- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

ارزش تجارت اپ استور در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۳ میلیارد دلار رسید

بر اساس گزارش اپل، ارزش تجارت اکوسیستم اپ استور در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۶۴۳ میلیارد دلار برآورد شده که حاکی از رشد ۲۴ درصدی است.

 

*** اپ استور در سال ۲۰۲۰

 

به گزارش پژواک [1]، طبق مطالعه‌ی اپل با همکاری آنالیسیس گروپ، مجموع پرداخت‌های اکوسیستم اپ استور در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۳ میلیارد دلار در سراسر جهان رسیده است.

این رقم شامل هزینه‌های پرداخت‌شده برای تبلیغات، خرید کالا و سرویس‌های دیجیتال و در نهایت خریدهای فیزیکی است که بیش‌ترین درصد پرداخت‌ها را شامل می‌شود.

این رقم در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۱۹ میلیارد دلار برآورد می‌شد.

در مطالعه انجام‌شده گفته می‌شود توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۰، ضمن دستیابی به مشتریان جدید، تجارت خود را گسترش داده‌اند.

مطالعه‌ی مذکور در حقیقت چشم‌انداز جهانی درباره اکوسیستم فروشگاه نرم‌افزاری اپل است که در خلال چالش‌های اخیر اپل و اپیک‌گیمز (سازنده‌ی بازی فورتنایت) منتشر می‌شود و بیشتر روی سیاست‌ها و هزینه‌های اپ استور متمرکز شده است.

 

*** افزایش تنش‌ها میان اپیک گیمز و اپل

 

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید مدتی است که روابط اپیک گیمز و اپل با تنش‌هایی مواجه شده و این دو شریک استراتژیک پیشین بارها یکدیگر را به نقض قوانین و انحصارطلبی متهم کرده‌اند.

اپیک گیمز به‌تازگی دامنه‌ی جدال با اپل را وارد مرحله‌ای جدیدی کرده است و شکایت دیگری در اتحادیه‌ی اروپا تنظیم کرده و به‌موجب آن، طرح دعوی‌اش را گسترش داده است.

ماجرا زمانی شروع شد که اپیک گیمز برای پرداخت نکردن کارمزد ۳۰ درصدی اپل، از درگاه پرداخت خود در بازی فورتنایت استفاده کرد و به‌نوعی قوانین اپل را دور زد.

در مقابل، غول دنیای فناوری برای تلافی فورتنایت را از اپ استور کنار گذاشت و در بیانیه‌ای، دلیل این کار را نقض قوانین فروشگاهش اعلام کرد.

به‌طور کلی برخی از توسعه‌دهندگان از کارمزد ۳۰ درصدی اپل ناراضی هستند و اپیک گیمز نیز در حال لابی‌گری برای ایجاد فروشگاه‌های ثالث دیگر در اکوسیستم iOS است.

از سوی دیگر، اپل برای اثبات ارزش فروشگاه اپ استور و تأثیر مثبت آن روی توسعه‌دهندگان کوچک می‌جنگد و به عبارتی، مطالعه‌ی تحقیقی جدید هم‌سو با این تلاش‌ها است.

 

*** ارزش و رشد کل تجارت اپ استور در سال ۲۰۲۰

 

تحقیقات آنالیسیس گروپ، به بررسی چگونگی تغییر وضعیت اکوسیستم اپ استور در میان همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ پرداخته و روش‌های کمک پلتفرم [1] اپل به توسعه‌دهندگان کوچک (کسانی که نرم‌افزار آن‌ها کمتر از یک میلیون بار دانلود شده است و درآمدی کمتر از یک میلیون دلار دارند) و بررسی نحوه سوددهی اپ استور به‌ توسعه‌دهندگانی در طول ۵ سال گذشته را برجسته کرده است.

در تصویر زیر می‌توانید ارزش کل تجارت اپ استور در سال ۲۰۲۰ و رشد آن را مشاهده کنید:

 

 

در برآورد ۶۴۳ میلیارد دلاری [2] کل سال ۲۰۲۰، استراتژی‌های مختلفی برای کسب درآمد [3] از برنامه‌ها در نظر گرفته شده است و گفته می‌شود ۹۰ درصد از ۶۴۳ میلیارد دلار از محل فروش خارج از فروشگاه نرم‌افزاری [4] اپل [5] صورت گرفته و ظاهرا هیچ‌گونه کارمزدی در این زمینه جمع‌آوری نشده است.

این فروش‌ها شامل خرده‌فروشی عمومی، حمل‌ونقل، تحویل غذا [6]، تحویل کالا و سفارش‌های فروشگاه‌های مواد غذایی [7] است که از قرار معلوم، کالاها و خدمات فیزیکی بزرگ‌ترین گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

اساساً، مطالعه‌ی مورد بحث هنگام خرید در یک برنامه، خرید تحویل غذا یا درخواست‌های حمل‌ونقل از اپراتورهایی مانند لیفت روی آیفون را تجارت به حساب می‌آورد که توسط اپ استور تسهیل می‌شود.

آنالیسیس گروپ مدعی است که فروش‌های انجام‌شده به‌واسطه‌ی اکوسیستم اپ استور بالغ‌بر ۱۲۴ میلیارد دلار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و به موجب آن، ۲۴ درصد رشد داشته است.

بیشتر این رشد در حالی اتفاق افتاد که مردم به دلیل شیوع بیماری Covid-19 به خانه‌نشینی و تجارت بیشتر در اینترنت روی آورده‌اند.

به‌ عنوان مثال، صورتحساب و فروش کالاها و خدمات دیجیتال ۴۰ درصد افزایش داشته، درحالی‌که فروش در بخش حمل‌ونقل بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

تصویر زیر درآمد اکوسیستم اپ استور در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد:

 

 

طبق این مطالعه، توسعه‌دهندگان کوچک ۹۰ درصد از کل توسعه‌دهندگان اپ استور را تشکیل می‌دهند و از هر ۴ توسعه‌دهنده کوچک که کالا و خدمات دیجیتال را به فروش می‌رساند، میانگین یک توسعه‌دهنده درآمد خود را به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال گذشته افزایش داده است.

افزون بر این، تعداد توسعه‌دهندگان کوچک بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و درآمد آن‌ها نیز در همان بازه تقریباً سه برابر شده است.

در این گزارش، اپل به چگونگی تسهیل ‌اپ استور برای معاملات امن بین‌المللی، ویترین فروشگاه‌های محلی و پردازش پرداخت اشاره کرده است.

گفته می‌شود ۴۰ درصد بارگیری برنامه‌ها از توسعه‌دهندگان کوچک مربوط به کاربران خارج از کشورهای سازنده است و تقریباً ۸۰ درصد از توسعه‌دهندگان کوچک به لطف اپ استور در چندین ویترینِ فروشگاهی کشورهای مختلف فعال هستند.

در مورد توسعه‌دهندگان بزرگ‌تر، برآورد محافظه‌کارانه حاکی از آن است که بیش از ۷۵ شرکت مبتنی بر برنامه در ایالات متحده و اروپا به بورس عمومی را یافته یا خریداری شده‌اند و ارزش کل آن‌ها در زمان عرضه یا فروش بیش از ۵۱۰ میلیارد دلار است. اپل می‌گوید که این‌ها تماماً شرکت‌هایی هستند که iOS برای آن‌ها به‌منظور انتشار برنامه‌هایشان بسیار مهم است.

برای مثال، برنامه دوست‌یابی Bumble، در بازه‌ی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، بیش از ۲٫۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

گفته می‌شود که کوپرتینویی‌ها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا برنامه‌هایی با API بیش از ۲۵۰ هزار را در ۴۰ کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) ایجاد کنند. اپل همچنین با ایجاد با آکادمی‌های توسعه‌دهنده، دوره‌های توسعه‌ی برنامه و پیشنهاد‌ها آموزشی به شرکت‌های کوچک و افراد تازه‌کار کمک می‌کند.

اپل می‌گوید بیش از ۱۰ هزار نفر از آکادمی‌های توسعه‌دهنده‌ی این شرکت فارغ التحصیل شده‌اند که متعاقب آن، بیش از ۱۵۰۰ برنامه را راه‌اندازی کرده‌اند و تلاش‌های آموزشی آن در سال ۲۰۲۰ به بیش از دو میلیون دانش‌آموز و معلم کمک کرده است.

 

*** هیچ بازاری نوآورانه‌تر، انعطاف‌پذیر یا پویاتر از تجارت نرم‌افزار وجود ندارد

 

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در بیانیه‌ای گفت که فروشگاه اپ استور باعث ایجاد شغل، فرصت و نوآوری بی‌حد و حصر می‌شود.

 

وی در ادامه افزود:

توسعه‌دهندگان در اپ استور هر روز ثابت می‌کنند که هیچ بازاری نوآورانه‌تر، انعطاف‌پذیر یا پویاتر از تجارت نرم‌افزار در کره زمین وجود ندارد.

 

مدیر عامل اپل در پایان با بیان این که برنامه‌هایی که از طریق همه‌گیری به آن‌ها اعتماد کرده‌ایم از بسیاری جهات باعث تغییر در زندگی شده‌اند، اظهار داشت:

از مواد غذایی موجود در خانه‌ها و ابزارهای آموزشی برای والدین و مربیان تا دنیای بازی‌ها و سرگرمی‌های مجازی رو به گسترش هستند.

شالوده‌ی این مهم، فقط برنامه‌های باورنکردنی برای کاربران نیست، بلکه شغل‌ها، فرصت‌ها و نوآوری‌های ناگفته‌ای است که برای سال‌های متمادی به قدرت اقتصاد جهانی تبدیل می‌شود.

 

*** فروشگاه اپ استور و سایر بازارهای دیجیتال

 

به گزارش پژواک [1]، جالب است بدانید که اپل قبلاً با شرکت تحلیلی آنالیسیس گروپ در تحقیقی کار کرده بود که نشان می‌داد هزینه و عملکرد فروشگاه نرم‌افزاری این شرکت بسیار مشابه با سایر بازارهای دیجیتال مانند فروشگاه نرم‌افزاری آمازون و پلی استور گوگل است.

مطالعه مذکور که در جولای سال ۲۰۲۰ منتشر شد، زمانی پیش آمد که مدیرعامل اپل باید برای دادرسی ضد انحصار در فروشگاه اپ استور شهادت می‌داد.

 

 

انتهای پیام///