- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

جزئیات سامانه مشارکت و نوآوری شهرداری تهران (باهم)

سامانه مشارکت و نوآوری تهران (باهم) در تیرماه سال ۱۳۹۷ با هدف ریشه‌یابی مشکلات و تحلیل بهتر مسائل راه‌اندازی شد.

 

*** معرفی پروژه

 

به گزارش پژواک [1]، سا‌مانه مشارکت و نوآوری [1] شهرداری تهران (باهم) به آدرس baham.tehran.ir با هدف ریشه‌یابی مشکلات و تحلیل بهتر مسائل در تیرماه ۹۷ راه‌اندازی شده است.

موضوعات و مطالب سامانه باهم در دسته‌بندی‌هایی چون انرژی [2]، گردشگری [3]، آب و فاضلاب [4]، زیباسازی، رویدادهای نوآورانه [5]، پسماند و غیره ارائه شده است.

یکی از اهداف اصلی این سا‌مانه، ایجاد فضای بحث و تبادل نظر در خصوص پیشنهادات یا مشکلات مطرح‌شده، امکان طرح ایده، راه‌حل و پیشنهاد بوده و درگاهی برای بیان مسائل کلیدی شهر توسط شهروندان، ثبت طرح‌های مختلف در حوزه کسب و کار (استارتاپ) و ایجاد فضای تعامل بین استارتاپ‌ها با شهرداری تهران می‌باشد.

 

*** اهداف سامانه باهم

 

به طورکلی اهداف سامانه باهم را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

 

الف) ایجاد دسترسی آزاد و به اشتراک‌گذاری مسائل شهروندی [6] به همراه تشویق مشارکت ذی‌نفعان تهران هوشمند:

۱٫ کمپین آرزوهای تهران؛ این کمپین با همکاری شورای اسلامی شهر تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری [7] تهران، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران شکل گرفته و شهردار، معاونین و مدیران شهرداری منطقه ۶ نیز در فازهای اولیه اجرای آن (در محله امیرآباد این منطقه) آن را همراهی می‌کنند.

یکی از اهداف اصلی این کمپین، تشویق شهروندان به مشارکت در رفع مسائل شهروندی می‌باشد.

ثبت آرزو و مشارکت شهروندان به صورت like ،dislike و ثبت یادداشت بر روی هر آرزو از فعالیت‌های اصلی این کمپین بوده و توسعه کمپین به کل محلات شهر تهران از برنامه‌های آتی توسعه آن می‌باشد.

 

۲٫ ثبت مسائل شهروندی؛ در حال حاضر، امکان ثبت مسائل شهروندی در این سام‍انه در حوزه‌های مختلفی مثل انرژی، گردشگری، آب و فاضلاب، زیباسازی، رویدادهای نوآور، پسماند و غیره وجود داشته و برنامه توسعه س‍امانه در این قسمت نیز ارتباط با سامانه ۱۸۸۸ به منظور ارسال پیشنهادات شهروندان به این سام‍انه می‌باشد.

 

ب) ارتقای خلاقیت افراد، گروه‌ها و جوامع:

شهرداری تهران با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، طی انجام یک پروژه مطالعاتی، ۴۱۸ نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری را شناسایی و در سام‍انه باهم بارگذاری نمود.

این نیازهای فناورانه و نوآورانه در مردادماه ۹۹، در قسمت مسائل فناورانه سامانه بارگذاری و قابلیت اشتراک‌گذاری نیز برای آنها ایجاد گردید.

در ضمن، به منظور هوشمند ساختن فرآیند عرضه و تقاضا، یک فرم با عنوان (پاسخ به نیاز) روی هر موضوع قرار گرفته است.

تا کنون (مهر ۹۹) نیز تعداد ۱۷ درخواست ثبت ایده در سا‌مانه باهم ثبت و فرآیند ارزیابی آنها نیز در مرحله اجرا می‌باشد.

 

*** نتایج و پیامدها

 

به گزارش پژواک [1]، شایان ذکر است، تعداد مسائل فناورانه ثبت‌شده به تفکیک معاونت‌های شهرداری، درصد طرح‌های ثبت‌شده به تفکیک ابعاد تهران هوشمند و میزان بازدید سامانه باهم از خرداد ۹۹ تا کنون قابل مشاهده است.

 

 

 

انتهای پیام///