- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی تدوین شد

بر اساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی تدوین شد.

 

*** فقدان قوانین برای احراز هویت در فضای مجازی

 

به گزارش پژواک [1]، بر اساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، سند (پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی) از سوی وزیر ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شد.

فقدان قوانین و ساز و کار رگولاتوری برای هویت دیجیتال و احراز هویت در فضای مجازی، مشکلات بسیاری را برای مردم و کسب‌ و کارهای تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ایجاد کرده است.

به‌ ویژه با شیوع گسترده ویروس کرونا، اهمیت بررسی و رفع مشکلات یاد شده ضرورت بیشتری می‌یابد.

به همین منظور، سند (پیش‌نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی) با مشارکت چشم‌گیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیریت راهبردی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با هم‌فکری جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فاوا تدوین شده است.

این طرح پس از مطالعات گسترده بین‌المللی و انجام مطالعه تطبیقی روی بیش از ۳۰ نمونه موفق جهانی و بحث و بررسی با خبرگان صنفی، متشکل از ۷۰ شرکت متخصص در زمینه احراز هویت، تدوین شده است.

 

*** محورهای اصلی طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی

 

به گزارش پژواک [1]، شایان ذکر است، از محورهای اصلی این سند [2] می‌توان به تعاریف پایه، نگاشت نهادی، ابزارهای قابل پذیرش، موارد کاربرد هویت دیجیتال در صنایع [3] مختلف، ریسک‌های هویت [4] دیجیتال، معماری [5] کلان و مدیریت هویت و دسترسی، مدل‌های کسب و کاری، هویت دیجیتال [6] مبتنی بر زنجیره بلوکی تدوین و در نهایت نقشه راه هویت دیجیتال اشاره کرد.

گفتنی است تدوین اسناد رگولاتوری [1] دولتی توسط یک سازمان صنفی [7] و پیشنهاد آن به دولت [8]، برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

 

 

انتهای پیام///