- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

توسعه نرم‌افزارهای بومی در زمینه بهینه‌سازی عملیات حفاری

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، توسعه نرم‌افزارهای بومی در زمینه بهینه‌سازی عملیات حفاری را یکی از اقدامات این شرکت عنوان کرد.

 

*** حرکت صنعت نفت به سمت بهره‌گیری از نسل چهارم فناوری

 

به گزارش پژواک [1]، حامد رحیمی درخصوص بهینه‌سازی عملیات حفاری، اظهار داشت:

صنعت [2] حفاری نیاز به حرکت به سمت فناوری نسل چهارم و هوش مصنوعی دارد که لازمه حرکت به این سمت، استفاده از روش‌های نوین هوش تجاری و ارزش آفرینی از داده‌ها است.

نرم‌افزارهای طراحی شده در شرکت ما به صنایع کمک می‌کند تا این عملیات‌ها را به شکلی بهینه‌تر انجام دهند.

 

وی در ادامه، بیان کرد:

توسعه نرم‌افزاری جامع در زمینه بهینه‌سازی عملیات حفاری یکی از اقدامات شرکت است.

این نرم‌افزار بر پایه هوش تجاری طراحی شده است و نقشی موثر در مدیریت و بهینه‌سازی پارامترهای مکانیکی و هیدرولیکی عملیات حفاری و انتخاب مناسب‌ترین مته دارد.

 

*** بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز

 

رحیمی مهمترین بحث در این نرم‌افزارها را استفاده از داده‌های چاه‌های پیشین یک میدان به منظور بهینه‌سازی پارامترهای حفر چاه آتی دانست و ادامه داد:

محصولات دانش‌بنیان این شرکت، شامل دو محصول نرم‌افزار جامع بهینه‌سازی [2] عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز و ارائه خدمات بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز می‌شود و این نرم‌افزارها از روش‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های بهینه‌سازی استفاده می‌کند.

 

*** کاهش ۲۰ درصدی زمان حفاری

 

به گزارش پژواک [1]، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در پایان با اشاره به هزینه عملیات حفاری [3] چاه‌های نفت و گاز، بیان کرد:

عملیات حفاری در دکل‌های دریایی روزانه ۱۵۰ هزار یورو و در دکل‌های خشکی ۳۰ هزار یورو هزینه دارد که با استفاده از خدمات این مجموعه دانش‌بنیان، زمان حفاری۲۰ درصد بهبود می‌یابد.

با‌توجه به اینکه در کشور سالانه ۲۰۰ حلقه چاه حفاری [4] می‌شود، این رقم سالانه موجب کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی هزینه برای کشور [5] می شود.

به دلیل اینکه بخش اعظمی از قطعات و مواد شیمیایی [1] مورد استفاده در صنعت [2] حفاری توسط شرکت‌های بین‌المللی و خارجی تولید می‌شود با کاهش زمان حفاری میزان مصرف [6] این موارد نیز کاهش می‌یابد و به صورت غیر مستقیم موجب کاهش ارزبری کشور [7] می‌شود.

 

 

انتهای پیام///