- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

شتابدهنده تخصصی سکو از زبان مدیر عامل این شرکت

مدیر عامل شتابدهنده تخصصی سکو در مورد روند فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این شرکت توضیح داد.

 

*** شرکت شتابدهنده تخصصی سکو

 

به گزارش پژواک، مدیر عامل شتابدهنده تخصصی سکو در باره اقدامات انجام شده در این شرکت، اظهار داشتک

این مجموعه کاملا خصوصی بوده است و به هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی واسطه نمی باشد و همین موضوع سبب می شود که مدیران وی سرعت پاسخگویی و تحرک و پویایی بیشتری داشته باشند و این انتظار می رود تا از منابع در اختیار خود در زمان و مکان مناسب بهره ببرد.
برخلاف خیلی ها که از خارج از این بازار و به واسطه ترند های بین المللی حوزه سلامت را برای سرمایه گذاری و فعالیت در آن انتخاب کرده اند این مجموعه به واسطه تحصیلات دانشگاهی مرتبط مدیران و سهامداران مجموعه و فعالیتهای اقتصادی در طول ۱۵ سال گذشته در حوزه سلامت این فرصت را دارد که از داخل بازار تجربیات و شبکه های ارتباطی خود را به استارتاپ ها ارائه نماید و پتانسیل های بالقوه خود را با توجه به نیازهای اختصاصی تیم های استارتاپی برای آنها بالفعل نماید.
این مجموعه به جد بر این باور است که باید به عنوان هم بنیانگذار در کنار تیم ها قرار گیرد به همین خاطر تعریف جدیدی به نام منچینگ را ارائه نموده است که تلفیقی از مشاوره، منتورینگ و کوچینگ می باشد.
بسیاری از گروه های کسب و کار نوپا را جوانان تحصیل کرده در زمینه پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی پزشکی و فناوری زیستی- دارویی تشکیل می دهند که علی رغم استعداد، انگیزه و توانایی؛ تجربه لازم در راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا را ندارند. شتابدهنده تخصصی سکو امکانی را فراهم می کند که این گروه ها بتوانند در فضای کاری و آزمایشگاه های مناسب، به شبکه ارتباطی و افراد متخصص و صاحب نظر در این حوزه دسترسی داشته باشند و همین طور با استفاده از نظرات منتور (افرادی که در زمینه های مرتبط تخصص و مهارت دارند) هدایت و راهنمایی شون و با بهره گیری از یک کوچ مهارت فردی و تیمی خود را شکوفا نمایند.

 

***نحوه و میزان سرمایه گذاری شتابدهنده تخصصی سکو بر روی استارتاپ ها

 

وی در ادامه اضافه کرد:
در فرآیند کاری، ابتدا تیم ها و گروه های کسب و کاری که دارای ایده و عزمی جزم در فعالیت درحوزه سلامت دارند را از طریق فرخوان، حضور در رویداد های استارتاپی و حضور در کلونی های استارتاپی شناسایی کرده و پس از ارزیابی تیم و ایده آنها با توجه به نیاز آن تیم ها با آنها مذاکره کرده و با در اختیار قرار دادن فضای کار، امکانات شبکه‌سازی، کوچ و منتورینگ و سرمایه بذری تا سقف ۱۰۰میلیون تومان با آنها مشارکت کرده و تلاش می کنیم تا زمینه موفقیت شان را فراهم نماییم.

تاکنون حدود ۴۰۰میلیون تومان بر روی ۴ استارتاپ سرمایه گذاری صورت پذیرفته است از آنجا یکی از پشتیبان های شتابدهنده تخصصی سکو، شرکت های تجهیزات پزشکی فعال و معتبر هستند در مرحله اول سرمایه گذاری بر روی این تیم توسط هلدینگ سدار و شرکت آریان تجهیز ماد صورت پذیرفته است و ما به عنوان پلی رابط بین استارتاپ ها و سرمایه گذار ها عمل می کنیم.

البته ما همواره در تلاش هستیم که سرمایه گذارهای حقیقی و حقوقی بیشتری را با خود همراه نماییم همانطور که می دانید سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها از نوع سرمایه گذاری پرخطر محسوب می شود ولی ما سعی کرده ایم که با انتخاب محدود تیم ها و تمرکز روی آنها و همراهی بیشتر تیم های استارتاپی به عنوان یک هم بنیانگذار در ابتدای مسیر حرکت آنها برای سرمایه گذارها آرامش خاطر نسبتاً بیشتری را فراهم کرده و تاحد امکان میزان ریسک آنها را کاهش و یا منطقی تر کنیم.

 

*** چه نوع استارتاپهایی و در چه حوزه های را تحت پوشش دارید؟

 

مدیر عامل شتابدهنده تخصصی سکو در ادامه بیان داشت:

حوزه فعالیت شتابدهنده ما سلامت دیجیتال و تجهیزات پزشکی است که به ایده های با محوریت سالمند و کودک توجه بیشتری خواهیم داشت.

در مرحله اول فراخوان از بین ۱۰تیم استارتاپی، ۴ استارتاپ به نام های استارتاپ سروآسامد (ارائه دهنده خدمات نمونه گیری و آزمایشگاه در محل بیمار) استارتاپ مارس (دستگاه ثبت کننده دما و فشار (دیتالاگر) مخصوص اتوکلاو های بیمارستانی و ارائه خدمات تمپرچر مپینگ انبارها و سردخانه ها) استارتاپ ربات اتوسمپلینگ سرو (یک بازوی رباتیک کمک کننده تکنسین آزمایشگاه) استارتاپ اکساتک (دستگاه خلوص سنج اکسیژن) توانستند از تمام خدمات تعریف شده شتابدهنده تخصصی سکو استفاده کرده و دوره شتابدهی را با موفقیت طی نمایند و وارد مرحله جذب سرمایه شوند.

هر ۴ استارتاپ موفق شدند محصولات و خدمات خود را روانه بازار کنند و در حال نفوذ در بازار و یا تست مدل درآمدی خود می باشند.

شتابدهنده تخصصی سکو تیم های کارآفرین را جذب و حمایت می کند متاسفانه به دلایل گوناگونی در حال حاضر به شدت تیم های کارآفرین کشور بشدت کاهش پیدا کرده است و به دلیل هجمه ای از عوامل بیرونی و عدم توانایی در تشکیل یک تیم، افراد مستعد نیز مهاجرت کرده یا فکر مهارجرت به سر دارند و یا ترجیج می دهند در شرایط کنونی از منطقه امن خود خارج نشوند و افراد باقیمانده هنوز توانایی تشکیل تیم و فعالیت گروهی را کسب نکرده اند.

کمبود نقدینگی و منابع مالی ارزان قیمت نیز در دیگر چالش های امروز اقتصاد می باشد.

البته عدم شناخت مسئولین دولتی از روحیات یک استارتاپ و عدم آگاهی از نقاط زمانی و مکانی حیاتی برای رشد و توسعه استارتاپ ها، سبب شده است که آنها تصمیم ها و اقداماتی را اتخاذ نمایند که بعضاً منجر به مرگ یک استارتاپ می شود.

 

*** راهکاری برای رفع چالش‌ها 

 

وی در ادامه اظهار داشت:

خارج شدن از شهر تهران و مراجعه به شهرهای دیگر کشور می تواند امکان مواجه با تیم های مستعد بیشتر را برای ما مهیا شود و همچنین با تمرکز بر روی یک موضوع و جذب افراد مستعد به صورت استارتاپ استودیو نسبت پیشبرد یک ایده و یا حل مشکل اقدام نماییم و با تشکیل کنسرسیوم با سایر شتابدهنده ها اقدام به جذب سرمایه گذاران های بیشتری نماییم و با برگزاری جلسات با مدیران بخش های مختلف دولتی سعی بر روشنگری و تببین مشکلات استارتاپ ها اقدام کنیم و به آنها کمک کنیم تا بتوانند آیین نامه ها و دستورالعمل های مناسبی را تدوین نمایند.

معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان اعطاء کننده مجوز فعالیت شتابدهی از ما حمایت کرده است البته بسیاری از شرکت های تجهیزات پزشکی همچون طب ابزار آسیا، درمان نگار آیندگان، کروم ابزار پارسه، سما تشخیص آریا، فرمند دانش ابزار، بهان طب آزما، لیان آزمای بهار، ماوراء فنون آزمایشگاهی، آریان تجهیز ماد، اوسن و گروه مدلین از حامیان حقوقی ما هستند و بسیاری از مسئولان تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور و پزشکان و مدیران بیمارستان های خصوصی و دولتی به عنوان حمایت کنندگان حقیقی مجموعه ما می باشند.

البته ما همواره با سایر شتابدهنده ها همچون ابرزندگی، کارا، نکسترا همکاری داریم و ارتباط خود را مراکز دانشگاهی و مراکز رشد نیز حفظ کرده ایم.

 

*** جذب بیشتر سرمایه گذاری از سوی اشخاص حقیقی

 

مدیر عامل شتابدهنده تخصصی سکو در ادامه بیان داشت:

به اشخاص حقیقی زمانیکه می خواهند در بورس سرمایه گذاری نمایند پیشنهاد می شود که از یک کارگزار حرفه ای و خوش نام و بر روی سبدی از سهام ها اقدام نمایند و مرور زمان وارد خرید و فروش سایر سهام ها شوند من هم پیشنهاد دارم که اشخاص حقیقی سرمایه خود را ۳قسمت نمایند یک قسمت را بر روی کسب و کارها و یا بخش های که سود نسبتاً مشخصی دارد و کم ریسک تر است سرمایه گذاری نمایند یک قسمت را در بورس برده و روی شرکت های بورسی سرمایه گذاری نمایند یک قسمت را بر روی تیم های استارتاپی سرمایه گذاری نمایند که بهتر است از بین تیم هایی که در داخل شتابدهنده ها رشد کرده اند استارتاپ مورد نظر خود را انتخاب نماید.

پیشنهاد دارم که شتابدهنده مختلف با تشکیل کنسرسیوم و سبدهای سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های مختلف خود این امکان را برای سرمایه گذار های حقیقی مهیا نماید تا آنها با ریسک کمتری و آرامش خاطر بیشتری سرمایه خود را به این بخش پرخطر وارد نمایند.

شتابدهنده تخصصی سکو در شروع فعالیت خود است و در تلاش با استفاده از متد منچینگ (مشاوره، منتورینگ، کوچینگ)خود به صورت مجازی در سرتاسر کشور به کارآفرین های متقاضی ارائه خدمت کند و حضور بیشتری در کلونی های استارتاپی در شهرستان ها داشته باشد و خود نیز در شهرهای مختلف نسبت به برگزاری گردهمایی های استارتاپی اقدام نماید و با تیم های شهرستانی بیشتری جهت سرمایه گذاری روی طرح ها و محصولات آنها مصاحبه نماید.

فکر می کنم در آینده نزدیک استارتاپ ها نقش پررنگی را در اقتصاد کشورمان بازی خواهند کرد ولیکن همواره سرمایه گذاری در این حوزه پر ریسک خواهد بود سال پیش رو سال سختی است و تعداد زیادی از سرمایه گذارها منابع مالی موقت خود را از دست خواهند داد و استارتاپ های زیادی از بین می روند ولی اگر آنها به جای محصول و خدمت بر روی تیم سرمایه گذاری کرده باشند می توانند به کمک همان تیم و روی یک ایده و محصول دیگر چندین برابر منابع مالی اولیه سرمایه گذاری خود را برداشت نمایند.

هیچ وقت ناامید نشوید تیم خوب بسازید و برای جذب سرمایه باید یک ارائه جذاب برای سرمایه گذار ارائه دهید و سعی کنید داستان کسب و کار خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید. جذب سرمایه از سخت ترین کارهای یک کسب و کار است برای آن برنامه ریزی داشته باشید و انتظار نداشته باشید که یک شب به همه چیز برسید به قول دوستی که جاده کسب و کار را تشبیه جاده چالوس می کرد و می گفت این جاده بسیار زیبا است ولی پر از پیچ و خم و دره و پرتگاه است اگربا سرعت مطمئنه و با آمادگی کامل وارد این جاده نشوید و از راهنمایی دیگران برای طی مسیر استفاده نکنید و مواظب رانندگان پرخطر این مسیر و دزدان سر گردنه آن نباشید مسیر برای شما دشوار و با ضرر و زیان مادی و جانی همراه خواهد بود سعی کنید از مسیر زیبا لذت ببرید به موقع استراحت نماید تا قله آرزوهایتان برسید و موفق شوید.

 

*** برخی شتاب دهنده ها خروجی مناسبی نداشتند

 

به گزارش پژواک، مدیر عامل شتابدهنده تخصصی سکو در پایان، اظهار داشت:

سختی کار وقتی است که مجموعه ها می خواهند با پول دولت شتابدهنده بزنند و البته در این سالها بودند شتابدهنده هایی که فقط آمدند و از این فرصت و منابع استفاده کردند و چون دولتی و یا نیمه دولتی بودند، پاسخگویی و خروجی مناسبی هم نداشتند.

دولت و مسئولین اگر همزمان که نظارت و تخصیص منابع را برای راه اندازی شتابدهنده بیشتر می کنند فرآیند های حقوقی استارتاپ ها و شرایط اخذ مجوز فعالیت های آنها تسهیل کنند می توانند در شکوفایی بیشتر این اکوسیستم نقش بسزایی ایفا نماید.

 

 

 

انتهای پیام///