- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

باج‌دهی ۵ میلیون دلاری شرکت خط لوله کولونیال آمریکا به هکرها

شرکت خط لوله کولونیال برای از سرگیری انتقال سوخت در سواحل شرقی آمریکا مجبور به پرداخت باج ۵ میلیون دلاری به هکرهای شرق اروپا شد.

 

*** دولت آمریکا از این باج‌دهی آگاهی داشته است

 

به گزارش پژواک [1]، شرکت خط لوله کولونیال آمریکا حدود ۵ میلیون دلار به هکرهای شرق اروپا باج داده است.

این خبر برخلاف گزارشی است که در اوایل هفته گذشته منتشر شد و طبق آن این شرکت اعلام کرده بود هیچ قصدی برای پرداخت باج برای کمک به از سرگیری فعالیت بزرگترین خط لوله سوخت کشور ندارد.

شرکت کولونیال این مبلغ هنگفت را از طریق ارز مجازی غیر قابل ردیابی و طی چند ساعت پس از حمله سایبری پرداخت کرده است که نشان می‌دهد این شرکت تحت فشار زیادی برای برقراری دوباره جریان بنزین و سوخت هواپیما بوده است.

طبق گفته منابع آگاه، دولت آمریکا از این باج‌دهی آگاهی داشته است.

هکرها پس از پرداخت این مبلغ، دستورالعمل فعال‌سازی مجدد شبکه رایانه‌ای این شرکت را در اختیار مسئولان آن گذاشتند.

شرکت کولونیال اعلام کرد نقل و انتقال سوخت را از ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز کرده است.

جو بایدن در پاسخ به پرداخت این باج گفت هیچ نظری در این مورد ندارد.

 

*** مقر هکرها در روسیه و شرق اروپا است

 

به گزارش پژواک [1]، هکرها که طبق گفته اف‌بی‌آی به گروهی با عنوان (دارک ساید) مرتبط هستند، در اخاذی سایبری [2] تخصص دارند و احتمالا مقر آنها در روسیه [1] و شرق اروپا است.

باج افزار نوعی بدافزار است که فایل‌های قربانی [3] را قفل می‌کند و مهاجمان [4] در ازای دریافت مبالغ هنگفت قفل را باز می‌کنند.

اخیرا برخی گروه‌های باج افزار اطلاعات قربانیان را می‌دزدند و باج‌خواهی می‌کنند.

اف بی آی همواره سازمان‌ها را از پرداخت باج به این هکرها منع می‌کند چون هیچ تضمینی برای عمل به تعهداتشان [5] و باز کردن فایل‌ها وجود ندارد و سایر هکرها هم تشویق به این کار می‌شوند.

کولونیال که اپراتور بزرگترین خط لوله سوخت [6] آمریکا [7] است در هفتم ماه مه از این حمله آگاه شد و فعالیت‌های خود را متوقف کرد که باعث کمبود سوخت و طولانی شدن صف‌های بنزین در طول سواحل شرقی آمریکا شد.

 

 

انتهای پیام///