- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

فضای مجازی؛ تهدید یا فرصت؟

قوی شدن در فضای مجازی یا سایبری از مسائل مهم و راهبردی کشور است که راهکارهایی به منظور قوی شدن در فضای مجازی بررسی می‌کنیم.

 

*** تأمین امنیت ملی کشورها در فضای سایبری

 

به گزارش پژواک [1]، پیشرفت‌های خیره‌کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در سال‌های اخیر، فضای جدیدی را به نام فضای مجازی (فضای سایبری) پیش روی انسان قرار داده است.

شالوده اصلی و ویژگی‌های انحصاری فضای مجازی را می‌توان سرعت، دقت و کیفیت دانست که سبب گردیده اکثر فناوری‌ها به آن وابستگی پیدا کنند.

امروزه یکی از مولفه‌های اصلی قدرت و اقتدار هر کشور و نیز از سرمایه‌ها و دارایی‌های مهم، راهبردی و حیاتی، فضای سایبری یا فضای مجازی آن کشور است و قدرت در فضای سایبری [2] نقش حیاتی در تأمین امنیت [3] ملی کشورها دارد.

همچنین تأمین امنیت در فضای سایبری نقش تأثیرگذاری بر سایر مولفه‌ها از قبیل اقتصاد ملی، منافع ملی، روابط بین‌المللی، اقتدار ملی، انسجام ملی، اعتماد عمومی و سلامت [4] عمومی ایفا می‌کند.

 

*** راهکارهایی برای قوی شدن در فضای مجازی

 

این مساله از آنجا بیشتر حائز اهمیت است که گسترش منازعات در فضای سایبری و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب تسلیحات سایبری برای تهدید امنیت و زیرساخت ملی کشورها [5] توسط حریفان سیاسی به شکل جنگ سایبری یا توسط گروه‌های معارض با مفهوم تروریسم سایبری رو به افزایش است و لذا لزوم توجه به مفهوم قدرت و قوی شدن در فضای سایبری (فضای مجازی) به عنوان راهبردی اساسی جهت جلوگیری از ایراد خسارت [6] به منافع ملی کشورها امری آشکار و مبرهن است.

بنابراین با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قوی شدن در فضای مجازی و دفاع همه جانبه سایبری در قلمرو جمهوری اسلامی، لازم است ضمن بسیج همه منابع و سرمایه‌های ملی سایبری برای داشتن فضای سایبری (مجازی) امن، بومی، پایدار، پاسخگو و پشیمان‌کننده در مقابله تهدیدات [1] دشمن، این موارد مدنظر واقع شود:

  1. تدوین نظام جامع بازدارندگی سایبری در جهت دفاع عمیق، لایه به لایه و مستحم با توسعه عمق دفاع ملی 
  2. تدوین نظام فرماندهی و کنترل هوشمند با قابلیت تشخیص و شناسایی تهاجم
  3. مصونیت در زیرساخت های حیاتی و حساس کشور در برابر تهدیدات و حملات سایبری
  4. توجه جدی به سرمایه انسانی خلاق، کارآمد جهادی با ذهنیت مسئولانه بازدارنده در حوزه دفاع سایبری [7]
  5. توجه جدی به دیپلماسی سایبری فعال و ائتلافی در مسیر منافع ملی
  6. اهتمام به استقلال و خوداتکایی با صنعت بومی دفاع سایبری
  7. اهتمام به آسیب ناپذیری زیرساخت های حیاتی و حساس
  8. طراحی نظام تولید و توسعه قدرت درون زای سایبری
  9. دستیابی به مشارکت و ارتقای همکاری های های نهادی
  10. دستیابی به قدرت آفندی تلافی جویانه، قاطع و پشیمان کننده

 

*** مقابله با حوادث فضای مجازی

 

به گزارش پژواک [1]، خوشبختانه این موارد در قوانین و اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مرتبط، سند چشم‌انداز بیست ساله، اسناد راهبردی پدافند سایبری و افتا و اسناد نظامات جامع شامل تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، نظام جامع عملیات پدافند سایبری کشور و سند نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی بدان اشاره شده است و جهت اجرایی شدن باید مدنظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مرتبط مثل دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح و غیره قرار بگیرد.

 

انتهای پیام///