبت سفارش موبایل‌واره‌ها صورت گرفته است. در این جلسه پس از گزارشی که همتا درباره طرح رجیستری ارائه داد، بخش زیادی از نگرانی ذینفعان دولتی برطرف شد.

ضمن این‌که انجمن واردکنندگان تلفن همراه به‌عنوان بخش خصوصی این اطمینان را به ذینفعان دولتی داد که اگر ارز مورد نیاز تخصیص داده شود، در زمینه تأمین کالاها مشکلی نخواهیم داشت.

سال ۹۹ تقریباً ۲ میلیون دستگاه تبلت به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۱۲۰ هزار دستگاه PDA (کامپیوترهایی قابل حمل و کوچک با صفحات لمسی)، اسکنر و مبدل به ارزش ۱۲ میلیون دلار و ۱۰۰ هزار ساعت هوشمند به ارزش ۵ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شدند.

 از ابتدای امسال تا ۹ تیر ۱۴۰۰، بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار وارد کشور شده که تنها ۲ درصد آن قانونی است. مرحله دوم طرح رجیستری که موبایل‌واره‌ها را شامل می‌شود، از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلار جلوگیری می‌کند.

تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۰ برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احقاق حقوق مصرف‌کننده، گارانتی سلامت با اجرای مرحله دوم طرح رجیستری به سرانجام می‌رسد و پس از اجرای این طرح دولت درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی به دست می‌آورد.

 

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه درباره این‌که طرح رجیستری، قیمت تمام شده موبایل‌واره‌ها را با افزایش روبه‌رو می‌کند یا نه، افزود:

اگر تمام مهره‌های اجرای این فرآیند به‌درستی چیده شود و تمام دستگاه‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند، شاهد افزایش قیمت موبایل‌واره‌ها پس از اجرای طرح نخواهیم بود.

 

*** فرآیند رجیستری موبایل‌واره‌ها

 

وی درباره فرآیند رجیستری موبایل‌واره‌ها گفت:

ساعت‌های هوشمند سیمکارت‌خور به‌جز eSIM (سیمکارت الکترونیکی) از دیروز آغاز شده و PDA، اسکنر و مبدل‌ها ۱۹ تیرماه رجیستر می‌شوند و آغاز رجیستری تبلت احتمالاً از ابتدای مرداد و با یک یا دو مدل تبلت است و در ادامه دیگر انواع تبلت نیز به آن اضافه می‌شوند.

شرکت‌های دارای مجوز واردات موبایل‌واره‌ها، از ابتدای امسال ۸۵ میلیون دلار ثبت سفارش انجام داده‌اند. از هفته گذشته که زمان اجرای طرح رجیستری اعلام شده، اغلب شرکت‌های قانونی و واردکننده برای ثبت سفارش اقدام کرده‌اند و حدود ۷۵ میلیون دلار در صف تخصیص قرار گرفته‌ است که به‌محض تخصیص ارز، کالاها وارد کشور می‌شوند.

اقدامات ضروری برای اجرای درست این طرح، آگاه‌سازی مصرف‌کننده و اصناف از زمان‌بندی اجرای طرح و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز مشکل است. بارها تأکید شده که مصرف‌کننده موبایل‌واره‌ها تا قبل از آغاز طرح رجیستری، موبایل‌واره خود را روشن و آن را فعال کنند.

بهتر است این کار به‌روزهای آخر موکول نشود. بسیار مهم است که مصرف‌کننده و اصناف در جریان زمان‌بندی باشند چرا که پس از اجرای طرح، نمی‌توان دستگاه را در شبکه رجیستر کرد.

 

عالیان با بیان این‌که تخصیص منظم ارز از بانک مرکزی و امکان ویرایش ثبت سفارش‌های تخصیص‌دار موبایل به تبلت اهمیت بسیاری دارد، افزود:

شرکت‌های خصوصی مقدار زیادی ثبت سفارش تلفن‌همراه دارند که به آن تخصیص‌ارز تعلق گرفته است. برای برطرف کردن نیاز بازار به موبایل‌واره‌ها می‌توان ثبت سفارش‌های تلفن‌همراه را به تبلت اصلاح کنیم تا فرآیند واردات سرعت بگیرد.

اطلاع‌رسانی گمرک به مسافران ورودی از دیگر موارد مهمی است که باید به‌صورت گسترده انجام شود تا مسافرهای ورودی به کشور بدانند زمان اجرای مرحله دوم طرح رجیستری از چه زمانی است تا بتوانند دستگاه خود را در مبادی ورودی به کشور اظهار و آن‌را رجیستر کنند.

تشکیل جلسات کارگروه تلفن همراه و تجهیزات سیمکارت‌خور نیز از دیگر مسائل مهمی است که باید در اجرای مرحله دوم طرح رجیستری آن را مدنظر قرار داد.

 

*** تخصیص ارز

 

به گزارش پژواک، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه در پایان با بیان این‌که تخصیص منظم ارز از سوی بانک‌مرکزی یکی از پارامترهای تأثیرگذار طرح رجیستری است، گفت:

بخش خصوصی برای تأمین موبایل‌واره‌ها تا پایان امسال به ۲۵۰ میلیون دلار (تقریباً ماهی ۳۰ میلیون دلار) تخصیص ارز نیاز دارد تا بازار را تأمین کند.

وظیفه نظارت و تأمین بازار موبایل‌واره‌ها نیز بر عهده انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام///