- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

چین اخبار جهانی بی‌بی‌سی را تحریم کرد

سازمان نظارت بر رسانه‌های صوتی تصویری چین، ۲۳ بهمن‌ماه تصمیم گرفت پخش بی‌بی‌سی ورلد نیوز را در این کشور ممنوع کند.

 

*** چین فعالیت بی‌بی‌سی را در خاک خود ممنوع کرد

 

به گزارش پژواک [1]، اداره ملی رادیو و تلویزیون چین از گزارش‌های بی‌بی‌سی در مورد همه گیری کرونا و سرکوب اقلیت اویغور این کشور انتقاد داشته است.

این کشور، سرویس جهانی بی‌‌بی‌سی را به نقض فاحش قوانین رسانه‌ای این کشور متهم کرده است.

چین مدعی است برنامه‌ها و گزارش‌های شبکه جهانی بی‌سی‌سی در مورد این کشور درست و بی‌طرفانه نبوده و این رسانه، منافع ملی و همبستگی قومی در چین را زیر پا گذاشته است.

اداره ملی رادیو و تلویزیون چین توضیح بیشتری در این زمینه نداده، اما گزارش‌ها از بازداشت میلیون‌ها اویغور مسلمان در اردوگاه‌های چین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته و کشورهای غربی به شدت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

چین می‌گوید شبکه جهانی بی‌بی‌سی دیگر حق فعالیت در داخل خاک این کشور را ندارد.

 

سازمان اداره فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در خصوص تصمیم خود، اعلام کرد:

گزارش‌های بی‌بی‌سی ورلد نیوز درباره چین به طور جدی اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می‌کند، از جمله این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد و به منافع ملی چین ضربه نزند همچنین تقاضای بی‌بی‌سی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.

 

*** واکنش بی‌بی‌سی‌ به تحریم چین

 

بی‌بی‌سی نیز در بیانیه‌ای، اعلام کرد:

ما از تصمیم مقام‌های چین و اتخاذ چنین مسیری مایوس هستیم زیرا بی‌بی‌سی مورد اعتمادترین شبکه پخش خبر در سطح بین‌المللی است و خبرهای اطراف جهان را منصفانه، بی‌طرفانه، و بدون ترس یا امتیاز دادن گزارش می‌کند.

 

کانال تلویزیونی بی‌بی‌سی ورلد نیوز که هزینه آن با پخش آگهی تامین می‌شود به زبان انگلیسی در اطراف جهان پخش می‌شود. کانال بی‌بی‌سی در چین با محدودیت‌های زیادی روبرو است و فقط در هتل‌های بین‌المللی و برخی مجتمع‌های دیپلماتیک قابل دسترسی است، در نتیجه بیشتر مردم چین قادر به تماشای آن نیستند.

 

وزیر خارجه بریتانیا این تصمیم چین را اقدامی غیرقابل قبول برای مهار رسانه‌های آزاد توصیف کرد.

وی در ادامه، بیان کرد:

محدودیت‌های اعمال شده در چین بر آزادی رسانه‌ها و اینترنت یکی از شدیدترین‌ها در جهان است و تصمیم تازه بیش از پیش به وجهه چین در چشم جهانیان لطمه می‌زند.

وزارت خارجه آمریکا هم این تصمیم [2] را محکوم کرد و آن را بخشی از عملیات [3] گسترده‌تر چین برای سرکوب رسانه‌های آزاد توصیف کرد.

 

*** روابط چین و بریتانیا

 

به گزارش پژواک [1]، روابط چین و بریتانیا در ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است که پس از اقدام پکن [1] در معرفی یک قانون امنیتی تازه در هنگ کنگ بعد از جنبش گسترده دموکراسی‌خواهی [4] در این مستعمره سابق بریتانیا است.

بریتانیا در ماه ژانویه برنامه تازه‌ای را اعلام کرد تا به ۵.۴ میلیون هنگ کنگی حق زندگی و نهایتا شهروندی بریتانیا بدهد، چون معتقد است که چین حقوق و آزادی‌های مردم این منطقه را تضعیف می‎‌کند.

چین در دو سال گذشته به طور منظم مشغول مسدود کردن یا ممنوع [5] کردن رسانه‌های خارجی [6] از جمله اخراج سه خبرنگار آمریکایی در سال ۲۰۲۰ بوده است که وبسایت [7] و اپ بی‌بی‌سی از قبل در چین ممنوع بود.

 

 

انتهای پیام///