- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

کلید حل معمای گذشته مریخ در قمر فوبوس

تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک قمر کوچک مریخ به نام فوبوس در مسیر فرار جریان اتمسفر سیاره قرار دارد و اطلاعات زیادی از گذشته این سیاره در خود دارد.

 

*** تحقیقات درباره گذشته مریخ

 

به گزارش پژواک [1]، محققان از مدت‌ها قبل مشغول تحقیقات درباره مری‍خ هستند و سعی دارند با کشف گذشته این سیاره، امکان پشتیبانی از حیات در آن را مشخص کنند.

اکنون براساس تحقیقی جدید به نظر می‌رسد فوبوس یکی از قمرهای مری‍خ انبوهی از اطلاعات ارزشمند مانند گذشته سیاره سرخ، در خود دارد.

به طور کلی مریخ دو قمر کوچک به نام فوبوس و دیموس دارد که هر دو در سال ۱۸۷۷ میلادی کشف شده‌اند. یکی از مدارگردهای ناسا به نام MAVEN بیش از ۶ سال دور مری‍خ مدار می‌زد و اطلاعاتی درباره سیاره جمع آوری کرد تا درک دانشمندان از چگونگی از بین رفتن اتمسفر و تغییرات آب و هوای آن کمک کند.

این سیاره سرخ قبلاً اتمسفر سنگینی داشت که سبب می‌شد آب مایع روی سطح آن جاری شود. اما اکنون اتمسفر مریخ چنان رقیق است که چگالی آن فقط یک درصد زمین به حساب می‌آید.

از سوی دیگر قمر فوبوس در فاصله بسیار نزدیک مریخ قرار دارد. به طور دقیق‌تر فاصله فوبوس تا آن ۶۰ بار کوتاه‌تر از مسافت بین ماه و زمین است. در مدت زمان انجام مأموریت MAVEN نیز این قمر کوچک چند بار در روز، از جلوی مدارگرد رد می‌شود.

 

*** فوبوس در مسیر فرار جریان اتمسفر سیاره

 

به گفته کوئنتین ننون محقق ارشد این پژوهش در آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه کالیفرنیا، مریخ در گذر زمان اتمسفر خود را از دست داده و جالب آنکه فوبوس نیز دقیقاً در مسیر فرار آن قرار دارد.

ننون و همکارانش با استفاده از اطلاعات MAVEN متوجه شدند مدار فوبوس دقیقاً از میان جریانی از یون‌ها [2] رد می‌شود که از اتمسفر مریخ خارج می‌شوند.

این یون‌ها شامل نیتروژن، آرگون، کربن و اکسیژن [3] بودند که طی میلیاردها از مدار مری‍خ فرار کرده‌اند و برخی از آنها با فوبوس نیز برخورد کرده‌اند.

 

*** ارسال کاوشگر به فوبوس

 

به گزارش پژواک [1]، فوبوس طوری دور مریخ مدار می‌زند که همیشه یک طرف آن به سمت سیاره است. این بدان معنا است که یک طرف قمر به طور مداوم در معرض ذرات فراری از مری‍خ بوده است.

ننون در این باره می‌گوید: فوبوس به مرور زمان ذرات فراری از مری‍خ را به خود جذب کرده و بنابراین سوابقی از اتمسفر گم شده سیاره سرخ را در خود دارد.

این در حالی است که سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن تصمیم دارد در ۲۰۲۴ میلادی کاوشگری به فوبوس ارسال کند. این کاوشگر نمونه‌هایی از سطح قمر جمع آوری می‌کند و به زمین بر می‌گردد.

 

 

انتهای پیام///