- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

وضع ایران از نظر سرعت اینترنت در میان کشورهای جهان چگونه است؟

سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود که باید آن را به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های جهانی اینترنت در کشورهای متفاوت مورد بررسی قرار داد.

 

*** سرعت اینترنت در نقاط متفاوت جهان

 

به گزارش پژواک [1]، سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران [1] دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات [2] اینترنتی [3] محسوب می‌شود و وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند.

بر این اساس تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، متوسط جهانی [4] سرعت [5] دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه [6] و متوسط جهانی سرعت آپلود [7] اینترنت موبایل، ۱۲.۴۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۱.۲۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود.

طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه آوریل سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۵۳.۳۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۸۵ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۱۰۲.۱۲ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۴ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه بود.

 

 

در حالی که تا ماه مارس سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۸.۴۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۶۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۷ میلی‌ثانیه بود.

در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۸.۶۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۳.۲۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه بود.

 

*** برترین رتبه‌بندی‌های اینترنت

 

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۹۰.۸۷ مگابیت برثانیه)، کره جنوبی(۱۸۶.۰۶ مگابیت برثانیه)، قطر (۱۸۱.۴۳ مگابیت‌برثانیه)، چین (۱۴۹.۴۰ مگابیت‌برثانیه) و عربستان سعودی (۱۴۸.۲۹ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۲۴۵.۵۰ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۲۴۱.۵۸ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۲۴۰.۸۳ مگابیت‌برثانیه)، موناکو (۲۲۰.۳۵ مگابیت‌برثانیه) و رومانی (۲۱۴.۳۳ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

 

*** وضعیت اینترنت در ایران نسبت به شاخص‌های جهانی

 

به گزارش پژواک [1]، در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۰.۱۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۴۴ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است.

 

 

این در حالی است که در ماه مارس ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۶.۳۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۵۹ مگابیت‌برثانیه بود، همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از اوکراین و کاستاریکا کندتر و از آرژانتین و مالزی سریع‌تر است.

 

 

در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۹.۱۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۰.۸۲ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۶ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند.

این درحالی است که در آوریل ۲۰۲۱ در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۹.۱۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۱.۲۹ مگابیت‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۱۳۲ قرار داشت.

همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از توگو و لیبریا کندتر و از سومالی و تانزانیا سریع‌تر است.

 

 

 

انتهای پیام///