- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی 

توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی به عنوان دستاورد محققان ایرانی در چهارچوب همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفت.

 

*** توسعه فناوری استخراج اتوماتیک DNA سلولی 

 

به گزارش پژواک [1]، با بروز بحران‌های زیستی همچون اپیدمی کرونا که عمده کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است، سرمایه و زیرساخت‌های فناورانه کشورها به ویژه در تأمین تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی متضمن فائق آمدن کشورهای دارای فناوری بر چنین بحران‌های بزرگ زیستی و اجتماعی است.

در این راستا، محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که افق فعالیت خود را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست فناوری کشور در حوزه‌های مختلف قرار داده‌اند در چهارچوب همکاری مشترک با محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلتفرم دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شده‌اند.

 

*** توسعه بین رشته‌ای در حوزه فناوری‌های نوین

 

عضو هیأت علمی بانک مولکولی مرکز با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین رشته‌ای در حوزه فناوری‌های نوین می‌تواند به دستاوردهای دانش‌بنیان در لبه علم منتج شود، اظهار داشت:

تخریب دیواره سلول [2] مهمترین و اولین مرحله در بسیاری از پروتکل‌های زیست شناسی مولکولی و آزمایش‌های تشخیصی است.

اخیراً سیستم‌های میکروسیال به دلیل مزایای مرتبط با اتوماسیون، یکپارچه‌سازی و کوچک‌سازی، به ویژه در شرایط محدودیت منابع زیستی، مورد توجه بسیار قرار گرفته‌اند.

 

لاله پارسا یگانه در ادامه، تصریح کرد:

در این پروژه، میکروسیال گریز از مرکز با پلتفرم و تنظیمات جدید برای تخریب شیمیایی [3] دیواره سلول ارائه شده است.

سیستم‌های توسعه یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط [4] کردن مؤثر واکنش دهنده‌های تخریب و نمونه‌های سلولی [1] و همچنین کنترل دقیق سیال استفاده می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی بانک مولکولی مرکز در پایان، بیان کرد:

ویژگی‌های خاص سیستم توسعه یافته آزمایشگاه روی دیسک با آب دیونیزه شده (DI) و گلبول‌های سفید خون (WBC) انجام شد تا مناسب بودن سیستم‌های پیشنهادی [5] از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی شود.

 

*** چاپ نتایج پژوهش در نشریه Scientific Report

 

نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report به چاپ رسیده است راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور [6] در توسعه پیشرفته‌ترین روش‌ها و پروتکل‌های زیست فناوری [7] که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می‌باشد را نشان می‌دهد.

 

 

انتهای پیام///