- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

علیرضا زاکانی در مناظره اول/ بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی خلق پول می‌کنند/ باید به همتی نوبل شیمی بدهند

علیرضا زاکانی با حضور در مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی حاضر و ضمن انتقاد به برخی مسائل، پیرامون برخی برنامه‌های اقتصادی خود توضیح داد.

 

*** باید به همتی نوبل شیمی بدهند

 

به گزارش پژواک [1]، علیرضا زاکانی در نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد به سوالی مبنی بر اینکه روزانه هزاران میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده می‌شود و میزان زیادی از این نقدینگی به تحریک تقاضا و افزایش قیمت در بخش هایی مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو منتهی می‌شود،‌ این در حالی است که بسیاری بنگاه‌های تولیدی در تنگنای مالی و اعتباری قرار دارند؛ برنامه شما برای کنترل این حجم از نقدینگی مخرب و هدایت آن به سمت بخش های مولد چیست، پاسخ داد.

 

وی در ابتدای سخنان خود با انتقاد از اظهارات عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت:

در ظاهر داریم با هم مناظره می کنیم اما دوستان انشا می خوانند، اینجا کلاس انشا نیست اینجا وقت پاسخ دادن، وقت مستدل صحبت کردن و وقت راست گفتن است.

آقای همتی خیلی زشت است که ما را متهم به دروغگویی می‌کنید، ما که هنوز حرف نزدیم، شما غیب می گویید؟ شما غیب نمی دانید؛ شما خلاف می گویید.

سال ۹۸ گفتید FATF هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد، چرا به مردم دروغ گفتید؟ همتی می‌گوید اقتصاددان است در حالیکه به نظر من به او باید نوبل شیمی بدهند چرا که پول ملی مملکت را نابود کرده است.

سخن از توزیع فقر می گوید، شما فقر را توزیع کرده اید؛ بنده سخن از تولید و جهش تولید می زنم. معتقد هستم باید سر مسائل درست حرف بزنیم و به دیگران تهمت نزنید چون مجبور می شویم حقایق بگوییم که اوقات شما و مردم تلخ می‌شود.

اگر درباره عدم صلاحیت ها حرف بزنید، اگر بنا بود افراد دیگر را تایید کنند، شما نباید اینجا باشید.

۸۵ میلیون نفر مقابل شما قرار دارند و ما پنج یا شش نفر نیستیم. شما ۸۵ میلیون نفر را نابود کردید.

بانک ها امکانی ایجاد کرده اند که ما به ازای آن ۱۱ ابربدهکار با ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. راه حل ماجرا اتصال بانک ها بهم و اطلاعات را در خدمت نظام مالیاتی قرار دادن است که وظیفه آقای همتی و وزیر اقتصاد بود اما این کار را انجام ندادند.
به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خیلی ها پول می گیرند، بدهکار بانکی هستند و رفتند جای دیگر سود می‌گیرند.

 

زاکانی در بخش دوم مناظره درباره نقدی به سخنان سایر نامزدها دارد، گفت:

من عرضم را با یک گله‌مندی نسبت به آقای همتی آغاز کردم و لازم است در این مکان مستند نسبت به یکدیگر صحبت کنیم که تعرضی نسبت به یکدیگر و همچنین سبب تلخی اوقات مردم نشود.

 

*** ابربدهکاران بانکی

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ سوالی که از آقای همتی دارم این است که ابربدهکاران بانکی چه افرادی هستند و این بی‌انضباطی که در بانک‌های مختلف کشور وجود دارد، چرا دقت لازم در این باره صورت نمی‌گیرد و مفسدهای بانکی از کجا ناشی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بزرگترین اشکال در این بخش به بانک مرکزی و عدم نظارت این بانک مربوط است،‌ اظهار داشت:‌

در سال گذشته از ۵ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد سپرده‌های بانکی،‌ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شده است و از این هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، مبلغ دوسوم به کسانی داده شده است که بدهکار بانکی بودند.
متاسفانه حجم بالا متعلق به کسانی است که عملاً هیچ نقش فعالی در حوزه اقتصاد نه تنها ندارند بلکه در سوداگری [2] و سفته بازی این کار را انجام می‌دهند. بزرگترین خدمتی که آقای همتی انجام ‌داده است،‌ باید در حوزه پولی و بانکی انجام می داده است که متاسفانه ایشان این کار را انجام ندادند.

 

*** پول پرقدرت عامل مهم نقدینگی

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه عامل مهم نقدینگی در جامعه پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ کرده است، گفت:

این نقدینگی در بازار چاپ و عرضه شده و با عدم صداقت نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان و اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند. دولت آقای روحانی در سال ۹۲ از عدم انتقال ارز که به داخل بوده، ما به ازای آن تولید کرده و بدهی آن را برای دولت آینده گذاشته است.

 

*** سه پارامتری که آقای همتی باید پاسخگو باشند

 

وی با بیان اینکه آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با این وضعیت و اختلال کشور اداره می‌شود، عنوان کرد:

از طرفی دیگر در موضوع ارزش پول ملی، معتقدم جنبه تورمی که جنبه اصلی آن است،‌ موضوع قیمت دلار به صورت منطقی نه دستوری و نه اینکه در جلسه ای بگوییم دلار نه۳۸۰۰ تومان و نه ۴۸۰۰ تومان باشد بلکه وسط آن را که ۴۲۰۰ تومان است درنظر بگیرند و صلوات بفرستند.

نمی‌شود کشور را اینگونه اداره کرد.
اگر اقتصاددانی است،‌ این گونه که شما می فرمایید،‌ پس همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاد دانی با این شیوه مطلع هستند و این قدر برای جنابعالی و همکاران شما بالا است که باید به شما جایزه نوبل شیمی اعطا کنند که ارزش پول ملی را به این شیوه نابود کردید.
معتقدم پارامترهای تورمی، پارامترهای نقدینگی و پارامتر افزایش پایه پولی [3]، سه پارامتر است که آقای همتی باید پاسخگو باشند که این سه حوزه چگونه کشور دچار رانت شده است.

 

*** آمدیم، حق مردم را بگیریم

 

زاکانی در ادامه این مناظره تلویزیونی به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت و اظهار داشت:

از آقای همتی خواهش می‌کنم علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کند و تهمت نزنید.

اینکه به من می‌گویند پوششی، راهبرد ستاد تخریب علیه بنده، خانواده‌ام، همسرم و بچه هایم است.

 

وی خطاب به همتی تاکید کرد:

به ما رحم نکردید و حداقل، رعایت انصاف بکنید.

اگر می‌ترسید و می‌دانید با مفاسد، معاون رییس جمهوری، مسئولان، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رییس جمهوری، دادستان تهران و رییس دانشگاه آزاد، مدیران قضایی در خصوص کرسنت ناظر به ۲ دوره قبل، فرزند رییس مجمع و دیگران برخورد کردم، بدانید آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

 

*** دنبال جهش تولید و توزیع ثروت هستیم

 

زاکانی در ادامه گفت:

در حوزه اقتصاد معتقدم اقتصاد و مدیریت به عنوان فوریت،‌ فرهنگ و اجتماع به عنوان اولویت، سیاست و امنیت به عنوان ضرورت و سیاست خارجی مدنظر قرار بگیرد. ابعادی را که دنبال می کنم،‌ تک بعدی نیست؛ ناظر به اقتصاد، اصل را بر جهش تولید گذاشتم و در کنار آن، تمرکز زدایی را در حوزه مدیریت پیشنهاد کردم.

وی همچنین به حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک به عنوان دیگر برنامه های خود برای ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت:

مبارزه با دیوان سالاری و مفاسد اقتصادی،‌ هدف اساسی همچنین رشد اقتصادی پایدار و اشتغال زا و بسط عدالت در خلق ثروت و توزیع آن هدفگذاری شده است.
برای جهش تولید، مقررات زدایی و تسهیل در مجوزها را مطرح کرده‌ایم اکنون ۸۰ درصد مجوز با رانت داده می شود.

مالیات و بیمه را از مقابل تولید کنار می‌کشیم.

همچنین ‌بحث صادرات و توزیع مناسب برای ما اصل است.

دولت بزرگترین مانع تولید است و ما از جلوی تولید کنار می رویم.

 

*** بانک؛ بزرگترین رقیب تولید

 

وی بانک را بزرگترین رقیب تولید دانست و گفت:

بانک را هم در جهت تولید همراه می کنیم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تولید ۹ پیشران اقتصادی اختیار کرده است، ادامه داد:

نفت و گاز و پتروشیمی همچنین زیرساخت‌ها به ویژه ریلی جزو این پیشران هستند؛ اگر فقط روی کریدور جنوب به شمال سرمایه‌گذاری [4] کنیم سالی ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است.

بخش کشاورزی، روستایی و گردشگری از دیگر پیشران های ۹ گانه در نظر گرفته شده است؛ ناظر به این پیشران‌ها، بنگاه های خُرد یعنی در داخل منزل، کوچک و متوسط را فعال می کنیم و ما به ازای خلق ثروت، بسته های جدی توزیع مناسب ثروت [5] هم داریم.
پس تهمتی که جناب آقای همتی مبنی بر اینکه ما دنبال توزیع فقر هستیم، رد می‌کنم؛ بنده اصلا به دنبال این نیستم، بلکه به دنبال جهش تولید و توزیع ثروت هستم.

 

*** تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت

 

زاکانی در بخش دوم این مناظره اقتصادی به سوالی با این محتوا، پاسخ داد:

بومی گزینی و اولویت دادن به اشتغال نیروی انسانی هر استان در مراکز اداری و تولیدی همان خطه از موضوعات مهمی است که زمینه ساز کاهش بیکاری در استان های کشور می شود و با افزایش نظارت هر استان، ‌سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

 

*** مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و اداری

 

وی در خصوص سوالی پیرامون اینکه در صورت رأی آوردن، رویکرد شما در زمینه بهره گیری از نیروی انسانی هر استان در سطوح مدیریتی و اشتغال در فعالیت های تولیدی، خدماتی و اداری هر استان چیست، گفت؟

چهار رویکرد اختیار کرده که یکی از این رویکردها تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است،‌ در این عرصه چهار راهکار و هدف عملیاتی تحت عنوان جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی، دولت الکترونیکی‌ و تمرکز زدایی اختیار کرده‌ام، همچنین جنبی سلبی هم مبارزه قاطع با فساد اقتصادی و اداری است.
سوال مطرح شده، معطوف به تمرکز زدایی است.

باز آمایش مجدد ایران اسلامی، هویت دادن به ۴۵۱ شهرستان و تعریف ماموریت درست برای آن، همچنین مقوله عملیات، تلاش و کوشش برای تحول را در قاعده هرم اجتماعی فعال می‌کنیم.

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت:

از ۱۰۰ درصد بودجه و اعتباری که سالانه در بودجه مصوب می شود، ۱۰ درصد سهم استان و شهرستان برای تصمیم گیری است، ۱۲ درصد مربوط به ماده ۷۵ قانون محاسبات و الباقی ۷۸ درصد مربوط به طرح های ملی است.
متاسفانه برای ۹۰ درصد بودجه‌ها در مرکز کشور تصمیم می‌گیریم.

این تحول در حوزه دادن اختیارات به شهرستان ها، ‌توجه به محور قراردادن نخبگان شهرستان ها برای تحول و اقدام مناسب، تلاش در جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان ها امکانی ایجاد می کند که ۴۵۰ نقطه کشور شروع به مسابقه دادن بکنند.
مبتنی بر آن ۹ پیشرانی که در حوزه جهش تولید، اختیار و انتخاب می‌کنیم خوشه های متناسب با آن را در بنگاه‌های خُرد، کوچک و میانی تنظیم می‌کنیم؛ همچنین کل کشور را در مسیر تولید قرار می دهیم در حالیکه اختیار آن را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می کنیم.
امکانی فراهم می‌کنیم که نخبگان هر شهرستان محور تغییر و تحول آن شهرستان باشند و از این فلاکتی که این دولت برای ما ایجاد کرد، با مشارکت مردم و الگوی درست همه جانبه در سال اول، تغییرات را حس کنیم.

 

*** اقتصاد ما دولتی است

 

در ادامه مناظره، مجری برنامه از زاکانی پرسید؛ دیدگاهی وجود دارد که اتکا به درآمد نفتی سبب ناکارآمدی دولت شده است و در سنوات گذشته سبب شکل نگرفتن نظام مالیاتی، ایجاد رانت و ناکارآمدی دولت شده است تا آنجا که برخی معتقد هستند که کشورما بیش از بهره مندی از منبع خدادادی،‌ از آفت های آن آسیب دیده است.

 

زاکانی در پاسخ به اینکه آیا با این دیدگاه موفق هستید؟ چه برنامه مشخصی برای استفاده از این منبع خدادادی وعبور از اقتصاد مبتنی بر نفت دارید؟، اظهار داشت:

اقتصاد ما دولتی است و بالغ بر ۹۰ درصد دولت موثر در اقتصاد است.

دولت‌ها در گذشته با پول نفت خود را اداره می کردند و دولت آقای روحانی با پول جیب مردم خود را اداره کرد و از تورم ارتزاق کرد.
به همین جهت به جای آقای روحانی و آقای همتی از مردم عذرخواهی می‌کنم. هیچ‌کس در این دولت نه آقای روحانی و نه آقای همتی مسئولیت این دولت را قبول نمی کند و نمی‌پذیرد.

انگاراین بلایا از فضا بر سر ما آمده است.
ما امروز راهی جزء‌ جهش تولید و استفاده از ظرفیت کشور و خلق ثروت و توزیع آن نداریم.

برای چنین کاری باید از مالیات تولید، خدمت و عناصر مختلفی در جامعه که دارای ثروت هستند،‌ باید بتوانیم کشور را اداره کنیم.

 

*** ۷۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد

 

زاکانی با بیان اینکه در کشور متاسفانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی وجود دارد، گفت:

همچنین امروز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی وجود دارد که در مجموع ۷۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات است.
۹ درصد مشاغل،‌ ۹ درصد مالیات را به خود اختصاص می‌دهند و ۳۷ درصد جی دی پی و تولید ناخالص ملی را از حوزه مشاغل صادر می‌شود. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید به
جای ۹ درصد باید حدود ۳۷ درصد مشاغل را در نظر بگیریم؛ ولی آنچه امروز از مشاغل مالیات می‌گیریم، یک‌پنجم یا یک چهارم دریافت مالیات از مشاغل است.

 

*** ضرورت اصلاح مسیر دولت

 

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید مسیر دولت اصلاح شود، اظهار داشت: ‌

دولت باید دست خود را در جیب مردم نکند و دولت باید با اقتصاد سالم این مسیر را دنبال کند.

برنامه‌ام چندجانبه است و برنامه تک‌بعدی اقتصادی به درد نمی‌خورد.
برنامه من اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، سیاسی امنیتی و سیاست خارجی است و همه اینها فوریت آن اقتصاد است و در اختیار اقتصاد قرار می‌گیرد.

 

*** ۷۰ درصد اقتصاد امروز دانش بنیان است

 

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد اقتصاد امروز دانش بنیان است،‌ اظهار داشت:

اقتصاد امروز وابسته به تعلیم و تربیت،‌ وابسته به مدارس و دانشگاه‌ها است و امروز ما بسته جامعی آماده کردیم و آنچه در این بسته مهمه، این است که ما با مفاسد اقتصادی و مفاسد اداری و بروکراسی با اشد مجازات برخورد کنیم.

 

*** تنها جرم انتصابی بنده، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سخنان خود در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد، تاکید کرد:

به عنوان یک رزمنده،‌ جرمم این است از طریق عناصری که تخریب می‌کنند، در مقابل مفسدان ایستاده ام.

تنها جرم انتصابی بنده، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است.
اتهاماتی مثل آوردن ۲ تجدید در دیپلم به بنده می‌زنند که مایه خجالت است. ب

عد از ۱۵ روز که از بازگشتم از جنگ می‌گذشت، خودم رفتم و امتحان دادم و ۲ تجدید در دیپلم آوردم یا می‌گویند یک ترم مشروطی داشتم. ۱۱ ماه با ماشین مسافرکشی می‌کردم در حالیکه ازدواج کرده بودم.

اینها چیزهایی است که آدم را می آزارد.

زاکانی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کرده است، اظهار داشت:

اگر شما در خارج تحصیل کرده اید و به کشور بازگشته‌اید،‌ بنده در کنکور شرکت کردم.

رزیدنت شدم و به خاطر معلولیت دستم، در رشته پزشکی هسته‌ای تحصیل کردم.

 

*** همتی آمده است تا هشت سال افتضاح دولت را پوشش بدهد

وی خطاب به همتی، تصریح کرد:

اگر می دانید،‌ نگویید؛ اگر نمی دانید، بدانید که دیگر نگویید. مایه خجالت است.

به من می‌گویند نامزد پوششی که امیدوارم این بار آخر باشد این موضوع را به من می‌گویید.

اگر بنا باشد کسی پوششی باشد، ‌شما اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده اید هشت سال افتضاح دولت را پوشش بدهید.
مردم دارند می بینند و لمس می‌کنند، قرار بود ابتدا قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعال شود اما قرارگاه مرغ تاسیس کردید.

 

*** پشتیبان بازار سرمایه هستیم

 

وی با اشاره به بحث نهاده ها، گفت:

در بحث نهاده ها، یکی از متهمان، آقای همتی است. بی تدبیری ایشان، مرغ را به ۳۵ هزار تومان رساند؛ البته دیگران هم در این گرانی نقش داشتند اما ایشان هم حضور داشت.

زاکانی خطاب به مردم خاطرنشان کرد:

مردم! یادتان هست گفتند رکود و کرونا را رد کردیم؟ رونق اقتصادی ایجاد شد؟ چرا با مردم بازی می کنید؟ مردم صداقت، عُرضه و دانش می خواهند.
۱۰۲ هزار میلیارد تومان پول چاپ کردید و در بازار ریختید، پدر مردم را در آورده اید، شما یک کاندیدای معمولی هستید؟ بگذریم آقای همتی. شما با استقلال بانک مرکزی و قانونی که در مجلس هست، موافق هستید؟ اگر موافق هستید، رسماً بگویید تا من هم بگویم در مجلس چه گفته اید.

 

*** در دولت بنده، سال اول تغییر و سال چهارم تحول را مشاهده می‌کنیم

 

به گزارش پژواک [1]، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه دولت (او در صورت پیروزی در انتخابات)، خود را پشتیبان بازار سرمایه می داند نه اینکه دست در جیب مردم بکند، افزود:

تنها کاری که ما می کنیم، دولت را از جلوی ملت کنار می کشیم و در خدمت مردم قرار می دهیم. بانک را در خدمت تولید و بازار سرمایه را خط تلاش اصلی سرمایه‌گذاری در کشور قرار می دهیم؛ همچنین برای آن، منابع و عناصر توسط ملت تامین می شود.

وزیر اقتصاد اعلام کرد که دولت سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم برداشته است.

آقای روحانی به چه حقی، پول مردم را برداشته است؟ مسیر غلط گذشته و امروز باید اصلاح شود.

ملت همگی باید به میدان تغییر و تحول بیایم و بدانیم خودمان را باید اصلاح کنیم.

توقع من این است وعده‌های مختلف ندهیم و به ملت بگوییم قرار است چکار کنیم در دولت بنده، سال اول تغییر و سال چهارم تحول را مشاهده می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام///