- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

بایدها و نبایدهای دولت آینده برای تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک چیست؟

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، پیشنهاداتی را مبنی بر تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک برای دولت آینده مطرح کرد.

 

*** حرکت فعال و شتابان دنیا به سمت اقتصاد هوشمند

 

به گزارش پژواک [1]، علی عبدالهی با بیان این که دولت آینده و تمام سازمان‌های آن باید به تاثیر فناوری‌های نو در تحول اقتصادی و اجتماعی اعتقاد داشته و الزام آن را درک کنند، اظهار داشت:

بیش از ۳۰ کشور در دنیا در زمینه کاربرد هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین در بخش‌های اقتصادی، صنعت، تجارت و… برنامه راهبردی دارند که نشان از حرکت فعال و شتابان دنیا به سمت استفاده از فناوری‌های نو و کاربردی کردن آن در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های مالی و اقتصادی دارد.

بنابراین، دولت آینده در گام بعدی باید در زمینه استفاده از فناوری‌های نو برنامه‌ریزی کند.

 

*** لزوم وجود متولی دولت الکترونیک در کشور

 

وی با بیان این که متولی دولت الکترونیک در کشور مشخص نیست تا فرآیندها و سامانه‌های بین سازمانی و دولتی را به یکپارچگی و هماهنگی برساند، گفت:

بنابراین، باید برای تحقق دولت الکترونیک یک متولی داشته باشیم تا فرآیندها و خدمات بین بخشی را اصلاح و الکترونیکی کند.

 

*** با قوانین سنتی نمی‌توان در استفاده از فناوری‌های نو موفق بود

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد در ادامه افزود:

دولت آینده در زمینه کاربردی کردن فناوری‌های نو در حوزه‌های مختلف باید منابع مالی کافی به این موضوع اختصاص دهد.

در بخش قوانین و مقررات فناوری‌های نو تنظیم‌گیری خاص خود را نیاز دارند که در حال حاضر مسیر قوانین و مقررات برای فناوری‌های نو چون رمز ارزها و بلاک چین مسیر خوبی نیست و بیانگر این است که با قوانین سنتی نمی‌توان در استفاده از فناوری‌های نو موفق بود.

 

عبدالهی با تاکید بر اصلاح مواجهه تنظیم‌گری دولت‌ با فناوری‌های نو، گفت:

باید مواجهه تنظیم‌گری دولت‌ با فناوری‌های نو اصلاح شود که به عنوان مثال درباره وضعیت فعلی بازار رمز ارزها که برخی آن را غیرقانونی و برخی دیگر آن را قانونی می‌دانند و یک اتفاق نظر و مدیریت فعالی در مقابل آن وجود ندارد، باید دولت‌ به یک تنظیم گری هوشمند در حوزه فناوری‌های نو دست پیدا کند.

 

*** تقویت زیرساخت‌ها و گسترش فعالیت بخش خصوصی

 

به گزارش پژواک [1]، رئیس مرکز فناوری [1] اطلاعات [2] و توسعه [3] اقتصاد [4] هوشمند [5] در پایان با اشاره به نقش خصوصی، اظهار کرد:

باید به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه اجازه گسترش فعالیتش داده شود.

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید زیرساخت‌های توسعه اقتصاد هوشمند، دولت الکترونیک [6]، تجارت [7] هوشمند و …. را تقویت کند.

ایسنا

 

 

انتهای پیام///