- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

اعلام جرم قاچاق برای ۳۵۰ خودرو/ توقف لوکس‌ها از بنز تا لندکروز و آئودی

معاون فنی گمرک ایران از اعلام جرم قاچاق برای ۳۵۰ خودروی گذر موقت خبر داد.

 

***  شرایط خودروهای ورود موقت در ایران

 

به گزارش پژواک [1]، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به اینکه حساسیت و اهمیت موضوع گذرموقت خودروهای سواری به دفعات در قالب بخشنامه‌های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه‌های نظارت و کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و تاکید شده است، اظهار کرد:

طبق ماده ۱۴۲ آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی و تبصره ۲ آن، مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هرگاه جواز عبور (کارنه دوپاساژ، تریپتیک یا دیپتیک) از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی، در دست داشته و به گمرک ورودی ارایه دهند، می‌توانند تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز بدون الزام به تسلیم اظهارنامه [1] یا تادیه وجه ضمانت به گمرک، از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند.

این امکان وجود دارد که خودروهای گذر موقت در این مدت چندین بار از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.

 

وی با بیان اینکه گمرک ایران می‌تواند به درخواست متقاضی، درصورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند، گفت:

ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.

 

*** برندها و تعداد خودروهایی که قاچاق شد

 

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به بخشنامه ابلاغی به کلیه حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با موضوع اعلام گزارش خودرو‌های ورود موقت و آمار دریافتی از ۴۱ گمرک اجرایی، عنوان کرد:

بر اساس این گزارش، از سال ۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذرموقت به دلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم و به مراجع ذی صلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

از خودروهایی که دارای پرونده قضایی به دلیل جرم قاچاق در محاکم رسیدگی کننده هستند، می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه بی ام دبلیو، ۴۰ دستگاه لکسوس، ۲۵ لندکروز، ۲۰ دستگاه انواع تویوتا، ۱۰ دستگاه رنجرور، هشت دستگاه آئودی و پنج دستگاه نیسان اشاره کرد.

 

*** بیشترین پرونده قاچاق خودرو در کدام گمرکات است؟

 

ارونقی درباره اینکه بیشترین پرونده قاچاق خودرو در کدام گمرکات است، گفت:

گمرک آستارا و بیله سوار هر کدام با ۹۷ فقره پرونده، دوغارون ۶۴ و بازرگان با ۲۷ فقره بیشترین پرونده قاچاق را برای خودروهای گذر موقت از سال ۹۷ تا اردیبهشت سال جاری داشته‌اند.

 

*** ۳۳۰ دستگاه در حال تردد در کشور

 

وی با بیان اینکه ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری در حال تردد در کشور هستند، افزود:

در حال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی [2] سواری، به صورت ورود موقت (با پلاک گذرموقت) در کشور و به طور قانونی درحال تردد هستند.

 

*** ۳۶۰ دستگاه تحویل گمرک شد

 

به گزارش پژواک [1]، معاون فنی گمرک ایران در پایان با اشاره به خودروهای ورود موقتی که تحویل گمرک شده است، یادآور شد:

۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج با توجه به بسته بودن برخی از مرزهای زمینی [3] به دلیل شرایط کرونا، تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آنها قبض انبار صادر شده است.

هرگونه خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذر موقت [1] ممنوع بوده و در صورت احراز، مشمول مقررات قاچاق [4] خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///