- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

سقوط کنترل‌ نشده موشک غول‌پیکر چینی به کره زمین

موشک غول‌پیکر چینی لانگ مارچ در مسیر بازگشت وارد مدار زمین شده و به زودی شاهد یکی از بزرگترین فرودهای کنترل‌نشده در کره زمین خواهیم بود.

 

*** پرتاب قطعه اصلی نخستین ایستگاه فضایی دائمی چین

 

به گزارش پژواک، [1] چین قطعه اصلی نخستین ایستگاه فضایی [2] دائمی خود را که برای مدت طولانی میزبان فضانوردان [3] است، چند روز قبل به فضا پرتاب کرد، تیان‌هه یا هارمونی آسمانی‌ در بالای موشک (لانگ مارچ [4] ۵بی) از مرکز فضایی (ون‌چانگ) در استان (هاینان) در جنوب چین [5] پرتاب شد.

این رویداد، جدیدترین موفقیت برای برنامه‌ فضایی چین است و این پرتاب، نخستین مأموریت از ۱۱ مأموریتی است که مقدمات ساخت و تأمین ایستگاه و اعزام خدمه‌ سه نفره تا پایان سال آینده را فراهم می‌کند.

ماژول اصلی (تیان‌هه) که روز پنجشنبه راه‌اندازی شده است، نخستین ماژول ایستگاه فضایی چین است که به فضا [6] ارسال شده و فضانوردان در آن زندگی کرده و کارهای علمی را نیز انجام خواهند داد، اما این همه ماجرا نیست چرا که موشک (لانگ مارچ ۵ بی) که قدرتمندترین پرتابگر چین نیز محسوب می‌شود، در بازگشت وارد مدار شده و زمینه را برای یکی از بزرگترین فرودهای کنترل‌ نشده در کره زمین فراهم کرده است.

 

 

اخبار مهم صنایع:

تصویب هفت منطقه آزاد جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام [7]

دپوی ۳ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) [8]

نرخ کنونی ارز، فراتر از ارزش واقعی آن است [9]

 

 

*** سنگین‌ترین نوع فرود کنترل نشده موشک به زمین

 

آژانس فضایی اروپا این حادثه را به دقت رصد می‌کند و مسئول زباله‌های فضایی این آژانس اعلام کرده است این ورود کنترل نشده، سنگین‌ترین نوع خود در بیش از ۲۰ سال گذشته است و حتی تخمین جرم واقعی موشک برای کارشناسان این آژانس غیر قابل پیش‌بینی است.

موشک‌های (لانگ مارچ ۵) به عنوان وسایل نقلیه بالابر سنگین به فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند و کارشناسان آژانس، حدسی که از وزن این موشک غول‌پیکر می‌زنند نزدیک به ۲۰ تن است و نگرانی اصلی از سقوط این زباله‌ فضایی سنگین در مناطق مسکونی و پرجمعیت است و خطرناک‌ترین مناطق مربوط به بخش‌هایی از اسپانیا،‌ ایتالیا، یونان، نیویورک، شیلی جنوبی، ولینگتون نیوزلند و پکن است.

به نظر می‌رسد که این سقوط [10] همانند Skylab ایستگاه فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۹ باشد که با سقوط بر روی زمین، در یک منطقه پرجمعیت استرالیا متلاشی شد و مقداری از آن نیز به اقیانوس هند فرود آمد، یا در سال ۲۰۱۸ نمونه اولیه ایستگاه فضایی چین به زمین سقوط کرده و در اقیانوس آرام فرود آمد.

 

*** بروز اتفاقات غیرمنتظره در پرتاب‌های فضایی

 

به گزارش پژواک، [1] در پرتاب‌های فضایی و اکتشافات فضایی، اتفاقات متفاوتی از جمله تمام شدن سوخت [1] موشک، خطای فنی، نسوختن مرحله‌ای از موشک رخ می‌دهد اما در صورت عدم برنامه‌ریزی درست برای فرود‌های کنترل‌نشده، باید منتظر یک فاجعه در کره زمین بود.

 

 

انتهای پیام///