- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

بررسی دوربین گوشی میان‌رده Y9a هواوی یکی دیگر از گوشی‌های میان‌رده و خوش‌قیمت این شرکت به‌حساب می‌آید که از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند؛ اما توانایی اجرای اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی را دارد.Y9a

Y9a هواوی یکی دیگر از گوشی‌های میان‌رده و خوش ‌قیمت این شرکت به‌ حساب می‌آید که از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند؛ اما توانایی اجرای اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی را دارد.

 

*** مشخصات هواوی Y9 a

 

بدنه و فریم پلاستیکی

نمایشگر ۶.۶۳ اینچی IPS با رزولوشن ۲۴۰۰‍×۱۰۸۰ پیکسل

چیپست مدیاتک هلیو G80

۸ گیگابایت حافظه رم

۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1

سیستم‌عامل اندروید ۱۰ با رابط کاربری EMUI 10.1

دوربین چهارگانه با سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی

باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

شارژ سریع ۴۰ واتی

وزن ۱۹۷ گرم

قیمت حدود ۸ میلیون تومان

 

*** طراحی و کیفیت ساخت

 

هواوی در طراحی Y9a سنگ تمام گذاشته تا این گوشی شکل و شمایل پرچمداران را به خود بگیرد. این سبک طراحی که به هیلو (Halo) معروف است را پیش از این در هواوی میت ۳۰ دیده بودیم و واقعاً زیباست.

هواوی می‌گوید برای طراحی Y9a از طبیعت و به ‌خصوص تغییر رنگ آسمان در شبانه‌روز الهام گرفته و به همین دلیل با سه رنگ نقره‌ای فضایی، صورتی ساکورا و مشکی نیمه‌شب روبرو هستیم.

من رنگ مشکی این گوشی را در اختیار دارم که همیشه شیک‌ترین انتخاب است و در عین زیبایی، خیلی جلب توجه نمی‌کند.

قاب پشت هواوی Y9a انحنای زیبایی دارد که علاوه بر پخش نور، به ارگونومی دستگاه هم کم زیادی می‌کند تا با وجود وزن ۱۹۷ گرمی، بتوانید گوشی را راحت در دست بگیرید. با این حال با گوشی نسبتاً بزرگی روبرو هستیم که ۱۶۳.۵ میلی‌متر ارتفاع، ۷۶.۵ میلی‌متر پهنا و نزدیک به ۹ میلی‌متر ضخامت دارد و مناسب دست‌های کوچک نیست.

دوربین چهارگانه هواوی Y9a با چیدمان مربعی داخل ماژول دایره‌ای قرار گرفته و کمتر از ۲ میلی‌متر از بدنه بیرون زده است. اطراف ماژول دوربین هم دایره‌ای دیگر به ضخامت حدود یک سانتی‌متر روی پنل پشتی حضور دارد که جلوه زیبایی را به آن بخشیده است. فلاش دوگانه و لوگوی هواوی هم دیگر اجزای پنل پشتی هستند.

فریم پلاستیکی این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و ظاهراً از استحکام مناسبی هم برخوردار است. لبه سمت چپ فریم خالیست و روی لبه سمت راست شاهد دکمه‌های ولوم و پاور هستیم.

دکمه پاور با حسگر اثر انگشت ترکیب شده تا با یک اشاره بتوانید قفل دستگاه را باز کنید. حسگرهای فیزیکی از نظر سرعت، دقت و پایداری همیشه بهتر از نمونه‌های زیر نمایشگر هستند. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم دیگر مهمان فریم گوشی است.

از نمای روبرو هم نمایشگر تمام صفحه را می‌بینیم که به گفته هواوی حدود ۹۲ درصد و به گفته دیگر سایت‌های معتبر حدود ۸۵ درصد قاب را پوشانده است و در هر دو حالت، رقم خوبی است.

نمایشگر هیچ‌گونه بریدگی ندارد تا تماشای فیلم و عکس روی گوشی بدون مزاحمت انجام شود. مزاحم اصلی نمایشگر یعنی دوربین سلفی داخل بدنه تعبیه شده و در صورت نیاز، طی حدود یک ثانیه بیرون می‌آید.

هواوی Y9a گوشی بسیار زیبا و جوان‌پسندی محسوب می‌شود ولی نسبتاً بزرگ و سنگین است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از تصمیم به خرید، حتماً تست‌اش کنید.

 

*** نمایشگر

 

هواوی از نمایشگر ۶.۶۳ اینچی با پنل IPS در گوشی Y9a استفاده کرده که با رزولوشن ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل، محتوا را با تراکم ۳۹۷ پیکسل در هر اینچ نمایش می‌دهد. ابعاد نمایشگر برای تماشای محتوا ایده‌آل است و کیفیت بسیار خوبی هم دارد.

همانند تمام پنل‌های IPS شاهد کنتراست خوب و رنگ‌های طبیعی اما جذاب هستیم. زاویه دید هم کامل است و حتی در زوایای تند هم شاهد کاهش محسوس کیفیت تصویر نیستیم.

خوش‌بختانه اثری هم از سایه‌های اطراف نمایشگر دیده نمی‌شود و نور پس‌زمینه به‌طور یکنواخت در تمام سطح پنل توزیع شده است.

هواوی در منوی تنظیمات به شما اجازه می‌دهد رنگ‌های زنده یا رنگ‌های طبیعی را برای نمایشگر انتخاب کنید. طبیعتاً حالت زنده (Vivid) انتخاب بهتریست و حتی طبیعی‌تر از حالت نرمال به‌نظر می‌رسد.

گزینه Eye Comfort با کاهش نور آبی، خستگی چشمان شما را در ساعات پایانی روز کاهش می‌دهد اما اگر می‌خواهید از گوشی برای مطالعه استفاده کنید، گزینه eBook Mode با حذف رنگ‌ها و نمایش محتوای سیاه و سفید به کمک شما خواهد آمد. دارک‌مود هم برای علاقه‌مندان به رابط کاربری تیره حضور دارد.

حداکثر روشنایی صفحه هواوی Y9a به حدود ۵۰۰ نیت می‌رسد که برای استفاده در اکثر شرایط نوری کفایت می‌کند. البته در محیط‌های بسیار پرنور و زیر تابش خورشید، کار کردن با گوشی دشوار خواهد بود. در باقی موارد، کیفیت بسیار خوب نمایشگر می‌تواند اکثر کاربران را راضی کند.

 

*** نرم‌افزار و رابط کاربری

 

هواوی Y9a با اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10.1 به دست شما می‌رسد که ترکیب مناسبی برای اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی محسوب می‌شود.

البته هنوز برنامه‌ای برای آپدیت این دستگاه به اندروید ۱۱ و نسخه‌های جدیدتر EMUI از سوی هواوی اعلام نشده ولی انتظار داریم که این گوشی حداقل به اندروید ۱۱ آپدیت شود.

مهم‌ترین نکته در مورد این گوشی این است که به صورت پیش‌فرض از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند و سرویس‌های موبایل هواوی یا همان HMS را در اختیار دارد.

پیشرفت HMS طی ماه‌های اخیر کاملاً راضی کننده است و حالا بیشتر اپ‌های پرکاربرد ایرانی را می‌توان بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.

من اپ‌های اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، دیوار و بلد را روی هواوی Y9a نصب کردم و همگی بدون اخطار کار کردند. اپ‌های دیجی‌کالا روی اپ گالری هواوی تاکنون ۲۱۸ هزار نصب فعال گرفته و اپ اسنپ هم به هزار نصب فعال رسیده است.

توجه کنید که اپ اسنپ را حتماً از اپ گالری نصب کنید چون نسخه موجود در کافه بازار هنوز با HMS سازگار نیست.

همه این‌ها نشان می‌دهد هواوی به وعده‌اش مبنی بر همکاری با توسعه‌دهندگان عمل کرده تا کاربران ایرانی بتوانند بدون دغدغه از محصولات‌اش استفاده کنند.

رابط کاربری EMUI تفاوت ظاهری خاصی با قبل نکرده و فقط بهینه‌تر و سریع‌تر شده است، به‌طوری که هنگام کار کردن با Y9a لگ و تأخیر را تجربه نخواهید کرد.

مثل همیشه در ابتدا خبری از منوی اپلیکیشن‌ها نیست و باید خودتان فعال‌اش کنید. مجموعه تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه در این گوشی نیاز اکثر کاربران را رفع می‌کنند و حتی می‌توانید هرکدام را طبق سلیقه خودتان شخصی‌سازی کنید.

از امکانات نرم‌افزاری هواوی Y9a می‌توان به دستیار صوتی سیلیا (Celia) اشاره کرد که با یک ثانیه فشردن دکمه پاور فعال می‌شود و در زمینه تشخیص گفتار هم خوب عمل می‌کند. البته انتظار عملکردی در حد و اندازه گوگل اسیستنت یا سیری را از آن نداشته باشید.

این دستیار هوشمند فعلاً سه زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی را می‌شناسد اپتیمایزر هم اپ مهم دیگریست که برای خالی کردن حافظه رم، حذف فایل‌های اضافه و بهینه‌سازی وضعیت گوشی به کمک شما می‌آید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که اگر استفاده معمول از گوشی دارید و عمدتاً از اپ‌های ایرانی و عمومی استفاده می‌کنید، گوشی‌های هواوی محدودیتی برای شما ندارند. اما اگر به هر دلیلی به سرویس‌ها و اپ‌های گوگل نیاز مبرم دارید، مشکلاتی را تجربه خواهید کرد و اگرچه شاید بتوانید از این سرویس‌ها به نوعی بهره بگیرید اما تاحدی باید راحتی استفاده را فدای طراحی مناسب و البته رم ۸ گیگابایتی آن کنید.

 

*** سخت‌افزار

 

هواوی چند وقتیست که به استفاده از چیپست‌های مدیاتک روی آورده و هواوی Y9a هم از چیپست مدیاتک هلیو G80 استفاده می‌کند. در کنار این چیپ شاهد ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی هستیم که فراتر از نیاز کاربران عادی است و تجربه لذت‌بخشی از مالتی‌تسکینگ در اندروید را نوید می‌دهد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های این گوشی را در دو حالت عادی و پرفرمنس می‌بینید.

هواوی Y9a در تست آنتوتو با کسب ۱۸۰ هزار امتیاز در جایگاهی بالاتر از گلکسی A51 (با ۱۷۵ هزار امتیاز) و پایین‌تر از ردمی نوت ۹ پرو (با ۲۸۰ هزار امتیاز) قرار می‌گیرد. در تست گیک‌بنچ هم وضعیت مشابهی را می‌بینیم.

میان‌رده جدید هواوی در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ ترتیب ۳۵۶ و ۱۳۳۶ امتیاز می‌گیرد. این امتیازها برای گلکسی A51 به‌ترتیب ۳۴۷ و ۱۲۹۴ و برای ردمی نوت ۹ پرو به‌ترتیب ۵۷۱ و ۱۷۸۵ هستند.

در تست گرافیکی تری‌دی‌مارک اسلینگ‌شات اکستریم هواوی Y9a با اختلاف پایین‌تر از میان‌رده‌های رقیب یعنی گلکسی A51 و ردمی نوت ۹ پرو قرار می‌گیرد که به ‌ترتیب ۱۵۷۴ و ۲۵۰۰ امتیاز به‌دست می‌آورند.

بدین ‌ترتیب می‌توان گفت که از نظر کارآیی عمومی، هواوی Y9a در حد و اندازه میان‌رده محبوب سامسونگ یعنی گلکسی A51 قرار می‌گیرد ولی چیپست مدیاتک هلیو G80 توان رقابت با اسنپدراگون ۷۲۰ در ردمی نوت ۹ پرو را ندارد.

در بحث گیمینگ شاهد عملکرد ضعیف‌تر از انتظار این گوشی هستیم که البته باز هم به انتخاب چیپ مدیاتک برمی‌گردد.

جالب این‌که چیپست‌های سری G مدیاتک با هدف بهبود تجربه گیمینگ در دنیای میان‌رده‌ها معرفی شدند.

مثل همیشه دو بازی آسفالت ۹ و کال آو دوتی موبایل را روی هواوی Y9a نصب کردم و نتیجه هم قابل پیش‌بینی بود. آسفالت ۹ حتی با پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی با نرخ ۱۵ تا ۲۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و تجربه مطلوبی ندارد.

کال آو دوتی موبایل را می‌توانید با تنظیمات گرافیکی پایین یا متوسط بازی کنید ولی پیشنهاد می‌کنم گزینه Low را با نرخ فریم High انتخاب کنید تا تجربه بهتری داشته باشید. البته هواوی Y9a به‌راحتی از عهده اجرای بازی‌های سبک برمی‌آید.

از بحث بازی که بگذریم، نقص دیگری در کارآیی کلی هواوی Y9a دیده نمی‌شود.

به لطف حافظه UFS 2.1 برنامه‌ها به‌سرعت اجرا می‌شوند و با وجود ۸ گیگابایت رم می‌توانید بیش از ۱۰ برنامه را همیشه در حال اجرا داشته باشید و بین آنها جابجا شوید. رابط کاربری هم بدون هیچ لگ و تأخیری در اختیار شما است.

 

*** پخش صدا

هواوی Y9a همانند تمام میان‌رده‌های بازار از یک اسپیکر برای پخش صدا استفاده می‌کند. این اسپیکر روی لبه پایینی قرار گرفته و در حد و اندازه خودش کیفیت مناسبی هم دارد. بلندی و وضوح صدا برای گوش دادن به پیام‌های صوتی یا مکالمه در فضای عمومی کافی است ولی اگر بخواهید با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، با کیفیت پایین و اعوجاج زیادی مواجه خواهید شد.

همین که سازنده‌های اصلی موبایل نمی‌خواهند اسپیکر استریو را به میان‌رده‌ها بیاورند نشان می‌دهد تمایلی به کاهش اختلاف بین این دو بخش از بازار ندارند.

خوش‌بختانه هواوی Y9a جک هدفون دارد تا علاقه‌مندان به موسیقی را راضی کند. البته هدفون داخل جعبه فقط برای مکالمه مناسب است و برای استفاده حرفه‌ای باید حتماً از هدفون‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

 

*** دوربین

 

یکی از ویژگی‌های جذاب هواوی Y9a که سازنده هم مانور زیادی روی آن می‌دهد، دوربین چهارگانه با سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی است.

البته رزولوشن به‌تنهایی برای ثبت عکس‌های باکیفیت کافی نیست و المان‌های اپتیکال و توان پردازش تصویر سنسور موبایل هم نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. پیش از این هنگام بررسی ردمی نوت ۹ متوجه شده بودم که چیپست‌های میان‌رده مدیاتک در این حوزه کمی ضعیف عمل می‌کنند. تجربه عکاسی با هواوی Y9a نشان داد که ظاهراً این مسئله هم‌چنان برقرار است.

 

*** مشخصات دوربین‌های این گوشی

 

دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، ضرب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF

دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴

دوربین عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۱ اینچی، ضریب اف ۲.۲

همان‌طور که از یک میان‌رده انتظار داریم، دوربین‌های اصلی و سلفی هواوی Y9a تقریباً تمام وظایف عکاسی و فیلم‌برداری را بر عهده دارند و دوربین اولترا واید هم بعضی مواقع به‌کار می‌آید. تجربه نشان داده که بهتر است دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی را فراموش کنید.

برویم سراغ دوربین اصلی. با این‌که روز بارانی را برای عکاسی انتخاب کردم و شرایط نوری هم ایده‌آل نبود، ولی انتظار بهتری داشتم. با این‌که جزئیات تصاویر کافی به نظر می‌رسند ولی رنگ‌ها جذابیت لازم را ندارند و معمولاً مشکلاتی در نورسنجی به چشم می‌خورد.

فوکوس در اکثر مواقع سریع و دقیق است ولی گاهی اوقات باید با لمس صفحه، دوربین را به سمت سوژه هدایت کنید.

قابلیت HDR در بعضی صحنه‌ها کارآیی کافی ندارد و آسمان را کاملاً سفید می‌کند. حتی اگر گزینه HDR را از منوی More انتخاب کنید باز هم تفاوتی حاصل نمی‌شود.

برای عکاسی شبانه با دوربین اصلی حتماً باید از نایت‌مود استفاده کنید چون تصاویر عادی در شب بسیار ضعیف هستند. برای مثال می‌توانید عکس زیر را ببینید.

همان‌طور که می‌بینید اختلاف تصاویر در حالت عادی و نایت‌مود بسیار زیاد است و در واقع عکس‌های شبانه در حالت عادی قابل استفاده نیستند. نایت‌مود رنگ‌ها را تقویت می‌کند، جزئیات سایه‌ها را بهبود می‌بخشد و نویز را تا حد زیادی از بین می‌برد، اما برای ثبت هرکدام باید حداقل ۵ ثانیه منتظر بمانید. تمام عکس‌های زیر در حالت نایت‌مود گرفته شده‌اند.

دوربین میان‌رده هواوی Y9a مثل اکثر گوشی‌ّهای این رده قیمتی در شرایط نوری ایده‌آل عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد ولی اگر مثل من در روز بارانی به عکاسی مشغول شوید، با عکس‌هایی نه‌چندان جذاب روبرو خواهید شد.

رنگ‌ها غنای کافی ندارند و جزئیات هم رضایت‌بخش نیستند.

البته همان‌طور که گفتم دوربین اولترا واید میان‌رده‌ها هیچ‌وقت حرف چندانی برای گفتن نداشته و این مسئله منحصر به هواوی Y9a نیست.

عکاسی شبانه با این دوربین هم توصیه نمی‌شود چون از نایت‌مود بی‌بهره است.

دوربین سلفی هواوی Y9a در حد و اندازه‌های خودش خوب عمل می‌کند. در شرایط نوری مناسب با جزئیات کافی و حتی عملکرد مطلوب HDR روبرو هستیم و رنگ‌ها هم غلظت مناسبی دارند.

در محیط تاریک بسته به نور محیط، با نویز زیاد یا پخش نور نامناسب مواجه می‌شوید. این دوربین هم نایت‌مود ندارد و جالب این‌که حتی حالت پرتره هم ندارد.

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هم کار زیادی از دستش برنمی‌آید.

برای عکاسی ماکرو با این گوشی باید سوژه در فاصله حدود ۴ سانتی‌متری و تا حد ممکن ثابت باشد. حتی در شرایط نوری مناسب هم شاهد نویز زیادی در این تصاویر هستیم و رنگ‌ها هم چنگی به دل نمی‌زنند.

در مجموع عملکرد دوربین هواوی Y9a کمتر از انتظار است. بخشی از این ماجرا به چیپست مدیاتک هلیو G80 برمی‌گردد و بخشی از آن هم به انتخاب این چیپست توسط هواوی. مطمئن‌ام از این سنسور ۶۴ مگاپیکسلی می‌توان خروجی بسیار بهتری گرفت.

فقدان حالت پرتره اختصاصی، نایت‌مود برای دوربین‌های دیگر و محدودیت فیلم‌برداری به FHD/30 هم از دیگر نقاط ضعف هواوی Y9a در بخش تصویربرداری هستند.

 

*** باتری و شارژ

 

چند وقتیست که میان‌رده‌های هواوی در بخش شارژدهی و سرعت شارژ، حتی پرچمداران رقیب را هم زمین می‌زنند. هواوی Y9a از سوپرشارژ ۴۰ واتی استفاده می‌کند که در این بخش از بازار رقیبی ندارد. باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی توانست حدود ۱۳.۵ ساعت زیر تست سنگین پی‌سی‌مارک (با وای‌فای روشن و روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر) دوام بیاورد که رقم خوبی محسوب می‌شود و از بیشتر میان‌رده‌های بازار بهتر است، اما بهتر از این را هم در میان‌رده‌های هواوی دیده‌ایم.

سرعت شارژ هواوی Y9a حیرت‌انگیز است. این گوشی با شارژر و کابل اصلی طی ۱۵ دقیقه تا ۳۵ درصد و طی نیم ساعت تا ۶۴ درصد شارژ می‌شود.

شارژ کامل گوشی هم تقریباً یک ساعت طول می‌کشد. ترکیب سرعت شارژ عالی و شارژدهی خوب باتری، نگرانی شما در این بخش را به‌طور کامل برطرف می‌کند.

 

*** جمع‌بندی

 

به گزارش پژواک، هواوی Y9a میان‌رده‌ی دیگری از شرکت محبوب چینی در بازار ایران است که رقبای بسیار سرسختی از سامسونگ، شیائومی و حتی خودش را پیش رو دارد.

گلکسی A51 و ردمی نوت ۹ پرو دو رقیب اصلی این گوشی هستند که قیمت کم ‌و بیش مشابهی دارند.

حتی هواوی نوا ۷i را هم می‌توان به‌عنوان رقیب هواوی Y9a در نظر گرفت که هم قیمت پایین‌تری دارد و هم سخت‌افزار و دوربین بهتر، اما از نظر ظاهری به گرد پای Y9a نمی‌رسد.

هواوی Y9a یک گوشی بسیار زیبا و جذاب است که نمایشگر بزرگ و بدون ناچ دارد و برای تماشای ویدیو ایده‌آل است.

سخت‌افزار این گوشی هم از پس استفاده عمومی برمی‌آید.

۸ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و سرعت شارژ فوق‌العاده هم از مزایای دیگر این گوشی هستند. اگر این‌ها برای شما کافی است، می‌توانید با خیال راحت این گوشی را بخرید. اگر به قدرت سخت‌افزاری و کیفیت دوربین اهمیت زیادی می‌دهید، گزینه‌های بهتری را در بازار می‌توانید پیدا کنید.

 

 

انتهای پیام///