- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

اقدام غافلگیرکننده گوگل در برگرداندن کارمندان دورکار خود به محل کارشان/ پیشتازی گوگل در اجرای مدل ترکیبی فعالیت شغلی/ تاثیر رویکرد گوگل بر روند کار غول‌های تکنولوژی

مدیران شرکت گوگل معتقدند در پاندمی کرونا دست برتر را به دست آورده‌اند و تقریباً آماده بازگشت به روال سابق و همچنین بازگشت همکارانشان به محل کار هستند، تصمیم که کارشناسان معتقدند سیستم دورکاری و سایر غول‌های فناوری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

*** رویکرد گوگل در قبال دورکاری کارمندان 

 

به گزارش پژواک [1]، در یادداشتی که پیرامون رویکرد جدید شرکت گوگل [2] در قبال دورکاری [3] کارمندان، تاثیر آن بر سایر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری [4] و آینده دورکاری در پاندمی کرونا در مجله فوربز [5] به قلم جک کلی مدیر عامل و بنیانگذار شرکت WeCruitr.com منتشر شده، آمده است:

گوگل ممکن است یک نمونه‌ای باشد که مورد تحسین و تقلید سایر شرکت‌ها قرار گرفته است.

این غول جستجوگر از اولین مشاغلی بود که به افراد خود می‌گفت از خانه و به صورت دورکاری کار کنند.

اکنون، این شرکت خواستار بازگشت افراد به دفتر شده است.

با این حال، ممکن است این موضوع ضربه‌ای به امید بسیاری از افراد برای استانداردهای جدید دورکاری باشد.

 

*** سیاست مدیرعامل شرکت گوگل در قبال دورکاری

 

سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل پیشتاز جنبش دورکاری بوده است.

در پایان ژوئن سال ۲۰۲۰، گوگل به کارمندان [6] خود اجازه داد تا ژوئن ۲۰۲۱ از خانه به کار خود ادامه دهند.

این اعلامیه شجاعانه بود و تقریباً ۲۰۰ هزار کارگر را تحت تأثیر قرار داد.

این غول فناوری برای سایر سازمان‌ها چراغ سبز نشان داد تا به اندازه کافی راحت باشند که سیاست‌های از راه دور (دورکاری) را گسترش دهند.

پیچای در آن زمان در نامه‌ای به کارمندان خود نوشت:

(برای این که کارمندان بتوانند از قبل برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند، ما کار داوطلبانه جهانی خود را از گزینه کار در خانه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ برای

نقش‌هایی که نیازی به حضور در دفتر کار ندارند، تمدید می‌کنیم و امیدوارم این موضوع انعطاف‌پذیری لازم برای تعادل در روند کاری جهت مراقبت از خود و عزیزانتان را طی ۱۲ ماه آینده را فراهم کند.)

چندی پس از آن نیز تقریباً تمام سازمان [7]‌های دیگر این امر را دنبال کردند.

 

گوگل

 

*** فعالیت ترکیبی به صورت حضوری و دورکاری

 

اخیراً، پیچای گفته است که با کارگرانش انعطاف‌پذیرتر خواهد بود و یک مدل ترکیبی را ارائه می‌دهد که ترکیبی از روش‌های (دورکاری) و (کار در محل) را شامل می‌شود، وی در این خصوص اظهار داشت:

(ما قاطعانه اعتقاد داریم زمانی که شما باید مشکلات سخت را حل کنید و چیز جدیدی ایجاد کنید تا شاهد تغییر نباشیم، حضور شخصی، با هم بودن و داشتن احساس اجتماع، بسیار مهم است، اما ما فکر می‌کنیم که باید انعطاف‌پذیری و مدل‌های ترکیبی بیشتری ایجاد کنیم.)

تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری، از جمله سِیلز فورس، فیس بوک و آمازون، به سمت این مدل ترکیبی گرایش پیدا کرده‌اند که در آن هر دو روش کار در دفتر و کار از خانه وجود دارد.

بعضی موارد دیگر نیز مانند (اِسپاتیفای) همچنان این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا از هر مکانی که تمایل دارند کار کنند.

 

*** گوگل پیشتاز مدل فعالیت ترکیبی

 

گوگل بار دیگر در حال پیشتاز شدن در این شیوه جدید است.

این شرکت از برنامه‌های خود برای پیگیری سریع برنامه‌های بازگشایی خبر داد.

این کار به صورت داوطلبانه انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی می‌شود که افراد قبل از مهلت تعیین شده یعنی ۱ سپتامبر، بازگشت به محل‌های کار خود را آغاز کنند.

همچنین بر اساس گزارش نیویورک تایمز، فیونا سیکونی، مسئول ارشد گوگل، در یک ایمیل به کارمندان خود گفت که دفاتر مربوطه با ظرفیت محدودی کار می‌کنند و بازگشایی‌ها نیز بر اساس تعداد موارد ویروس کرونا در منطقه متفاوت است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، حرکت‌ها و تصمیمات دائمی در این زمینه به دلایل شخصی هنوز در انتظار و معطل مانده‌اند.

 

*** تاثیر رویکرد گوگل بر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی

 

به نظر می‌رسد گوگل انتظار دارد کارکنان خود در مسافت رفت و آمد در دفاتر زندگی کنند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که ممکن است حقوق کارمندان را براساس محل کار آن‌ها تنظیم کند.

گوگل در پاسخ به درخواست دورکاری کارکنان خود، به آن‌ها گفت که اگر بعد از ۱ سپتامبر، بخواهند بیش از ۱۴ روز در سال از دورکاری استفاده کنند، باید به طور رسمی برای آن درخواست دهند، همچنین آنها می‌توانند در شرایط خاص و استثنایی تا ۱۲ ماه درخواست دورکاری دهند.

 

گوگل

 

این شرکت نسبت به همتایان صنعت خود مانند توئیتر که قول اجازه دورکاری برای مدت نامحدود را داده است، رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده است.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ و نام‌دار تکنلوژی نیز برنامه‌های خود را برای کارکنان تسریع کردند تا بازگشت آن‌ها به دفاتر را پیش از برنامه قبلی اعلام کنند.

فیس بوک بازگشت افراد به دفاتر خود را تا ماه مه آغاز خواهد کرد.

شرکت اشتراکی اوبر قصد دارد کارمندان یقه سفید خود در پایان ماه مارس به دفاتر خود برگردند و مایکروسافت نیز همین کار را خواهد کرد، چرا که قرار است دفتر مرکزی خود را در ۲۹ مارس در ردموند، واشنگتن افتتاح کند.

 

*** چشم‌انداز دورکاری کارمندان در جهان

 

به گزارش پژواک [1]، نویسنده در پایان با اشاره به سیاست‌های اجرایی گوگل در خصوص دورکاری، آورده است:

برای برخی افراد این موضوع ناامیدکننده می‌باشد که شرکت گوگل به طور کامل از شیوه دورکاری استقبال نکرده است.

البته باید گفت، اوضاع و شرایط همچنان سیال است و این احتمال وجود دارد که با تغییر شرایط همچنان شاهد به روزرسانی‌ها و برنامه‌های جدید اعلام شده توسط گوگل و سایر شرکت‌ها باشیم.

 

انتهای پیام///