- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

کابینه دولت سیزدهم ؛ جناحی یا فراجناحی؟

با نزدیک شدن هرچه بیشتر به آغاز دولت سیزدهم، روز به روز بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون اعضاء و ویژگی‌های کابینه آینده داغ‌تر می‌شود.

 

*** اعضای کابینه دولت سیزدهم چه کسانی خواهند بود؟

 

به گزارش پژواک، این روز‌ها بازار گمانه‌زنی درباره اعضای کابینه دولت سیزدهم روز به روز داغ‌تر می‌شود و حتی کار تا جایی پیش رفته که لیست‌های احتمالی از وزرای دولت آینده منتشر می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی پیش از انتخابات در دیداری که با طیف‌ها و جریان‌های مختلف داشت بار‌ها تاکید کرده بود پس از پیروزی در انتخابات در رابطه با کابینه‌اش اظهارنظر خواهد کرد.

اما وی در رابطه با اینکه آیا افراد ستاد انتخاباتی وی، اعضای کابینه دولت سیزدهم خواهند بود، تصریح و تاکید کرده بود، کسانی که وارد دولت آینده او می‌شوند به نماد دولت تبدیل خواهند شد و باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشند، به همین دلیل افرادی که در ستاد او هستند لزوما از اعضای کابینه احتمالی او نخواهند بود.

به هرحال تا به امروز صحبت‌های زیادی درباره کابینه احتمالی رئیسی مطرح شده است اما یادمان نرود که او نیز حق دارد از همفکران و اشخاصی که با شعارها و رویکرد وی موافق هستند در کابینه‌اش استفاده کند.

 

 

 

*** معاون اول دولت سیزدهم کیست؟

 

در رابطه با معاون اولی دولت سیزدهم، برخی سعید جلیلی را به عنوان گزینه مورد نظر مطرح کرده‌اند البته برخی نیز مخبر دزفولی را گزینه محتمل معاون اولی معرفی کرده‌اند و حتی مدعی شده‌اند رئیسی با وی مذاکرات اولیه را نیز انجام داده است.

البته در رابطه با سعید جلیلی برخی معتقدند وی با ارسال نامه انصراف خود از کاندیداتوری روی سربرگ شورای عالی امنیت ملی، نشانی سِمت آینده خود را به رئیس جمهور دولت سیزدهم داده است.

البته آنطور که از محافل سیاسی و رسانه‌ای شنیده می‌شود، غلامحسین اسماعیلی که در حال حاضر رئیس دفتر حجت الاسلام رئیسی در قوه قضائیه است و علی نیکزاد که ریاست ستاد رئیسی در انتخابات را برعهده داشت نیز در لیست معاون اول‌های دولت سیزدهم وجود دارند.

 

 

 

*** وزیر اقتصاد دولت سیزدهم کیست؟

 

در میان ابراز نظرها پیرامون اعضای کابینه دولت سیزدهم اسامی علی طیب‌نیا، سید احسان خاندوزی، محمد‌رضا پورابراهیمی، حجت‌الله عبدالملکی، فرهاد رهبر به عنوان گزینه‌های احتمالی برای به عهده گرفتن سکان وزارت اقتصاد بیش از بقیه شنیده می‌‌شود.

البته سید احسان خاندوزی چندی پیش در توییتی این موضوع را رد کرده بود و گفته بود تمایل دارد در مجلس بماند.

 

 

 

*** وزیر کشور دولت سیزدهم کیست؟

 

در این لیست نام صادق محصولی و سید صولت مرتضوی هم به عنوان وزیر کشور اعلام می شود.

برخی احتمال سید صولت مرتضوی را با توجه به اینکه در قوا و نهاد‌های مختلف، از فرمانداری گرفته تا معاونت سیاسی وزارت کشور، سمت‌های زیادی داشته، بیشتر می‌دانند.

البته وی در آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان نیز فعالیت داشته است.

 

 

 

*** وزیر اطلاعات دولت سیزدهم کیست؟

 

در رابطه با وزارت اطلاعات گزینه‌هایی همچون محسنی اژه‌ای، حسین طائب و حیدر مصلحی وجود دارد.

البته برخی، احتمال حضور حجت‌الاسلام‌ عبداللهی را نیز که اکنون رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه است را برای این وزارتخانه مهم دور از ذهن ندانستند.

در رابطه با مصلحی نیز برخی معتقدند به دلیل جنجالی که وی به تازگی درباره علت رد صلاحیت مرحوم هاشمی درست کرد، دیگر شانسی برای برای حضور در کابیه دولت سیزدهم ندارد.

 

 

 

*** وزیر خارجه دولت سیزدهم کیست؟

 

حسین امیرعبداللهیان، منوچهر متکی وعلی باقری سه گزینه ‌ای هستند که برای وزارت خارجه مطرح هستند و برای هر کدام از این افراد نیز دلایل محکمی برای حضور در این جایگاه وجود دارد.

 

 

 

*** وزیر ارتباطات دولت سیزدهم کیست؟

 

برای وزارت ارتباطات که این روزها با توجه به اهمیت روزافزون فناوری و فضای مجازی گزینه‌های مختلفی به گوش می‌رسد مثل مهدی اخوان بهابادی ، رضا تقی‌پور و جواد جاویدنیا

البته تقریبا همه کارشناسان با توجه به رزومه مهدی اخوان بهابادی نگاه ویژه‎ای به وی برای حضور در وزارتخانه مذکور دارند.

او که یکی از جوانان نخبه و فعال کشور محسوب می‌شود در سال ۱۳۹۰ در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی منصوب شد و تاکنون کارنامه موفقی در حوزه فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است.

 

*** چرا اخوان بهابادی گزینه مناسب وزارت ارتباطات است؟

 

علاوه بر کارشناسان، بسیاری از شخصیت‌های کشوری و لشکری نیز به سه دلیل اخوان بهابادی را گزینه بایسته و شایسته وزارت ارتباطات می‌دانند.

اول اینکه با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل دولت جوان انقلاب، مهدی اخوان بهابادی را گزینه‌ای ایده‌آل از یک جوان مومن انقلابی متخصص می‌دانند.

دلیل دوم آنها این است که با توجه به رویکرد اخوان بهابادی در تعامل و همکاری با اکثر جریان‌های سیاسی کشور و تاکید رئیسی مبنی بر تشکیل کابینه فراجناحی، وی می‌تواند گزینه مناسب این وزارتخانه باشد.

و دلیل سوم و مهم افراد معتقد به وی، تخصص و فعالیت قابل توجه اخوان بهابادی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی ‏قائم‌مقامی وزیر ارتباطات، دبیری شورای عالی فضای مجازی، ریاست مرکز ملی فضای مجازی، قائم مقامی رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و مدیر‌عاملی همراه اول را در کارنامه تخصصی خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برعهده داشته است.

 

 

 
*** وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم کیست؟

 

وزارت صنعت معدن و تجارت از جمله وزارتخانه‌های مهم دولت آینده بواسطه اهمیت صنعت به صورت عام و تولید به صورت خاص و تاثیر آن بر معیشت و زندگی مردم، است.

همه امیدوارند شخصی قوی، باتجربه و مسلط به سه ضلع این وزارتخانه عریض و طویل، مسئولیت آن را برعهده بگیرد زیرا همانطور که ذکر شد تاثیر بسزایی بر زندگی و تولید کشور دارد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، این وزارتخانه و وظایفش آنقدر مهم است که هر معاون آن باید شخصی باشد در حد یک وزیر.

اما آنچه تا به حال در رابطه با این وزارتخانه مطرح شده، اسامی اشخاصی همچون مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن دولت احمدی نژاد و علیرضا رزم حسینی وزیر فعلی این وزارتخانه است.

البته در این رابطه، عزت ا… اکبری تالارپشتی که در حال حاضر ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد و در دوران انتخابات نیز، دبیری کمیته صنعت ستاد انتخاباتی رئیسی را برعهده داشت، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت صمت مطرح است.

 

 

 
*** وزیر علوم دولت سیزدهم کیست؟

 

برای وزارت علوم شخصیت‌هایی همچون محمدباقر خرمشاد و فرهاد رهبر مطرح شده است..

البته شنیده‌ها حاکی از این است که افراد مختلفی در حال رایزنی برای بدست گرفتن سکان این وزارتخانه علمی، آموزشی و فرهنگی هستند.

اسامی برخی افراد نیز برای این وزارتخانه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که با توجه به رزومه ضعیف آنها، اینگونه برداشت می‌شود که مطرح کردن این افراد صرفا با هدف دیده شدن است و به همین دلیل از بیان اسم آنها صرفنظر می‌کنیم.

 

 

 
*** وزیر ارشاد دولت سیزدهم کیست؟

 

عزت ا… ضرغامی و نادر طالب‌زاده نیز به عنوان گزینه‌های وزارت ارشاد مطرح شده‌اند.

البته در این رابطه نیز برخی جوانان فاقد تجربه لازم، تلاش کرده‌اند از این فرصت استفاده کنند و با آوردن اسم خود را در کنار افراد صاحب تجربه، خود را به عنوان گزینه وزارت ارشاد مطرح کنند.

 

 

 

*** وزیر نفت دولت سیزدهم کیست؟

 

جلوی وزارت نفت اسامی افرادی همچون مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی به چشم می‌خورد که به دلایل همراهی و حمایت قاسمی از رئیسی در دوران انتخابات، برخی وی را گزینه اصلی این وزارتخانه معرفی می‌کنند.

 

 

 

*** وزیر راه دولت سیزدهم کیست؟

 

وزارت راه و شهرسازی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و احتمالات قوی وجود ندارد.

البته برخی محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی را برای ادامه حضور در این وزارتخانه مناسب دانستند.

البته پیش از این، نیکزاد به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی این وزارتخانه در صورت حضور نیافتن در دولت سیزدهم به عنوان معاون اول، مطرح بود.

 

 

 
*** وزیر دادگستری دولت سیزدهم کیست؟

 

برای پست وزیر دادگستری در دولت سیزدهم هنوز گزینه قابل توجهی معرفی نشده است.

البته افرادی همچون هادی طحان نظیف، مرتضی بختیاری و محمد دهقان به عنوان گزینه‌های وزارت دادگستری مطرح شده‌اند اما هر کدام از این افراد به دلایلی همچون عضویت در شورای نگهبان حضورشان در این جایگاه، تقریبا بعید است.

 

 

 

*** وزیر دفاع دولت سیزدهم کیست؟

 

برای وزارت دفاع نیز که همواره حساسیت‌های زیادی نسبت به آن وجود دارد، اشخاصی همچون سردار حاجی زاده، سردار افشار، امیر حبیبیان و سردار نقدی مطرح شده‌اند.

 

 

 

*** وزیر نیرو دولت سیزدهم کیست؟

 

برای وزارت نیروی پرحاشیه این روزهای کشور، اسامی اشخاصی همچون سعید محمد، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و حمیدرضا جانباز مطرح شده است.

 

 

 
*** وزیر بهداشت دولت سیزدهم کیست؟

 

برای تصدی وزارت بهداشت و درمان نیز اسامی اشخاصی همچون سعید نمکی وزیر فعلی و و امیرحسین قاضی زاده هاشمی مطرح شده است.

برخی نیز مرضیه وحید دستجردی را گزینه این وزارتخانه می‌دانند اما در مقابل برخی وی را معاون احتمالی زنان رئیسی معرفی‌ کرده‌اند.

 

 

 

*** وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم کیست؟

 

برای این وزارتخانه اسامی افرادی همچون حمید سجادی، محسن منصوری و عبدالله ارجاعی مطرح شده است.

 

 

 

*** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم کیست؟

 

برای این وزارتخانه گزینه‌هایی همچون عبدالرضا مصری، احسان ارکانی و کاوه اشتهاردی مطرح شده است.

 

 

 

*** وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم کیست؟

 

حسین مظفر، حمیدرضا حاجی بابایی و انسیه خزعلی اشخاصی هستند که از آنها به عنوان وزیر احتمالی آموزش و پرورش دولت سیزدهم نام برده می‌شود.

 

*** معاونین رئیس در دولت سیزدهم

 

در رابطه با معاونین رئیسی در دولت سیزدهم ، اسامی حجت‌الاسلام احمد صالحی، احمد امیرآبادی فراهانی و محسن منصوری به عنوان معاون پارلمانی، مرضیه وحید دستجردی به عنوان معاون زنان و علیرضا زاکانی، رضا فاطمی امین و مرتضی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی و فناوری مطرح شده است و سایر معاونت‌ها نیز یا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد یا اسامی مطرح شده چندان قابل توجه نبوده است.

 

*** روسای دولت سیزدهم

 

در دولت سیزدهم همچون دولت‌های قبل، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در این رابطه اسامی افرادی همچون محمود بهمنی، پرویز داوودی و حسین صمصامی برای بانک مرکزی و فرهاد رهبر و محمدحسین فروزانمهر به عنوان گزینه‌های احتمالی سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است.

 

*** دلایل انتشار گزینه‌های احتمالی چیست؟

 

این روزها احتمالات، گمانه‌زنی‌ها و حتی شایعات زیادی در رابطه با اعضای کابینه دولت سیزدهم مطرح می‌شود که هیچکدام رسمی و واقعی نیست.

اما در رابطه با انتشار اسامی برخی اشخاصی که این روزها به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح می‌شوند یا لیست‌هایی که در این رابطه در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود، باید به چند نکته مهم توجه کرد.

اول اینکه، برخی با مطرح کردن برخی اسامی و لیست‌ها به دنبال مهندسی صحنه و افکار عمومی در راستای اهداف خود هستند.

دوم اینکه برخی نیز با مطرح کردن اسامی و لیست‌ها مختلف به دنبال بازخورد گرفتن از سوی مسئولین، کارشناسان و افکار عمومی هستند تا بررسی کنند که آیا فضا برای پیگیری وجود دارد یا خیر.

سوم، همانطور که در اواسط گزارش نیز به آن اشاره شد، برخی تلاش می‌کنند در این میان، از آب گل‌آلود، ماهی خود را صید کنند.

این افراد تلاش می‌کنند با هدف دیده شدن، در هماهنگی با تعدادی گروه، کانال و سایت‌های غیر معتبر، خود را مطرح کنند تا در نگاه مسئولان و کارشناسان و البته مردم جامعه، خود را فردی در این حد و جایگاه معرفی کنند.

 

*** رسانه‌های رسمی چرا؟

 

اما سوال اینجاست که، چرا برخی رسانه‌های رسمی اسامی این افراد را مطرح می‌کنند؟

این افراد و رسانه‌های وابسته به آنها، با استفاده از تاکتیک خبرشویی اقدام به این کار می‌کنند.

در این تاکتیک رسانه‌ای، اسم فرد مورد نظر در ابتدا در گروه‌ها و کانال‌های زرد و فاقد هویت، مطرح و با تکثیر و تکرار تلاش می‌شود آن را به عنوان گزینه احتمالی قوی که همه جا درباره آن صحبت می‌شود، مطرح کنند و سپس با اعتبار بخشی، راه آن را به کانال‌ها معتبر و شناسنامه دار و در ادامه نیز با دست به دست شدن و شستن منبع واقعی خبر، وارد رسانه‌ها و سایت‌های رسمی می‌کنند.

در این میان، متاسفانه برخی از رسانه‌های رسمی نیز بواسطه استفاده کردن از افراد بی‌تجربه یا کم تجربه، بدون اینکه متوجه شوند یا بخواهند، در این زمین بازی می‌کنند و خبر را همانطور که برنامه‌ریزان این نقشه‌ها می‌خواهند، منتشر می‌کنند ونمی‌دانند که در حال چه خدمت بزرگی به این افراد یا جریان‌های منسب به آنها، هستند.

چهارم و بدتر از موارد قبلی، برخی اهداف شوم و برنامه‌ریزی‌شده است که از انتشار برخی اسامی و لیست‌ها دنبال می‌شود و آن، راه‌انداختن جنگ قدرت و تشدید اختلاف بین جریان‌های سیاسی است.

متاسفانه برخی افراد از جریان‌های مختلف با دیدن اسامی گزینه‌های احتمالی و لیست‌ها، آنگونه برداشت می‌کنند که جناح رقیب به شدت در حال رایزنی برای تصاحب کرسی‌های کابینه دولت آینده است و اینجا است که جنگ قدرت آغاز می‌شود و پرواضح است که ادامه آن نیز چیزی جز ایجاد اختلاف بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که پیش از این در کنار یکدیگر پای صندوق‌های رای و نظامشان ایستاده بودند، نیست.

 

*** هشدار به مسئولان

 

به گزارش پژواک، در پایان می‌توان گفت، مسئولین مربوطه باید در این مقطع، بیش از پیش نسبت به آنچه در رسانه‌های رسمی و غیر رسمی پیرامون دولت آینده مطرح می‌شود، حساس باشند و به نحوی بایسته و شایسته فضا را نظارت و مدیریت کنند تا انشاا… دشمنان همیشگی این نظام و ملت نتوانند، کام شیرین مردم را از پیروزی و موفقیتی که در انتخابات اخیر بدست آوردند، تلخ کنند.

 

 

انتهای پیام///