- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

شوی تبلیغاتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری/ هشدار به مدیران شرکت‌های دانش بنیان؛ مراقب باشید

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حالی با یک شوی تبلیغاتی از ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی خبر می‌دهند که در حال حاضر حتی توانایی تامین واقعی نیازهای اولیه واحدهای صنعتی موجود در این شهرک‌ها مثل آب و برق را نیز ندارند.

 

*** گودبای پارتی مدیران اجرایی با طعم تبلیغات

 

به گزارش پژواک [1]، به نقل از خبرگزاری صنایع [2]، طبق روال گذشته، اکثر مدیران دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند در پایان عمر دولت‌های خود و در آستانه انتخابات بعدی، گودبای پارتی خوبی داشته باشند.

این مدیران غالبا تلاش می‌کنند یا برنامه‌های جدیدی را در قالب نمایشی جذاب ارائه دهند یا برای برنامه‌هایی که در ۴ یا ۸ سال گذشته نخواسته یا نتوانستند اجرایی کنند، کاری کنند تا بتوانند در پایان عمر کاری خود، گزارش عملکردی ارائه دهند تا از طرفی عملکرد آنها را قابل قبول نشان دهد و از طرف دیگر، شاید به ادامه حیاتشان در دولت بعدی کمکی کند.

البته طبیعی است که این رویکرد در قبال مدیرانی که در ماه‌های پایانی حیات دولت، پست مدیریتی مهم و تخصصی را بدون داشتن تخصص و زمان کافی کسب کردند، مصداق بیشتری دارد.

با توجه به موضوع و رویکرد فوق، این روزها اخباری از حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد که حکایت از فعال شدن گودبای پارتی‌های مذکور دارد.

 

*** دور باطل در سازمان صنایع [2] کوچک

 

در این میان سازمان صنایع [2] کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز که اخیرا مدیرعامل جدید خود را شناخته است گویا رویکرد مذکور را در دستور کار خود قرار داده است.

وقتی اخبار این سازمان را در چند ماه اخیر مرور می‌کنیم، به جز همان تکنیک‌ها، حرف‌ها و شعارهای قدیمی که حداقل دو مدیر قبلی نیز از آنها به کرات استفاده کرده‌اند، چیز جدیدی که نشان از اقدامی ویژه و جدید باشد، مشاهده نمی‌کنید.

یعنی اگر اخبار چند ماه اخیر این سازمان را با اخبار چند سال اخیر در یک فایل بدون تاریخ قرار دهید و نام مدیرعامل را حذف کنید، تقریبا نمی‌توانید بگویید کدام اخبار مربوط به کدام سال یا کدام مدیرعامل این سازمان مهم است زیرا تقریبا همه اخبار درباره چند موضوع مشترک تکراری مثل پیگیری مشکل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، کلینیک‌های صنعتی، بازگرداندن واحدهای تعطیل به چرخه تولید، مشکلات مالی و مالیاتی واحدهای تولیدی، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه مدیران این سازمان و ….است، مثل یک دور باطل. 

اما مدیران حال حاضر این سازمان برای اینکه بتوانند پایانی خوش داشته باشند، باید کاری جدید و قابل توجه می‌کردند که بتوانند آن را به عنوان اقدامی مختص به  خود حتی در حد یک برنامه، معرفی کنند.

 

*** شوی تبلیغاتی جدید با عنوان شرکت‌های دانش بنیان

 

سازمان صنایع [2] کوچک و شهرک‌های صنعتی در راستای رویکرد مذکور اخیرا به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شوی تبلیغاتی با محور شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده است و آنطور که مدیرعامل این شرکت مدعی شده قرار است به شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی، با تسهیلاتی که گویا تخفیف ۱۰ درصدی است، زمین واگذار شود.

این به اصطلاح تسهیلات در واگذاری زمین دقیقا همان انتقادی است که برخی کارشناسان و فعالان صنعتی سالیان سال است با توجه به عملکرد سازمان صنایع [2] کوچک و شهرک‌های صنعتی، نسبت به این سازمان دارند مبنی بر اینکه سازمان مذکور به جای حمایت از اشتغال و تولید، صرفا به فکر درآمدزایی از روش‌های مختلف از جمله فروش زمین است.

اما وقتی که همین سازمان به عنوان متولی صنایع [2] کوچک و متوسط کشور وظیفه دارد پیگیر مسائل و مشکلات فعالان تولید در همین شهرک‌های صنعتی که به آنها زمین فروخته باشد، سالهای زیادی است که چیزی جز وعده و شعار، تحویل آنها نمی‌دهد.

 

*** دلیل مخالفت با فروش زمین به شرکت‌های دانش بنیان

 

ظاهر این اقدام و تسهیلات مثبت است پس چرا کارشناسان، فعالان صنعتی و مالکان واحدهای تولیدی مقیم در همین شهرک‌های صنعتی با این اقدام مخالف و آن را صرفا یک اقدام تبلیغاتی می‌دانند؟

دلیل مخالفت آنها به عملکرد سازمان صنایع [2] کوچک و شهرک‌های صنعتی و وضع شهرک‌های صنعتی بعد از سال‌های زیادی که از آغاز به کار آنها گذشته، بر‌می‌گردد.

آنها می‌گویند، اگر واقعا مسئولان وزارت صمت به صورت عام و مسئولان سازمان صنایع [2] کوچک، می‌خواهند کاری برای تولید کشور بکنند و به تولیدکنندگان کمک کنند، بیایند نیازهای اولیه همین واحدهای صنعتی و تولیدی موجود در شهرک‌های صنعتی را تامین و رفع کنند.

آنها می‌گویند، مسئولان وزارت صمت و سازمان صنایع [2] کوچک حدود سه دهه است که زمین هایی را به صنعتگران خصوصی واگذار کردند و این صنعتگران همه هزینه ها از جمله آسفالت خیابان ها، جدول گذاری، آب و برق و فاضلاب صنعتی را پرداختند و دولت حتی یک ریال در آن جا سرمایه گذاری نکرده است.

این یعنی دولت به معنای عام و وزارت صمت [2] و سازمان صنایع [2] کوچک به صورت خاص حتی هنوز بعد سال‌ها نتوانستند، نیازهای اولیه تولیدکنندگان برای تولید مثل آب و برق را به میزان کافی و مطلوب تامین کنند.

به عنوان مثال همین تابستان سال گذشته رابررسی کنید چند ساعت برق واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی بزرگ کشور مثل عباس آباد و شمس آباد و دیگر شهرک‌های صنعتی قطع و ضررهای میلیاردی به تولیدکندگان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی تحمیل شد.

آنها می‌گویند، اگر واقعا مسئولان وزارت صمت به صورت عام و مسئولان سازمان صنایع [2] کوچک، می‌خواهند کاری برای تولید و تولیدکنندگان بکنند، بیایند نیازهای همین واحدهای موجود را تامین کنند تا این واحدها مجبور به تعطیلی یا کار کردن با حداقل ظرفیت نشوند.

به عنوان مثال در شهرک صنعتی عباس آباد ۲۱۰۰ قرارداد منعقد که از میان آنها ۱۶۸۰ مورد پروانه بهره‌برداری گرفتند.

در حال حاضر در این شهرک صنعتی ۱۴۳۰ واحد با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند و مدیران این واحدها معتقدند اگر سازمان صنایع [2] کوچک واقعا می‌خواهد کاری برای تولید انجام دهد و به بهره‌وری بیشتر کمک کند، نیازهای این واحدها را تامین کند تا فعالیت خود با ظرفیت ۳۰ درصد را به ۵۰ و حتی بیش از ۶۰ درصد برسانند.

نکته قابل توجه در این شهرک صنعتی که به عنوان مثال مورد بررسی قرار گرفته است، وجود ۲۵۵ واحد تعطیل است که این واحدها ساخته و حتی ماشین آلات و تجهیزاتشان نیز نصب شده است اما به دلایل مختلف که عمدتا کمبود برق است، امکان فعالیت برای آنها میسر نشده است.

 

*** اقدامی واقعی یا شوی تبلیغاتی

 

در پایان باید با توجه به شرایط مذکور، از مدیران و مسئولان سازمان صنایع [2] کوچک سوال کرد، با این شرایط و نبود امکانات لازم در شهرک‌های صنعتی، با چه پشتوانه‌ای می‌خواهید به شرکت‌های دانش‌بنیان زمین واگذار کنید؟

اگر مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه خود را با پیشنهاد شما در خرید زمین از شهرک‌های صنعتی هزینه کردند و بعد اقدام به ساخت کارخانه کردند و شما نتوانستید حداقل نیازهای آنها مثل برق، فیبر نوری و مواردی از این دست را برای آنها تامین کنید، تکلیف آنها چیست؟

آیا می‌توانید بگویید اگر اینطور شد، زمین فروخته شده را از آنها پس می‌گیرید یا خیر و اگر پس می‌گیرید به چه قیمتی از آنها می‌خرید؟

آیا می‌توانید قول دهید که ضرر و زیان آنها را از نظر مالی و زمانی تامین کنید؟

آقای مدیرعامل سازمان صنایع [2] کوچک، آیا می‌توانید قول دهید که سرانجام این مدیران مثل برخی مدیرانی نمی‌شود که از شما در شهرک‌های صنعتی زمین خریدند، مجوز گرفتند و کارخانه ساختند و بعد به علت نبود امکانات مجبور شدند کارخانه را با آن همه سرمایه‌گذاری رها کنند و مجددا در منطقه دیگری سرمایه‌گذاری کنند؟

البته اینکه بعدها با این سرمایه‌گذاران چه برخوردهایی شد را خودتان بروید تحقیق و بررسی کنید، مطمئئن باشید که شما نیز مثل ما متعجب و ناراحت خواهید شد.

آیا با این وضعیت، نباید همان انتقاد همیشگی منتقدان به سازمان صنایع [2] کوچک را وارد دانست که می‌گفتند، این سازمان به جای حمایت از اشتغال و تولید، صرفا به فکر درآمدزایی از روش‌های مختلف از جمله فروش زمین است؟

آیا با این شرایط غیر از این است که باید قبول کنیم این اقدام بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی است تا اقدامی در راستای توسعه صنعتی کشور و کمک به فعالان حوزه تولید یا شرکت‌های دانش بنیان؟

آیا واقعا برنامه شما و راهی که در پیش گرفتید، راه مناسبی برای توسعه فناوری در صنعت کشور است یا از چاله درآمدن و در چاه افتادن برای مدیران شرکت‌های دانش بنیان است؟

 

*** مدیران شرکت‌های دانش بنیان مراقب باشند

 

خبرگزاری صنایع [2] به عنوان رسانه تخصصی حوزه صنعت و تولید کشور، وظیفه خود می‌داند که نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی کند و ضمن هشدار به مدیران شرکت‌های دانش بنیان، به آنها اعلام نماید:

مراقب باشید و قبل از هر اقدامی برای سرمایه‌گذاری و خرید زمین در شهرک‌های صنعتی با مدیران واحدهای صنعتی موجود در این شهرک‌ها مشورت و از آنها بخواهید واقعیت‌های فعالیت در این شهرک‌ها را برای شما بازگو کنند.

فقط کافیست از آنها سوال کنید، آیا مواردی که در این گزارش مطرح شده است، صحت دارد یا خیر.

فقط کافیست از آنها سوال کنید، وضع شما در چند مورد از نیازهای اولیه برای فعالیت تولیدی و صنعتی مثل برق، سیستم‌های فاضلاب و تصفیه خانه در حال حاضر چگونه است؟

از آنها که کلا امکان فعالیت و بهره‌برداری از واحدهای آماده خود را به دلیل نبود امکانات مثل برق ندارند، بگذرید اما از همان واحدهای فعال نیز سوال کنید در این هفته چند ساعت با خاموشی و قطعی برق روبرو شدند و چقدر متضرر شدند.

اگر خواستید می‌توانید از هیئت مدیره این شهرک‌ها، لیست ضرر و زیان میلیاردها تومانی سال گذشته واحدهای فعال را به دلیل قطع برق دریافت کنید تا متوجه شوید در کجا قرار است سرمایه‌گذاری کنید.

 

*** خبرگزاری صنایع [2] پیوست صنایع [2] کشور

 

به گزارش پژواک [1]، خبرگزاری صنایع [2] به عنوان حامی صنعت [2] و صنعتگران، آماده دریافت انتقادات، پیشنهادات و انعکاس مشکلات شما مدیران محترم واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی است.

راه‌های ارتباط با این مجموعه رسانه‌ای را می‌توانید از قسمت ارتباط با صنایع [2] دریافت کنید.

 

 

انتهای پیام///