- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

اینترنت ماهواره‌ای در ایران چقدر هزینه دارد؟

بر اساس تازه ترین اخبار، اینترنت ماهواره ای شرکت استارلینک اواخر شهریورماه و حداکثر اوایل مهرماه آماده سرویس دهی متقاضیان از سراسر جهان است.

 

*** اینترنت ماهواره‌ای در ایران

 

به گزارش پژواک، از همان روزی که زمزمه ابداع مدل جدیدی از اینترنت با عنوان اینترنت ماهواره ای شنیده شد، کاربران ایرانی بی صبرانه در انتظار سرویس دهی عمومی این نوع اینترنت و ورود آن به کشور ما هستند.

مشکلات اینترنت در ایران از جمله سرعت پائین، قطع و وصل های مکرر و دخالت های دولتی و فرا دولتی در پهنای باند و سرعت اینترنت ، موجب نارضایتی کاربران ایرانی شده و آنها رویای یک اینترنت باکیفیت تر و آزادتر را در اینترنت ماهواره ای می بینند.

طبق آخرین اخبار، اینترنت ماهواره ای آخرین مراحل تست های فنی را پشت می گذارد و تا کمتر از ۳ الی ۴ ماه دیگر سرویس دهی عمومی این مدل از اینترنت آغاز خواهد شد.

 

*** سرعت اینترنت ماهواره ای فراتر از پیش بینی های قبلی است

 

نکته مهم و رضایت بخش این که آزمایش‌های مقدماتی کاربرانی که نخستین دسترسی به این اینترنت را تجربه کرده‌اند حکایت از آن دارد که سرعت اینترنت در این شبکه حتی از آنچه مسوولان آن وعده داده‌اند هم بیشتر است.

خبری که تا حدی ممکن است برای کاربران ایرانی نگران کننده باشد این که به گفته رئیس هیات‌ مدیره استارلینک، این شرکت برای آغاز سرویس دهی در کشورهای مختلف باید نظر مساعد نهاد سیاستگذار مقررات و استانداردهای مربوط به ارائه سرویس را در آن کشورها جلب کند.

این امر می‌تواند به معنای تحت کنترل قرار داشتن این نوع اینترنت توسط دولت ها یا نیاز به تایید دولت ها برای استفاده از اینترنت ماهواره ای توسط شهروندان باشد که اگر چنین باشد، این کنترل برای بسیاری از کاربران ایرانی مطلوب نیست.

 

*** برآورد هزینه اینترنت ماهواره‌ای در ایران

 

به گزارش پژواک، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از نوع اینترنت ثابت است. به این معنی که این سرویس نیاز به یک‌بار خرید روتر و دیش و همچنین اشتراک ماهانه ۹۹ دلاری دارد. اگر این تجهیزات با همین حدود قیمت در دسترس متقاضیان ایرانی قرار گیرد به معنی هزینه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی – با دلار ۲۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومانی – خرید این تجهیزات در ایران است .

نکته منفی دیگر این که به گفته ایلان ماسک سرمایه گذار اصلی شرکت استارلینک، این شرکت در هنگام فروش این سرویس، کیفیت آن را تضمین نمی‌کند، با این حال در صورت نارضایتی کاربران، کل پول دریافت شده را بازمی گرداند.

 

 

انتهای پیام///