- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

وضعیت پوشش روستایی همراه اول در روستاها براساس آخرین آمار

براساس آخرین آمار بدست آمده اپرانور همراه اول، ۴۴ هزار و ٩١٨ روستا را تحت پوشش قرار داده است.

 

*** ضرورت بهره‌مندی از اینترنت

 

به گزارش پژواک [1]، اولین روزهای اسفند۹۸ بود که ویروس مرموز کرونا وارد کشورمان شد. با ورود این ویروس به کشور، اولین نهادی که اعلام دورکاری کرد، آموزش‌وپرورش و همچنین نهادهای زیرمجموعه آموزش عالی بودند.

دورکاری بیش از ۱۴میلیون دانش‌آموز و ۳میلیون و ۷۰۰هزار دانشجو به‌همراه ۱٫۵میلیون معلم و استاد دانشگاه زیرساخت‌های جدیدی را برای ادامه آموزش‌ها می‌طلبید. یکی از این زیرساخت‌ها، دسترسی عادلانه همه دانش‌آموزان و دانشجویان کشور به آموزش‌های آنلاین بود که این دسترسی به‌رغم گذشت چندین‌ماه هنوز هم با اما و اگرها ازسوی مسئولان [2] روبه‌رو بوده است.

اولین زیرساخت مورد نیاز، دسترسی برابر به اینترنت و شبکه هوشمند سراسری برای دریافت آموزش‌های آنلاین ارائه‌شده ازسوی وزارت علوم و آموزش‌وپرورش است.

براساس آنچه مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده‌اند، از اوایل آبان سال جاری، از ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار دانش‌آموز نزدیک به ۱۱میلیون و ۴۵۰هزار دانش‌آموز در شبکه شاد احراز هویت شدند که عملا ۲۰ درصد از این تعداد نیز صرفا ثبت‌نام‌شده و غیرفعال هستند.

به‌عبارت ‌دیگر، از کل ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار دانش‌آموز عملا ۹میلیون و ۳۰۰هزار کاربر فعال بوده و ۵میلیون و ۴۰۰هزار نفر از امکانات و آموزش‌های این شبکه به‌ظاهر سراسری بی‌بهره‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۶۰درصد دانش‌آموزان عملا به‌جهت عدم دسترسی به اینترنت از دسترسی به شبکه شاد محروم مانده‌اند.

آنچنان ‌که در این گزارش می‌خوانید، درکنار عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند، عدم دسترسی به اینترنت یکی از بزرگ‌ترین موانع برقراری عدالت آموزشی در کشور بوده است.

 

*** درآمد همراه اول به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید

 

براساس گزارش ماهانه شرکت ارتباطات سیار ایران، درآمد شناسایی شده این شرکت از اول سال مالی (فروردین ۹۹) تا پایان ۹ ماهه سال جاری به ۱۷ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۱۸ میلیارد تومان با کل درآمد شرکت در ۱۲ ماهه پارسال فاصله داشته و از درآمد ۱۲ هزار و ۸۱۸ میلیارد تومانی ۹ماهه سال ۹۸ نیز ۴ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان یا ۳۴ درصد بیشتر است.

طبق اطلاعات گزارش ماهانه شرکت ارتباطات سیار ایران، از مجموع درآمد ۱۷ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومانی همراه اول، ۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به درآمد کارکرد مشترکین خطوط دائمی، هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان آن مربوط به درآمد استفاده از امکانات شبکه، توسط سایر شرکت‌های تلفن همراه (اتصال متقابل)، حدود ۵۷ میلیارد تومان از فروش خطوط جدید تلفن همراه، حدود ۹۵ میلیارد تومان آن مربوط به سایر درآمدها، ۹۲میلیارد تومان مربوط به خدمات ارزش افزوده و درنهایت ۹ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان نیز مربوط به درآمد کارکرد مشترکین خطوط اعتباری است.

براساس گزارش همراه اول، بیشترین رشد درآمد این شرکت در ۹ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال گذشته مربوط به سایر درآمدها با رشد ۶۳ درصدی است. پس از آن درآمد کارکرد مشترکین خطوط اعتباری با رشد ۴۲ درصدی در رتبه دوم قرار دارد. درآمد از کارکرد مشترکین خطوط دائمی نیز با رشد ۳۳ درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

 

*** رشد ۴۷ درصدی درآمد همراه اول از اینترنت

 

گرچه در گزارش ماهانه شرکت، رقم درآمد شرکت از اقلام جزئی‌تر همچون درآمد از اینترنت و فروش داده قابل‌تشخیص نیست، اما آن‌طور که سیدیاسر رایگانی، مدیرکل جدید ارتباطات همراه اول گفته، مصرف اینترنت در شبکه همراه اول در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به دوبرابر افزایش یافته و مصرف روزانه نیز به ۱۲٫۵ پتابایت رسیده است. همچنین نگاهی به آمارهای ۶ ماهه صورت مالی همراه اول نیز که به صورت دقیق‌تر ارقام درآمدهای شرکت را ذکر کرده، نشان می‌دهد از کل درآمد ۱۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومانی این شرکت در نیمه‌اول سال‌جاری، حدود ۶ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان یا به‌عبارتی حدود ۵۵ درصد درآمد شرکت از خدمات داده یا فروش اینترنت بوده است

همچنین مقایسه میزان درآمد همراه اول از خدمات داده در ۶ ماهه امسال با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ نیز نشان می‌دهد درآمد ۶ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومانی این شرکت در نیمه‌اول امسال نسبت به درآمد ۴ هزار و ۲۱۱ میلیارد تومانی شرکت در ۶ ماهه ۹۸ رشد ۴۷ درصدی داشته است.

در یک جمع‌بندی اگر مانند نیمه‌اول سال‌جاری که درآمد شرکت از خدمات داده معادل ۵۵ درصد کل درآمد شرکت بوده، این وضعیت در ۹ ماهه نیز ادامه داشته باشد، در آن صورت درآمد شرکت از خدمات داده در ۹ ماهه امسال چیزی در حدود ۹ هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان خواهد بود که رقم شگفت‌انگیزی است.

 

*** در ۱۸ هزار روستا حتی موبایل هم آنتن نمی‌دهد

 

به گزارش پژواک [1]، گفتنی است، درخصوص دسترسی روستاها به اینترنت هیچ‌کدام از اپراتورها آماری از دسترسی منتشر نکرده‌اند، اما درخصوص پوشش و آنتن‌دهی، طبق آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درحال حاضر همراه اول ۴۴هزار و ۹۱۸روستا را پوشش پایین‌ترین سطح تکنولوژی که G2 است، قرار داده و ۱۷هزار و ۵۸۲روستا حتی به شبکه هم وصل نبوده و قادر به برقراری ارتباط با موبایل نیستند. 

 

 

انتهای پیام///