- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به ارزیابی بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آینده پرداخت.

 

*** افزایش اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 

 

به گزارش پژواک، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان بررسی لایحه [1] بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است:

بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و درنتیجه کل اعتبارات فاوا ۱۵ درصد بیشتر شده است.

اما به‌طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از ۳٫۰۵ به ۲٫۱۶ درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.

 

*** اعتبارات بخش فناوری اطلاعات در ردیف‌های متفرقه

 

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است:

اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای [2] مرتبط قرار داشته باشند در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد.

هر‌چند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر‌ساله این ردیف‌ها طی حداقل ۶ سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد.

جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است.

 

*** تسهیم و توزیع بودجه

 

به گزارش پژواک، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده است:

طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.

 

 

انتهای پیام//