- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

عبدالناصر همتی در مناظره اول/ وعده‌هایی که آقایان می‌دهند قابل تحقق نیست/ جواب نامزدهای پوششی را نمی‌دهم

عبدالناصر همتی با حضور در مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی حاضر و ضمن انتقاد به برخی مسائل، پیرامون برخی برنامه‌های اقتصادی خود توضیح داد.

 

*** عبدالناصر همتی در مناظره اول

 

به گزارش پژواک [1]، عبدالناصر همتی در نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که شما چه بر رای بازگشت مالی بدهکاران بانکی دارید، اظهار داشت:

مردم خیلی از شماها، اینجا نماینده ندارید به حق هم معترض این موضوع هستید. اعتراضات را می خواهید با قهر از صندوق نشان دهید؟ من فکر می کنم اعتراض موثرتر این است که با رای‌تان فضا را تغییر دهید. ما می توانیم با رای یک نه بزرگ به تهدید علیه جمهوریت بگوییم.

راستش من خیلی فکر کردم که اینجا چه وعده‌ای بدهم.

دیدم صادقانه‌تر است به شما بگویم وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی طوری است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذابی که بقیه نامزدها می‌دهند امکان تحقق ندارد.

 

وی با بیان اینکه من بر خلاف دوستانی که الان روبروی شما هستند اقتصاد می‌دانم، گفت:

اقتصاددان هستم و از جزییات وضعیت کشور خبر دارم. سابقه مدیریت اجرایی دارم. ما منابع لازم را برای این وعده‌ها نداریم. دوست ندارم برایتان به دروغ بگویم و برای رای آوردن از شما متوسل به دروغ شوم. این دوستان هیچکدام از تولید ثروت حرف نمی ‌زنند و عملا از توزیع فقر می‌گویند.

هم کیک اقتصاد را بزرگ می‌کنم هم کیک را عادلانه توزیع می‌کنم و ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم.

وضعیت جیب شما مردم می‌تواند خیلی بهتر باشد. جناب آقای رضایی به جای اینکه بانک مرکزی را مقصر بدانید بگویید چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن برای کشور درآمد ارزی بیاورند.

خود آقای رضایی شما ما را برای رای آوردن FATF، ما را ۶ ماه معطل کردید. خودتان ما را در مجمع معطل کردید برای FATF حتی مقام معظم رهبری مجدد طرح را به مجمع ارجاع دادند و مهمترین بحث برای ما بود اما آقای رضایی تصمیم می‌گرفتند.

 

*** جواب نامزدهای پوششی را نمی‌دهم

 

همتی در بخش دوم اولین مناظره انتخاباتی و در پاسخ به صحبت سایر نامزدهای انتخاباتی گفت:

من در مقابل پنج کاندیدا هستم به ریاست آقای رئیسی و به صورت پوششی ایشان را پوشش می‌دهند، اگر دوستان پوششی بخواهند من جواب آنها را بدهم باید باید قسم بخورند که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی باقی می مانند، اگر قسم نخورند من جواب آنها را نمی‌دهم و پاسخ آقای رئیسی می‌دهم.

اینکه نمی شود سه نفر بیایند و به همتی حمله کنند. من دفاع خواهم کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جلیلی گفت:

جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم شما اقتصاد و تجارت نمی‌فهمید درست است یا نه؟ شما ابتدایی ترین مسائل تجاری و فنی را بلد نیستید. چرا برای مردم ایران تصمیم می‌گیرید؟

خسته نشدید از این همه بیانیه دادن و بیانیه خواندن؟ ۲۰ سال است که بیانیه می‌خوانید پدر کشور را درآوردید. اقای جلیلی مشکل ما همین چیزهاست چرا همه را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟

آقای جلیلی ورودی ارز بانک مرکزی متوسط ۲۰ سال گذشته سالانه ۴۵میلیارد دلار بوده است. در دو سال گذشته متوسط ۹ میلیارد دلار شده است.

راننده تاکسی پنج میلیون تومان درامد داشته باشد وقتی یک میلیون تومان شود یا باید خانواده خود را رها کند یا باید قیمت را پنج برابر کند.

به جای اینکه قیمت دلار ۵۵ هزار تومان الان ۲۲ هزار تومان است. آقای جلیلی [2] شما در این چند سال در زمین ترامپ بازی کردید و پدر مردم را درآوردید.

 

*** تویه همتی به سایر نامزدها/ از پوششی بودن در بیایید

 

وی در ادامه اظهارداشت:

من به عنوان رییس بانک مرکزی نگفتم FATF هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

من مسوول بازار بودم التهاب در بازار ایجاد شده بود و بیایم به مردم بگویم FATF در لیست سیاه به همت آقای جلیلی و محسن رضایی و دوستانشان در مجمع رفت و من جواب بدهم.

من به خاطر مردم دفاع می‌کنم و خواستم بیشتر از این قیمت ارز افزایش نیابد، مردم از بالارفتن قیمت ارز ضرر می‌کنند.

 

وی خطاب به زاکانی گفت:

خواهش می‌کنم از پوششی بودن دربیایید. یعنی چه این همه متهم می کنید شما اصلا اقتصاد نمی‌دانید. دو کلاس اقتصاد خواندید. مدرک هم که معلوم است چطور مدرک گرفتید دهان من را باز نکنید که این چیزها را بگویم می خواهم محترمانه صحبت کنم.

 

نامزد انتخابات خطاب به محسن رضایی نیز گفت: شما می فرمایید که می‌خواهم گروگان‌های آمریکایی را بگیرم و فلان کنم، جناب آقای ضایی شما می‌گویید من اقتصاد دان هستم، من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید، من که نحوه اخذ مدرک شما را خبر دارم.

استادان را مجبور می‌کردید به دفتر شما بیایند و از شما امتحان بگیرند. درخواست می‌کردید که وارد گروه دانشکده اقتصاد شوید با اکثریت قاطع رد شد.

آقای رضایی خواهش می‌کنیم چیزهایی را نگویید که من مجبور شوم بعضی مطالب را بگویم.

 

*** حمایت نامزدها از رئیسی

 

همتی خطاب به رئیسی گفت:

من احترام ویژه‌ای به ایشان قائل هستم ولی روند را می‌بینم که نامزدها ایشان را پوشش می‌دهند.

جناب آقای رئیسی من از شما سوال می‌کنیم، به جای سفرهای استانی و دادن وام به کارخانه‌ها به زندان‌ها سر می‌زدید و این وظیفه بخش اجرایی است این وام‌ها نیز معلوم نیست که آخر چه شد.

شما ۴۰ سال در قوه قضائیه بودید من خواهش می‌کنم مشکلات قوه قضائیه را حل کنید و بعد به قوه مجریه بیایید.

شما خودتان معیشت مردم را با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام تهدید کردید الان نمایندگان شما اینجا من را تهدید می‌کنند.

 

*** برنامه‌های اقتصادی همتی

 

همتی در بخش سوم اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری و در خصوص برنامه‌های اقتصادی خود گفت:

برنامه من تغییر حکمرانی اقتصادی است و اینکه سیاست تابع اقتصاد باشد و برنامه را برای مردم منتشر می کنم.

من برای جناب اقای رییسی احترام قائلم اما باید نکاتی بگویم آقای دکتر آیا به من امان نامه می‌دهید بعد از اینها با توجه به گفته‌های آقای رضایی پیگیری اقتصادی نکنند.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

آقای رضایی با توجه به شکایت‌هایی که در مورد برخی عملیات ها برای شما باز است همین که پیگیری نمی شود باید خدارا شکر کنید. شما فرمانده جنگ و قابل احترامید اما خواهش می کنم اینگونه صحبت نکنید اگر رییس جمهور شوم شما را به عنوان مخل اقتصادی به آقای رییسی معرفی می کنم.

 

*** اگر پایتان را از زندگی مردم بیرون بکشید همه چیز اصلاح می‌شود

 

همتی در ادامه بیان داشت:

شما تمام ارتباطات را با خارج بسته اید جناب اقای جلیلی شما می گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است زیرا کسی از شما کالا نمیخرد از زمانی که بیانیه را صادر کردید رشد اقتصادی ما رشد نداشته است.

جناب اقای جلیلی این موضوعات خنده ندارد بلکه گریه دارد. باید سالی ۸ درصد رشد اقتصادی میداشتیم و به ۸۰ درصد می رسید اما شما ۵ درصد کردید و مردم را فقیر کردید و حالا ایده می دهید.

خواهش می کنم شما، نهادهایتان و شرکت هایتان پایتان را از زندگی مردم بکشید بیرون همه چیزاصلاح می شود.

 

وی در رابطه با تعطیلی کارخانه ها ادامه داد:

این نهادهای تولیدی را بانک های تعطیل کردند یا خود قوه قضاییه، حضرتعالی دادستان و معاون اول بودید در آن زمان جلو آن را می‌گرفتید و حالا که این کارها را می کنید بسیار خوب است و من نیز تقدیر می کنم اما چرا اخبار ٢٠:٣٠ شما را مثل سوپر من نشان می دهند معلوم است که شما می‌خواهید برای انتخابات بیایید.

من از مسوولیت عزل شدم و به عنوان یک ادم عادی در مقابل رییس قوه قضاییه ۵ نفر نامزد پوششی از خودم دفاع می کنم. مگر می شود ۵ نفر به یک نفر حمله کنند. مردم خودتان قضاوت کنید.

 

*** به دلیل اختلاف نظر با روحانی از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم

 

همتی در بخش اول از نیمه دوم اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال، کنترل قیمت و تنظیم بازار در طول دهه‌های مختلف یکی از ابزارهای دولت‌ها برای کنترل ثبات در بازارها، اقدامات دستوری از جمله قیمت‌گذاری بوده است. از نظر شما این شیوه تا چه میزان در کنترل قیمت‌ها موفق بوده است؟ آیا این شیوه در دولت شما ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت راهکار شما برای تنظیم بازارها چیست؟ گفت:

من نماینده آقای روحانی نیستیم. من از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم به دلیل اختلاف نظیری که با ایشان داشتم اما این را بگویم که آقای روحانی قوی‌تر، هم سیاسی‌تری، هم دنیادیده تر و هم از نظر فن بیان بهتر از شما بود ولی ایشان هم مشکل شما را داشت و بینش اقتصادی نداشت و گرفتاری من هم همین بود. من خواهش می‌کنم دوستان به این نکته توجه کنند.

آقای رئیسی گفتند که دو گروه اقتصاددان می‌آیند و نظر می‌دهند اگر فرد بینش نداشته باشد دو گروه اقتصاد دان کدام را انتخاب می‌کنید؟

در دنیا این مساله حل شده است آن کسی که تصمیم اقتصادی می‌گیرد باید بینش اقتصادی داشته باشد.

چون در قسمت اول همه پنج نفر علیه من صحبت کردند مجبور شدم پاسخ دهم ولی برنامه مفصلی دارم.

 

*** معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم

 

همتی در مورد قیمت‌گذاری گفت:

من معتقد به قیمت دستوری نیستم و دولت نباید در این مسائل جزئی قیمت‌گذاری گندم، واردات لاستیک و اقداماتی نظیر نهاده‌های کشاورزی وارد شود. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و در آن مسائل وارد شود.

مشکل قیمت در نقدینگی است ما باید نقدینگی را کنترل کنیم. رابطه بین کسری بودجه و بانک مرکزی حل شود.

من حتما از استقلال بانک مرکزی به طور جدی حمایت خواهم کرد.

مشکل ما ساختاری است، ساختار بودجه است که هر روز هزینه‌ها را افزایش می‌دهند و بعد هم در بانک مرکزی تبدیل به پایه پولی و نقدینگی می‌شود. درآمدهای ارزی کشور هم به دلیل تحریم کاهش پیدا کرده و مشکل مضاعف شده است.

نکته‌ای که باید تاکید کنم این است که قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است. اینکه می‌گویند با گرانفروشی مبارزه کنیم با گرانی و گرانفروشی نمی‌شود مبارزه کرد. گرانی و گرانفروشی نتیجه تورم است.

قیمت‌های نسبی پاسخ می‌دهد، وقتی در بازاری قیمت‌ها افزایش می‌یابد در مابقی بازارها نیز اتفاق رخ می‌دهد بنابراین طبق برنامه ما دولت باید کنترل نقدینگی داشته باشد و اگر نقدینگی کنترل شود و پایه پولی که به جامعه تزریق می‌شود را خنثی کنیم.

یکی از راه‌های خنثی کردن ابزار پایه پولی ارز بود ارزها مسدود شده است و ارز جدید وارد کشور نشده است بنابراین فکر می‌کنم راه آن اقتصادی است.

برای تولید، تورم، رشد برنامه‌های وسیعی دارم و به موقع توضیح مفصل خواهم داد.

 

*** برنامه وسیعی برای نجات کشاورزی دارم

 

همتی در بخش دوم نیمه دوم از مناظره در پاسخ به اینکه به طور کلی ٢۴ درصد محصولات کشاورزی به ارزش ده‌ها هزار میلیارد تومان به ضایعات تبدیل می‌شود و برای تولید این مقدار محصول سالانه ۱۳ میلیرا متر مکعب آب تولید می شود، چه راهکاری برای جبران این ضرر هنگفت به ویژه در حوزه مصرف آب اتخاذ خواهید کرد، تصریح کرد:

بحث بخش کشارزی بسیار مهم است. زندگی روستایان وابسته به بخش کشاورزی است و برنامه وسیعی دارم تا کشاورزی را نجات دهم.

در کشاورزی سالی ١۴ میلیارد دلار نهاده کشاورزی وارد می کنیم که اخیرا مقداری کاهش پیدا کرده است. بخشی از آن با ارز ۴ هزار و ٢٠٠ تومانی و بخشی از آن با ارز نیمایی وارد می شود که عمدتا نهاده‌های ضروری است.

مسئله بحران آب و ۷۵ درصد آب که بخش کشاورزی مصرف می کند مسئله مهم ماست و مسئله آب مسئله ٣٠ سال آینده همه کشورها است واز نظر نوع کشت و آبیاری اقدامات جدی انجام دهیم.

نکته ای که در بخش کشاورزی وجود دارد قیمت گذاری محصولات کشاورزی است. ما باید تضمین خرید به قیمت روز کنیم و مشکل کشاورزان همین موضوع است.

 

وی با بیان اینکه انتقال به بازار مصرف مسئله دوم کشاورزان است، گفت:

ما دیدیم شب عید چه اتفاقی افتاد و واسطه ها میوه ها را ۲ هزار تومان خریدند و در بازار به قیمت ۲۰ هزار تومان فروختند. واسطه های فعال در بخش کشاورزی فعال هستند، ما باید و انبارهایی درست کنیم وباید بتوانیم آنها را از طریق بازار بورس کالا بفروشیم و اینگونه نباشد که تولید کننده با قیمت پایین کالای خود را بفروشد.

باید بپذیریم در روستاها نتوانستیم در روستاها نظام پایدار را برگزار کنیم و نتوانستیم استان هایی که جنبه کشاورزی دارند مثل استان های شمالی صنعتی کنیم. آب، برق، کود و سم مسئله مهمی است که با قیمت بالا به دستشان می رسد و بخش قیمت گذاری هم بسیار اهمیت دارد.

 

*** در سخت‌ترین شرایط بانک مرکزی را اداره کردم

 

همتی در بخش پایانی اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، با زبان آذری هموطنان را برای حضور در انتخابات دعوت کرد و در ادامه گفت:

من فکر می‌کنم آقای زاکانی پوشش هستند اما فهمیدم سوپر پوششی هستند بنابراین به هیچ وجه وقت خود را صرف پاسخ دادن به ایشان نمی‌کنم.

می‌گویند که چرا به بانک مرکزی آمدی، افتخار من این است که در شرایط سخت کشور بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم ایران ونزوئلیایی شود. مطمئن باشید الان هم آمده ام رییس جمهور شوم و نگذارم اقتصاد کشور به سمت اقتصاد کره شمالی برود.

مردم من هنوز پیروز این انتخابات نیستم چون اکثر شما تصمیم دارید که رای ندهید من از شما دعوت می‌کنم تجدید نظر کنید.

 

*** برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی قدرتان را نشان دهیم

 

وی در ادامه تاکید کرد: برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی قدرتان را نشان دهیم. ما زمانی برای احیای توسعه کشور نداریم. ما ایرانی‌ها حق و فرصت اشتباه کردن نداریم.

جامعه ایران در حال پیر شدن است چهار سال دیگر یکسری فرصت‌های طلایی توسعه ایران از دست می‌رود.

میلیون‌ها ایرانی می‌توانند از زیر خط فقر خارج شوند اگر این چهار سال از دست نرود.

همسایه‌های ما در حال جلوافتادن از ما هستند اگر امروز درست انتخاب نکنیم ۲۰ سال دیگر همچنان داریم بیل رایگان و ارز ۴۲۰۰ توزیع می‌کنیم حتی از عراق و پاکستان هم عقب می‌افتیم.

الان به همت شهید سلیمانی‌ها قدرت منطقه هستیم باید اقتصاد اول منطقه هم باشیم ولی نیستیم اگر امروز درست انتخاب کنیم الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در میان نامزدهایی که امروز روبه‌روی شما هستند من توانایی و دانش این کار را دارم، گفت:

اگر یکایک شما بخواهید یکسری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود، بعد از چند سال جنگ تحریمی جامعه نفس می‌کشد و روی ریل توسعه قرار می‌گیرد و جمهوریت تقویت می‌شود.

 

*** می‌توانیم نتیجه و صحنه را عوض کنیم

 

به گزارش صنایع، همتی در پایان، اظهار داشت:

خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دانند ولی ما می‌توانیم نتیجه و صحنه را عوض کنیم.

کمکی که از شما می‌خواهم و از شما برمی‌آید این است که خودتان رای بدهید و اگر اعتراض هم دهید اعتراضتان را با رای به من نشان دهید. دوما در این هفته تلاش کنید نظر حداقل ۱۰ نفر دیگر را تغییر دهید و با خود همراه کنید لطفا بشمارید لااقل ۱۰ نفر.

بحث پیروزی من نیست ما مردم می‌توانیم ببریم و ایران هم می‌تواند ببرد، جمهوریت هم می‌تواند ببرد. ما مردم می‌توانیم بازی و صحنه را عوض کنیم به نفع مردم، به نفع جمهوری، به نفع فرزندانمام و به نفع ایران.

۲۸ خرداد با حضور در پای صندوق های رای جواب خوبی را به کسانی که فکر می‌کنند جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده بدهید.

 

 

انتهای پیام///