کد خبر:265292
پ
WhatsApp Image 2021-07-27 at 07.17.52
کارشناس صنعت خودرو به بهانه سه برابر شدن زیان ایران خودرو:

قیمت‌گذاری دستوری و سوء مدیریت دو دلیل اصلی زیان بی‌سابقه در ایران خودرو است/ ضمانت حفظ صندلی مدیریت در شرکت خودروسازی، سکوت مدیر عامل در مقابل سیاست‌های اشتباه حتی به بهای ورشکستگی شرکت است

کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری و تاکید بر ضرورت مقابله با این سیاست‌گذاری اشتباه در صنعت خودرو، معتقد است، در خلق چنین زیان بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران خودرو نمی‌توان به سادگی از آثار سوء مدیریت در این شرکت چشم‌پوشی کرد.

کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری و تاکید بر ضرورت مقابله با این سیاستگذاری اشتباه در صنعت خودرو، معتقد است، در خلق چنین زیان بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران خودرو نمی‌توان به سادگی از آثار سوء مدیریت در این شرکت چشم‌پوشی کرد.

 

*** برگزاری مجمع عمومی سالانه ایران‌ خودرو

 

به گزارش پژواک به نقل از سروش، مجمع عمومی سالانه ایران‌ خودرو اواخر هفته گذشته و در شب عید قربان برگزار و مدیران این به اصطلاح ابر شرکت اقتصادی، تلخ ترین و بدترین عیدی ممکن را به سهامداران خود تقدیم کردند.

گزارش‌های منتشر شده از برگزاری مجمع عمومی سالانه ایران‌ خودرو حاکی از این بود که مدیران این شرکت موفق شدند در اقدامی کم‌نظیر، زیان خالص شرکت را نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش و به۱۵ هزار میلیارد تومان برسانند، موضوعی که کارشناسان برای آن دلایلی مختلفی را مطرح می‌کنند.

مدیران این شرکت با سیاست‌هایی که در یک سال گذشته پیگیری کردند و اقداماتی که انجام دادند، نه تنها مثل بسیاری از شرکت‌های بورسی، سودآوری نداشتند، بلکه باعث افزایش بدهی‎های شرکت متبوع خود شدند، در حدی که میزان بدهی این شرکت در حال حاضر به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، موضوعی که حتی از چند سال پیش کارشناسان صنعت خودرو، آن را پیش‌بینی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بودند.

 

 

بیشتر بخوانید:

فاجعه مدیریتی در ایران خودرو / سه برابر شدن زیان خالص ایران خودرو نسبت به سال گذشته/ عیدی قابل توجه مدیران ایران خودرو به سهامدارانشان؛ بدهی ایران خودرو به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان رسید

 

 

*** دو سوال مهم بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه ایران خودرو

 

بعد از برگزاری مجمع اخیر ایران خودرو و نتایجی که عید سهامدارانش را به عزا تبدیل کرد، تحلیل‌های مختلفی پیرامون دلایل این میزان از زیان در یک شرکت خودروسازی که در کشور خود از همه نوع یارانه و امتیازی برخوردار است، مطرح شد.

به دنبال این گزارش تاریخی، بسیاری از کارشناسان، سهامداران و حتی بسیاری از هموطنان در محافل رسانه‌ای، اقتصادی و مردمی، چند سوال اصلی مشترک را مطرح می‌کردند.

• چرا یک شرکت بزرگ خودروسازی، علیرغم افزایش چند برابری قیمت تولیدات خود در یک سال گذشته با زیان سه برابری نسبت به سال گذشته روبرو شده است یا به بیان دیگر، دلایل و عوامل این زیان انباشته تاریخی در ایران خودرو چه کسانی هستند؟
• مدیرعامل ایران خودرو در سه برابر شدن زیان شرکت متبوعش نسبت به سال گذشته، تا چه حد مقصر بوده است؟

خبرنگاران صنایع، برای دریافت پاسخ این سوالات با تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو گفتگو داشتند که طی روزهای آینده، تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و نظراتی که کارشناسان مورد نظر در این رابطه ارائه دادند، منتشر خواهد شد.

حسن کریمی سنجریاز کارشناسان صنعت خودرو، با ارسال یادداشتی اختصاصی برای این مجموعه رسانه‌ای، ضمن بیان نظرات خود، به سوالات مذکور، پاسخ داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

 

*** پیش‌بینی زیان و بدهی بی‌سابقه ایران خودرو از چند سال قبل

 

سنجری در ابتدای یادداشت خود با اشاره به یادداشت‌های قبلی خود در این خصوص، نوشته است:

مجمع سالانه شرکت ایران خودرو برگزار شد و همانطور که پیش از این در یادداشت‌های قبلی پیش‌بینی کرده بودم، زیان انباشته ایران خودرو از رقم ۵٠ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

اگرچه انگشت اتهام، به درستی به سوی دولت و همچنین نهاد شبه دولتی شورایرقابت نشانه رفته است که با تعیین دستوری قیمت،عاملخلق چنین زیان بی‌سابقه‌ای در بزرگترین خودروسازی کشور شده‌اند اما از آثار سوء مدیریت در این شرکت نیز نمی‌توان به سادگی چشم‌پوشی کرد، به ویژه آنکه اوضاع مدیریت و تصمیم‌گیری در بزرگترین خودروسازی کشور که روزگاری قرار بود در ردیف شرکت‌هایی همچون هیوندایی کره جنوبی باشد، بسیار وخیم است.

 

وی در ادامه، آورده است:

اگرچه تمامی دولت‌ها تلاش کرده‌اند از قیمت‌گذاری دستوری به عنوان حربه‌ای پوپولیستی و صرفا برای بستن دهان منتقدین به تورم قیمت خودرو در فروش کارخانه‌ای استفاده کنند اما معمولا مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی به عنوان مسئول مستقیم سودآوری این شرکت‌ها نیز در مقابل فریز قیمت توسط دولت‌ها، مقاومت مشخص و رسمینکرده‌اند و تلاش موثری برایبرحذر داشتن دولت‌ها از زیان قیمت‌گذاری دستوری، انجام نداده‌اند.

 

*** نقش مدیرعامل ایران خودرو در افزایش بی سابقه زیان شرکت

 

سنجری در ادامه یادداشت خود به نقش مدیران عامل ایران خودرو در خلق چنین زیان بی‌سابقه‌ای در شرکت متبوعشان پرداخته و نوشته است:

هاشم یکه زارع یکی از مدیران عاملی بود که با انتقاد از سیاست فریز قیمت، اجازه ندادقیمت خودرو در مقاطعی از زمان مدیریت او، دستوری تعیین شود.

در طول دو سال گذشته قیمت خودرو همواره دستوری تعیین شده است، در حدی که قیمت فروش کارخانه‌ای همواره زیر بهای تمام شده خودرو بوده و همین اختلاف قیمت باعث زیان این شرکت‌ها شده است.

قطعا قیمت‌گذاری دستوری یک اشتباه از سوی سیاست‌گذار خودرویی کشور است که بایستی جلوی تکرار آن در طول دو سه سال گذشته گرفته می‌شد اما بخش زیادی از این وضع و زیان‌های روزافزون متوجه مدیران خودروسازی‌ها مثل ایران خودرو است که نه تمایل و توان اعتراض و مقابله با سیاست‌ها و دستورات اشتباه سیاستگذاران را داشته‌، نه توانایی کاهش هزینه‌ها و بهای تمام شده را داشته که حداقل از آن طریق بتواند تا حد امکان از افزایش زیان‌ شرکت، جلوگیری کند.

 

*** دلایل اعتراض نکردن مدیران خودروسازی‎‌ها به قیمت‌گذاری دستوری

 

کارشناس صنعت خودرو در ادامه این یادداشت به دلایل مقاومت و اعتراض نکردن مدیران خودروسازی‎ها به قیمت‌گذاری دستوری، اشاره و نوشته است:

در این سال‎ها، کمتر دیده شد که مدیران ایران خودرو در مقابل اقدام اشتباه دولتمردان که مهمترین نقش را در ایجاد این میزان زیان داشته‌اند، اعتراض رسمی و موثرداشته باشند.

اینگونه بنظر می‌رسد که ضمانت حفظ صندلی مدیریت، حرف شنوی از دولت حتی به بهای ورشکستگی شرکت است، بنابراین سکوت در مقابل مهمترین عارضه وارده بر این شرکت‌ها، سهل‌ترین واکنش ممکن از سوی این مدیران بوده است، سکوتی که البته منجر به تحمیل هزاران میلیارد تومان زیان به این شرکت و سهامداران آن شده است.

 

*** مدیرعامل شاخص ایران خودرو

 

سنجری در ادامه یادداشت، مروری کوتاه بر مدیران عامل ایران خودرو بعد از انقلاب تا کنون داشته است.

 

وی نوشته است:

شرکت ایران خودرو در طول سال‌های پس از انقلاب ٩ مدیرعامل را بخود دیده است اما بدون شک با اعتبارترین آن‌ها منوچهرغروی است که با رونمایی از خودرو سمند، اولین و تنها پلت‌فرم بومی خودروسازی کشور را به عنوان یک مدیر توسعه‌طلب ارائه نمود.

علاوه بر این،غروی در دوران خود، سبکی از مدیریت خردمندانه را در صنعت خودروسازی پایه‌گذاری نمود که متاسفانه هیچ‌یک از مدیران پس ازاو، این سبک را پیروی و ادامه ندادند.

البته هر یک از این مدیران عامل از مجموعه‌ای نقاط ضعف و قوت برخوردار بودند و حتی برخی منشا تحولات قابل توجه‌ای در این شرکت شدند اما هیچ‌یک برای دفاع از منافع شرکت تحت مدیریت خود همچون غروی تا پای عزل پیش نرفتند.

علاوه‌بر این، همه مدیران عامل گذشته ایران خودرو با کوله‌باری از تجربه خودرویی بر صندلی مدیرعاملی این شرکت تکیه زدند جز یک نفر که او نیز تجربه مدیریت در صنعتی مشابه را داشت، اگر چه آن تجربه غیر خودرویی نیز هیچگاه نتوانست از او یک مدیرعامل موثر در صنعت خودرو بسازد.

 

*** ویژگی‌های مدیرعامل فعلی ایران خودرو

 

سنجری در ادامه یادداشت خود، مدیرعامل فعلی ایران خودرو را زیر ذره‌بین قرار داده و نوشته است:

با این وجود، مدیرعاملی که ٢ سال پیش و با حمایت یکی از نزدیکان رئیس جمهور بر صندلی این ابربنگاه اقتصادی تکیه زد از هرگونه تجربه و سابقه مدیرعاملی نه تنها در خودروسازی که در سایر صنایع نیز بی بهره بود.

اوتا قبل از اینکه بر صندلی عاج ایران خودرو تکیه بزند حتی یک روز را هم بر صندلی یک اداره در خودروسازی تکیه نزده بود.

گذشته از عملکرد مدیران عامل اسبق ایران خودرو، وقتی به سوابق روسای خودروسازی های بزرگ دنیا مثل کلنیوس، تاوارس و غیره توجه می‌کنیم، می بینیم همه آنها بدون استثناء از دل صنعت خودرو و با کوله‌باری از تجربه و تخصص توانسته‌اند بر سکان هدایت این شرکت‌ها دست یابند.
اما در دولت دوازدهم هدایت یکی از پیچیده‌ترین شرکت‌های تخصصی و تولیدی کشور را به فردی سپردند که متاسفانه تا قبل از آن، حتی از هر گونه تجربه مدیریتی در یک بنگاه اقتصادی مرتبط،بی‌بهره بود.
طبیعی است، عارضه چنین انتصابی، مدیریت امور بر اساس سعی و خطا خواهد بود بویژه آنکه خود را از مشورت خبرگان و خردمندان خودروسازی نیز بی‌بهره سازید.

عزل مدیران با تجربه و دلسوز خودروسازی و جایگزین نمودن، انتصاب یا تثبیت افراد فاقد اهلیت، نتیجه بی‌تجربگی در مدیریت یک بنگاه پیچیده اقتصادی است.

دولت دوازدهم امروز در خودروسازی و بویژه در ایران خودرو آنچه را برداشت می‌کند که با بی‌تدبیری خود در گذشته کاشته است.

زیان انباشته حاصله در ایران خودرو که رقم آن در طول تاریخ خودروسازی کشور بی‌سابقه است، نتیجه بی‌اهمیتی دولت به نقش سودآوری ابرشرکت‌ها در شکوفایی اقتصاد کشور و نیز بی‌تجربگی مدیر منصوب شده در این شرکت بزرگ خودروسازی است.

 

*** ویژگی‌های مدیرعامل بعدی ایران خودرو

 

به گزارش پژواک، کارشناس صنعت خودرو در پایان یادداشت خود با بیان اینکه، بنظر می‌رسد مردم اکنون به دولت سیزدهم امید بسته‌اند، به ویژگی‌های بایسته و شایسته مدیرعامل بعدی ایران خودرو پرداخته و نوشته است:

حجت‌الاسلام رئیسی و وزیر صمت دولت سیزدهم باید به این مهم توجه کنند که در انتصاب مدیران عامل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور نظیر شرکت‌ها

ی خودروسازی، عنصر تجربه و تخصص به معنای خاص و اهلیت به معنای عام از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید اجازه دهند سرنوشت ابرشرکت‌های بزرگی که سهم ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشور دارند، بدست اشخاصی رقم بخورد که مدیریت در این شرکت‌ها را به محلی برای پیگیری امور و منافع خود تبدیل می‌کنند.

مدیر عامل آینده ایران خودرو علاوه بر متعهد بودن به ساماندهی بازار خودرو، بایستی برای سودآوری این شرکت برنامه مشخص و زمانبندی شده ارائه دهد.

داشتن برنامه‌های توسعه محصول و بازار، ویژگی مهم دیگری است که مدیر عامل آینده ایران خودرو باید داشته باشد.

داشتن برنامه توسعه محصول از طریق دستیابی به پلت‌فرم‌های بومی و برنامه توسعه بازار از طریق کسب بازارهای منطقه‌ای، بایستی از جمله شاخص‌های مهم مدنظر در انتخاب مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی باشد.

اگرچه مدیرعامل بعدی ایران خودرو راه سختی در پیش دارد و باید از منفی ۵۶ هزار میلیارد تومان زیان ایجاد شده‌ای که بخش زیادی از آن دستاورد مدیریت فعلی است، شروع کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه