- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

گزارش رگولاتوری از جابجایی مشترکان در اپراتورهای تلفن همراه/ همراه اول، پیشتاز در طرح ترابردپذیری

بر اساس آخرین گزارش رگولاتوری، همراه اول در طرح ترابردپذیری پیشتاز بوده است و این اپراتور بیشترین متقاضی را برای استفاده از خدمات در میان اپراتورها داشته است.

 

*** طرح ترابردپذیری

 

به گزارش پژواک [1]، ترابردپذیری یعنی شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن کد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض کنید و از مزایای اپراتورهای دیگر استفاده کنید و یا خدمات اپراتور متبوع خود را با دیگر اپراتورها بسنجید.

 

*** طرح ترابردپذیری اشباع شد؟

شما قطعا مشترک یکی از اپراتورهای کشور هستید و از خدمات و سرویس‌های اپراتور متبوع خود استفاده می‌کنید. اما حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید درباره جزئیات و هزینه‌های سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز باخبر شوید و حتی تمایل داشته باشید که با حفظ شماره خود، به هر دلیلی، مثلا اینکه فرصت اطلاع‌رسانی تعویض شماره را به دوستان و آشنایان نداشته باشید، از خدمات اپراتورهای دیگر کشور استفاده کنید. یا حتی آنتن دهی اپراتور تلفن همراه شما در منزل یا محل کار دچار اختلال باشد.

سرویس ترابردپذیری دقیقا اینجا به کار شما می‌آید!

به معنای ساده‌تر، ترابردپذیری یعنی شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن کد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض کنید و از مزایای اپراتورهای دیگر استفاده کنید و یا خدمات اپراتور متبوع خود را با دیگر اپراتورها بسنجید.
طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) پس از سال‌ها درگیر اما و اگرهایی بودن، درنهایت در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شدو از  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ پیاده شد و اپراتورها موظف به اجرای این طرح هستند.
برای اجرای این طرح ابتدا مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام می‌کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تایید ثبت‌نام او به اطلاعش خواهد رسید.
نکته مهم در طرح ترابردپذیری اسن است که امکان تغییر اپراتورها از طریق ترابردپذیری تنها دو بار در سال ممکن است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویس‌ها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه ‌خواهد شد. همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد.
از زمان شروع به کار و کلید خوردن طرح ترابردپذیری از سال ۱۳۹۵، همانطور که در نمودار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشاهده می‌کنید، در طی سال‌های اول شروع به کار این طرح، افزایش آمار زیادی را شاهد هستیم. اما بعد از گذشت بیش از ۴ سال، با آمار کاهشی روبرو هستیم که این نشان از اشباع درخواست‌ها برای تعویض اپراتور هستند و در واقع به معنی به سرانجام رسیدن نتیجه نهایی است.

همانگونه که در این نمودار مشاهده می‌کنید، بیشترین تعداد مشترک میهمان، به اپراتور [2] اول کشور مراجعه کرده‌اند. درواقع بیشترین متقاضی برای استفاده از خدمات و سرویس‌های همراه اول بوده است.

در ابتدای شروع به کار طرح ترابردپذیری، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که همراه اول، بیشترین ضرر  و آسیب را از اجرای این طرح خواهد دید. اما این نمودار نشان می‌دهد که برعکس پیش‌بینی‌های اولیه، اتفاق اپراتور اول کشور، بیشترین متقاضی را برای ورود داشته است.
به گزارش پژواک [1]، از میان کاربران و مشترکین تلفن همراه در کشور، بیش از پانصدهزار نفر از مشترکین ایرانسل و شصت و دو هزار مشترک رایتل ضمن حفظ شماره، از خدمات همراه اول استفاده کرده‌اندکه این تعدد مشترک، در میان سایر اپراتورهای کشور بی‌سابقه است.

انتهای پیام///