- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

برنامه ۵ ساله چین برای سلطه در هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی

هدف برنامه پنج ساله چین برتری در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است که می‌خواهد سلطه ایالات متحده را در فناوری به چالش بکشد.

 

*** برنامه ۵ ساله چین برای سلطه در هوش مصنوعی

 

به گزارش پژواک [1]، صنعت فناوری چین به شدت از نبردهای تجاری با ایالات متحده و همچنین تاثیرات اقتصادی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ضربه خورده است، اما مشتاق است که در آینده نزدیک به روال سابق خود و حتی بهتر از آن بازگردد.

براساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال، چین در جلسه سالانه حزبی خود یک برنامه پنج ساله به منظور پیشرفت فناوری که به امنیت ملی و توسعه کلی کمک می‌کند، ترسیم کرد.

حاصل این برنامه ایجاد آزمایشگاه‌ها و تقویت برنامه‌های آموزشی خواهد بود که تحقیقات [2] را در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست‌فناوری، نیمه‌هادی‌ها و محاسبات کوانتومی تقویت می‌کند.

دولت چین همچنین هزینه‌های مربوط به تحقیقات [3] اساسی را در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰.۶ درصد افزایش می‌دهد و همچنین یک استراتژی تحقیقاتی ۱۰ ساله ایجاد می‌کند.

 

*** حجم گسترده تحقیقات چین در زمینه هوش مصنوعی

 

چین دارای مزایای فنی بسیاری از جمله در دسترس بودن شبکه ۵G و حجم گسترده تحقیقات [4] در زمینه هوش مصنوعی است.

این کشور یکی از معدود کشورهایی است که تاکسی‌های کاملاً خودران و بدون راننده در آن در حال ارائه خدمات [5] به مشتریان واقعی هستند. از این منظر، این کشور واقعاً در حال تقویت [6] برخی از نقاط قوت خود است.

با این حال، این برنامه [7] ممکن است یک مسئله برای حفظ بقا نیز باشد.

 

*** محدودیت‌های تجاری ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی

 

به گزارش پژواک [1]، محدودیت‌های تجاری ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی مانند هوآوی و زدتی‌ای، آنها را با مشکل جدی روبرو کرده است که بخش بزرگی از آن به دلیل عدم تولید تراشه‌های پیشرفته است.

ایالات متحده همچنین در تحقیقات کلی در دنیا پیشتاز است و دولت بایدن در حال افزایش بودجه پیشرفت در زمینه‌های ۵G، هوش مصنوعی و خودروهای برقی است و اگر چین سرعت [8] خود را افزایش ندهد و با آمریکا مقابله نکند، عقب خواهد افتاد.

 

 

انتهای پیام///