- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

سهم ۵ درصدی ایران از زنجیره بلاکچین بیت‌کوین در جهان/ تولید رمزارزها دلیل خاموشی‌ها نبود

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با بیان اینکه تولید رمزارزها دلیل خاموشی‌ها نبود از سهم ۵ درصدی ایران از زنجیره بلاکچین بیت‌کوین در جهان خبر داد.

 

*** تولید رمزارزها دلیل خاموشی‌ها نبود

 

به گزارش پژواک [1]، محمدرضا شرفی درخصوص دلیل خاموشی‌ها در زمستان سال جاری، اظهار داشت:

در خاموشی‌های زمستان سال جاری، که به دلیل کمبود سوخت نیروگاهی، بخشی از تأمین برق کشور دچار اختلال شد، برخی صحبت‌ها و نگاه‌ها به تولید رمز ارز و استفاده ماینرها از برق معطوف شد.

گاها شاهد جنجال‌های رسانه‌ای در این خصوص بودیم و حتی موج‌های خبری ایجاد شد که رسانه‌های معاند خارجی نیز از موج سواری روی آن استقبال کردند.

 

*** صنعت ماینینگ یک صنعت قانونی در کشور ماست

 

وی با بیان اینکه لازم است نسبت به شناخت واقعی صنعت [2] ماینینگ اقدام کنیم، گفت:

تبلیغات صورت گرفته سبب شد بیش از نیمی از جامعه به این باور برسند که صنعت [2] ماینینگ و تولیدکنندگان رمز ارز مسبب خاموشی‌ها و حتی آلودگی هوا هستند که این استنباط با واقعیت همخوانی نداشت.

صنعت [2] ماینینگ یک صنعت [2] قانونی در کشور ما است و مانند دیگر صنایع، ورودی‌ها و خروجی هایی دارد، همه صنایع هم از شرایط و منابع کشور بهره می‌گیرند و محصولاتی را تولید و عرضه می‌کنند.

در پیک تابستان سال جاری ۵۸ هزار مگاوات مصرف برق به ثبت رسید و در زمستان نیز مصرف برق در ساعات پیک به ۴۰ هزار مگاوات رسید.

 

*** مصرف برق ۱۱ هزار مگاواتی کل زنجیره بلاکچین بیت‌کوین در سطح جهان

 

شرفی با بیان اینکه به صورت کاملا خوشبینانه سهم ایران از زنجیره بلاکچین بیت‌کوین در جهان، حدود ۵ درصد است، تصریح کرد:

یعنی مصرف ۵۵۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق، می‌تواند مصرف برق صنعت [2] ماینینگ در ایران باشد که این میزان مصرف برق با توجه به برقی که در کشور ما در حال مصرف است، بسیار ناچیز بوده و نمی‌تواند به هیچ عنوان مسبب خاموشی‌های اخیر تلقی شود.

طبق محاسباتی که انجام داده‌ایم کل زنجیره بلاکچین بیت‌کوین در سطح جهان در حدود ۱۱ هزار مگاوات مصرف برق دارد و سهم بسیار زیادی را کشورهای دیگر به خودشان اختصاص دادند، مثلا چین در این زمینه رکوردار است و بعد از آن، روسیه، امریکا و قزاقستان هستند.

 

*** سهم یک درصدی مصرف برق ماینینگ‌ها نمی‌تواند دلیل بروز خاموشی‌ها باشد

 

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با بیان اینکه رشد مصرف برق در بخش صنعتی هر کشور می‌تواند یکی از ملاک‌های توسعه یافتگی و پیشرفت آن کشور باشد، گفت:

برقی که به صنعت [2] ماینینگ تخصیص می‌یابد قیمتی ۱۰ برابر برق دیگر صنایع کشور دارد، یعنی فعالان این صنعت [2]، برای یک مگاوات مصرف برق، برابر با ۱۰ مگاوات مصرف برق دیگر صنایع هزینه پرداخت می‌کنند.

صنعت [2] ماینینگ را با قضاوت ناعادلانه مورد بررسی قرار داده‌اند, در حالی که این صنعت [2] یک منبع ورودی دارد و آن برق است ولی دیگر صنایع کشور از منابع متعددی از قبیل مواد معدنی، آب، برق، سوخت و … استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد علت بروز خاموشی‌های زمستان سال جاری را در جای دیگری باید جستجو کرد، به هیچ وجه مصرف برق ماینینگ‌ها که سهمی حدود یک درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند، دلیل بروز این مسئله نیست، بلکه باید علت را در چرایی نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها [3] یا عدم مدیریت مصرف شوخت نیروگاهی و عوامل رشد مصرف برق در دیگر بخش‌های صنعتی و خانگی دنبال کرد.

 

*** تخریب ها علیه صنعت ماینینگ، هدف دار است

 

وی با بیان اینکه صنعت [2] ماینینگ صنعتی است که بسیار شفاف بوده و سازوکاری دارد که کمترین نقش را در بروز آلایندگی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد:

این صنعت [2] را می‌توان صنعتی پاک و شفاف دانست که فعالیت [4] هرچه بیشتر آن، می‌تواند به رونق اقتصادی [5] و اشتغال‌زایی نیز منجر شود.

با توجه به اینکه در عرصه ماینینگ، سهم جهانی مطرح است، بیشتر تخریب‌هایی که علیه این صنعت [2] شکل گرفته، هدف دار بوده تا ایران نتواند سهم زیادی را از آن خود کند.

باید در کشور ما روی نگاهمان به صنعت [2] ماینینگ [1] و بالاتر از آن به فناوری بلاکچین، تجدید نظر کنیم و این تغییر نگاه، تنها با شناخت این فناوری و صنایع مرتبط با آن ممکن خواهد بود.

 

*** اگر از توسعه فناوری بلاکچین در ایران عقب بمانیم، زیانی بزرگ به کشور وارد خواهد شد

 

به گزارش پژواک [1]، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین در پایان با بیان اینکه جهان امروز با فناوری بزرگی به نام بلاکچین مواجه است که می‌تواند در برگیری مثل اینترنت داشته باشد، اظهار داشت:

صنعت [2] ماینینگ یک جز کوچک از این فناوری [6] است و اگر با نگاه منفی به این صنعت [2]، روندی را در پیش بگیریم که از توسعه فناوری بلاکچین در ایران عقب بمانیم، زیانی بزرگ به کشور وارد خواهد شد که ابعاد آن در آینده مشهود خواهد بود.

چندین سال است که کشورهای پیشرفته و شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای همچون گوگل [7]، تسلا، سامسونگ و … در فناوری بلاکچین ورود کرده‌اند و روی توسعه آن در حال کار هستند، تنها در یک دهه، شاهد ۴ مرحله ارتقای این فناوری در سطح جهان بوده‌ایم و اکنون با نسل چهارم این فناوری روبه رو هستیم اما در کشور ما هنوز فناوری بلاکچین و کاربردهای متعدد آن، به خوبی شناخته [8] شده نیست.

 

 

انتهای پیام///