- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی صنعتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟/ آیا بازاریابی صنعتی می‌تواند به رفع مشکلات شرکت‌ها در حوزه فروش و جلوگیری از ریزش مشتریان کمک کند؟

رئیس کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی صنعتی، اهداف کنفرانس مذکور و کمک‌هایی را که می‌تواند به حوزه فروش و حفظ مشتریان شرکت‎‌ها داشته باشد را تشریح کرد.

 

*** محورهای کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی صنعتی

 

به گزارش پژواک [1] به نقل از خبرگزاری صنایع [2]، حسین وظیفه دوست در حاشیه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی صنعتی و در گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری، ضمن قدردانی از همکاری و حمایت خبرگزاری صنایع از کنفرانس مذکور و رویدادهای مشابه که می‌تواند نقش بسزایی در بهبود وضع صنعت کشور داشته باشد، اظهار داشت:

به طور عمده این کنفرانس با توجه به مطالباتی که از انجمن علمی بازاریابی ایران و سازمان مدیریت صنعتی از طرف کسب و کارها به خصوص در دوره شیوع کرونا وجود داشت، تشکیل شد.

محورهای اصلی این همایش را می‌توان اینگونه تشریح کرد که این همایش در صدد پاسخ به این سوال است که چگونه می‌توانیم با وجود تغییرات عمده و اساسی در محیط، کسب و کارها را در عرصه موفقیت نگه داریم.

همچنین در این کنفرانس سعی می‌کنیم تا به این پرسش عمده نیز پاسخ دهیم که چگونه باید عمل شود تا کسب و کارها بتوانند مشتریانی که با عنوان مشتریان b۲b قلمداد می‌شوند را حفظ کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.

باید اذعان داشت که عمدتاً فعالانه حوزه b2b همواره با نگرانی‌هایی در خصوص ریزش مشتریان و ترس از تغییرات ذائقه و خواستگاه مشتریان و شرایط محیطی روبرو هستند.

این موضوعات، مواردی هستند که ما در چارچوب این کنفرانس به آنها پرداخته‌ایم.

 

*** تفاوت بازاریابی صنعتی و سایر بازاریابی‌ها

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صنایع پیرامون تفاوت بازاریابی صنعتی و سایر بازاریابی‌ها، بیان کرد:

اگر بخواهیم با نگاهی ساده این مسئله را بررسی کنیم، می‌توان گفت در حوزه بازاریابی صنعتی با شکاری مانند شکار گوزن با اسلحه گلوله‌ای سر و کار داریم که دقیقاً باید هدف را مورد اصابت قرار دهد؛ در حالی که در زمینه b2c و سایر اقسام آن بیشتر به دنبال این هستیم که با یک اسلحه ساچمه ای و البته تعداد بسیار زیادی گنجشک را مورد هدف قرار دهیم.

در این خصوص باید تاکید داشت که در حوزه b۲b ما با مشتریان کاملا حرفه‌ای روبرو هستیم که تعداد آن‌ها کم و از لحاظ جغرافیایی فاصله بسیار زیادی دارند که در هر لحظه امکان ترک صحنه ارتباط با ما را نیز دارند.

این نگرانی‌ای می‌باشد که همواره شرکت‌های فعال در حوزه‌های مذکور را گرفتار کرده و در این کنفرانس عموماً به دنبال این هستیم که با راهکارهایی که ارائه می‌شود موجب رفع این نگرانی‌ها شویم.

 

*** صادرات و بازاریابی

 

رئیس کنفرانس بین‌المللی مدیریت بازاریابی صنعتی در خصوص مشکلات صادرات در حوزه بازاریابی، اظهار داشت:

صادرات با مقوله مربوط به سیاست گره خورده و با توجه به این که امروز به اشکال مختلف تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفتیم این موضوع به طور کلی گریبان اکثر صادرکنندگانمان را گرفته است.

مباحثی مثل نوسانات نرخ ارز و موضوعات مربوط به سیاست‌های پراکنده‌ای که ممکن است در بخش‌های سیاست‌گذاری داخل هم وجود داشته باشد، همگی منتهی به این شده است که صادرکنندگان با چالش‌های فراسازمانی مواجه شوند.

ما به طور کلی یک جعبه ابزاری در شرکت‌ها در حوزه مربوط به بازاریابی داریم و تاکید بر این است که بتوانیم با همین جعبه ابزاری که در اختیار داریم، از عهده بسیاری از مشکلاتی که در خارج از حوزه قلمرویی کسب و کارها از داخل و خارج کشور وجود دارد، مواجه و بتوانیم راه را به سلامت طی و به مقصود بهتر برسیم.

 

*** استفاده از تکنولوژی در کسب و کار

 

وظیفه دوست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صنایع پیرامون تاثیر فناوری‌ها و فضای مجازی بر بازاریابی صنعتی و استفاده از آن‌ها در حوزه کسب و کار، بیان کرد:

امروزه همه چیز با تکنولوژی گره خورده و ما مخصوصا در حوزه b2b به دنبال این هستیم تا با توجه به اینکه بر لبه تکنولوژی راه میرویم به گونه‌ای عمل کنیم که از مجموعه آنچه که تکنولوژی به ما اعطا کرده، استفاده کنیم.

به عنوان مثال به دنبال این هستیم که بتوانیم پیش کنترل در حوزه بازاریابی انجام دهیم و به این منظور از سیمولیشن، بحث‌های مربوط به نورو مارکتینگ و نورو ساینس، بیگ دیتا، داده کاوی و مقولات بسیار دیگر که امروز تکنولوژی به همه حوزه‌های مربوط به کسب و کار اعطا کرده باید بهره گیریم به شکلی که بتواند تحلیل‌گری مناسبی را برای کسب و کارها بوجود بیاورد و بر اساس آن شرایطی را فراهم کنیم که کسب و کارها از آنچه که تحت عنوان بحران، رکود و امثال این‌ها یاد میکنیم، عبور کنند.

اما امروز ناگزیر از این هستیم که در همه ابعاد از فضای مجازی بهره ببریم، کرونا نیز منجر به این شد که خیلی سریع‌تر به این آمال دست پیدا کنیم و از طریق فضای مجازی به سمت این برویم که بتوانیم مشتریان هدفمان را درست شناسایی کنیم و نسبت به پاسخگویی مناسب به خواسته‌های آن‌ها مبادرت کنیم.

 

*** تاثیر تحریم‌ها بر کسب و کارها

 

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به وجود تحریم‌ها و تاثیر آن بر حوزه کسب و کار [1] و ویژگی‌های این نوع بازاریابی در این خصوص، گفت:
موضوع مربوط به تحریم‌ها به طور کلی از جمله موضوعاتی است که همه ابعاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در حقیقت به این مفهوم نیست که امروز راهکار مناسبی برای مواجهه، مقابله و عبور از این گذر وجود ندارد.

تاکید ما بر این است که متمرکز بر موضوع مربوطه یا آنچه که قبل تر تحت عنوان برند و برندینگ بود، شویم.

قطعا امروز یک آمریکایی یا اروپایی با توجه به اینکه برند برنج ایرانی جا افتاده است، خیلی راحت این را می‌پذیرد، اما در خصوص چای ایرانی ما نتوانسته‎‌ایم، آنطور که باید کار کنیم.

در خصوص بسیاری از آنچه که در جایگاه والایی قرار گرفته بودیم مانند زعفران، قالی ایرانی و صنایع دستی ایرانی هنوز جا دارد تا بسیار بهتر از گذشته حرکت کنیم و جایگاه و خواستگاه برندینگ را در این حوزه‌ها به تثبیت برسانیم.

این راهکار شاید مناسب‌ترین راهکاری است که به نظر من می‌تواند ما را به اهدافمان برساند.

 

*** نقش رسانه‌ها در بازاریابی صنعتی

 

به گزارش پژواک [1]، رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران در پایان این گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صنایع پیرامون نقش رسانه‌ها در حوزه بازاریابی و ارتقای آن، اظهار داشت:

ضمن تشکر از همه رسانه‌ها به خصوص خبرگزاری صنایع، می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که شما نقشی بی بدیل در خصوص پوشش خبرهای مرتبط به دستاوردهای نوینی که منتهی به این می‌شود، دارید تا کاربری‌های بهتری را بتوانیم از آن دستاوردها داشته باشیم.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توانند بسیاری از مواقع به رفع مشکلات و معضلات کمک کنند و در عین حال رساننده آن چیزی باشند که بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا از آن طریق کسب و کار خود را رونق دهند.

 

انتهای پیام///