بازیهای ویدیویی به عنوان یک صنعت و پرطرفدارترین سرگرمی دیجیتال در سالهای اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
*** رشد بازار جهانی بازیهای ویدیویی
به گزارش پژواک، جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی سایت Newzoo – که به تحلیل و بررسی صنعت گیم میپردازد – رشد صنعت بازیهای دیجیتالی را تایید میکند.
این گزارش نشان میدهد که بازار جهانی بازیهای دیجیتالی تا پایان سال جاری میلادی به ارزشی در حدود ۱۷۵٫۸ میلیارد دلار خواهد رسید و این روند رشد تا سه سال آینده هم ادامه خواهد داشت تا در نهایت به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.
*** کاهش تعداد گیمرها
طبیعتاً موتور محرک صنعت بازیهای دیجیتالی، گیمرهای علاقهمند هستند که حالا تعدادشان در سراسر دنیا تنها کمی کمتر از سه میلیارد نفر است.
بر اساس این آمار، گیمرها تا پایان سال جاری میلادی، درآمد این صنعت را به ۱۷۵٫۸ میلیارد دلار میرسانند که تنها ۱٫۱ درصد کمتر از سال گذشته است.
*** کمبود تراشه علت کاهش عرضه محصولات
البته بهتر است بدانید که این کاهش اندک هم ارتباط چندانی با صنعت بازیهای دیجیتال ندارد و به کاهش عرضه محصولات در دو بازار کامپیوترهای شخصی و کنسولهای بازی برمیگردد که ناشی از کمبود تراشه در سطح جهان بوده است.
*** تاثیر کرونا بر بازار جهانی کنسولهای بازی
آمارها نشان میدهد که درآمد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی با کاهش سالانه ۲٫۸ درصدی، تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۵٫۹ میلیارد دلار میرسد.
این درحالی است که درآمد بازار جهانی کنسولهای بازی در سال جاری با کاهش سالانه ۸٫۹ درصدی به ۴۹٫۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
در واقع این شرایطی است که شیوع و همهگیری کووید-۱۹ به جهان تحمیل کرده تا در نتیجه کمبود نیروی انسانی، قرنطینه و تمدید دورکاریها، میزان تولید شرکتهای تراشهسازی کاهش پیدا کرده و تامینکنندگان قطعات اولیه نتوانند مثل سالهای گذشته جوابگوی نیاز و تقاضای بازار باشند.
*** موبایل؛ پلتفرم محبوب
در این میان اما بازیهای موبایلی همچنان طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند و به تایید بررسیهای انجام شده توسط Newzoo، پیشبینی میشود گیمرهای سراسر جهان تا پایان سالجاری میلادی ۹۰٫۷ میلیارد دلار برای بازیهای موبایلی هزینه کنند که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشد ۴٫۴ درصدی خواهد داشت.
با این اوصاف، درآمد بازار جهانی بازیهای موبایلی بیش از نیمی از بازار گیم جهان را به خودش اختصاص خواهد داد.
*** افزایش استفاده از موبایلهای هوشمند
در حقیقت از آنجا که بازار موبایلهای هوشمند کمتر از بازار کامپیوترهای شخصی و کنسولهای بازی تحت تاثیر کمبود جهانی تراشه قرار گرفته است، این پلتفرم توانسته است نیاز کاربران در روزهای کوویدی یکسال گذشته را تامین کند و با تقاضای جهانی برای استفاده از سرگرمیهای دیجیتالی در دوران قرنطینه همراه شود.
آمارها نشان میدهد که از میان سه میلیارد نفر گیمر در سراسر جهان، ۲٫۸ میلیارد نفر گیمر موبایل هستند.
این درحالی است که در سال جاری میلادی تعداد گیمرهای کامپیوترهای شخصی، ۱٫۴ میلیارد نفر و تعداد گیمرهای کنسولهای بازی، ۹۰۰ میلیون نفر بوده است.
به این ترتیب کارشناسان بازار انتظار دارند که چشمانداز بازار جهانی گیم همچنان مثبت باشد اما شاید این بازار نتواند رشد چشمگیر سال ۲۰۲۰ را لزوماً در سالهای بعد هم تکرار کند.
*** کشورهای آسیایی؛ بهشت توسعهدهندگان
در واقع، کاهش بسیار اندک بازار گیم در سال جاری میلادی، اتفاقی موقتی است، چون تعداد گیمرها در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و تامین تقاضای این بازار رو به رشد حالا موضوعی جدی و پیچیده خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد که در سراسر جهان، منطقه آسیا – پاسیفیک با اختصاص ۵۵ درصد از کل گیمرهای جهان، بیشترین تعداد گیمر را در اختیار دارد.
جالب آنکه این منطقه به خاطر تراکم جمعیتی بالا، ۵۴ درصد از جمعیت آنلاین جهان را در خود جا داده است.
هر چند همانطور که انتظار میرود، چین بیشترین جمعیت گیمر دنیا را دارد اما در منطقه آسیا – پاسیفیک، هند و آسیای جنوب شرقی، بازارهایی هستند که با سرعت زیادی روند رشد و بزرگتر شدن را در پیش گرفتهاند.
*** سهم اروپا و آمریکای شمالی
با تمام اینها اما وقتی بحث درآمد به میان میآید، اروپا و آمریکای شمالی روی هم رفته بیش از ۴۰ درصد از درآمد صنعت بازیهای دیجیتالی جهان را به خودشان اختصاص دادهاند.
در حالی که بازار این دو منطقه کمتر از یکچهارم جمعیت گیمر جهان را در اختیار دارند.
بر اساس آمار، اروپا ۱۴ درصد و آمریکای شمالی تنها ۷ درصد از جمعیت گیمر جهان را در خود دارند
جالب آنکه بسیاری از شرکتهای سازنده بازیهای ویدئویی در اروپا و آمریکا هستند و البته به بازارهای بزرگ و همچنان در حال توسعه خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین چشم دوختهاند.
*** عوامل رشد بازار در آمریکا و خاورمیانه
بازار بازیهای دیجیتالی در آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه و آفریقا، هر سال بیشترین سرعت رشد را داشتهاند و عوامل اصلی این رشد، افزایش جمعیت آنلاین، بهبود زیرساختهای اینترنت و توسعه برنامههایی برای دسترسی بیشتر و بهتر به موبایلهای هوشمند و اینترنت موبایل در این کشورها هستند.
با این اوصاف چندان بعید به نظر نمیرسد که توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی در کشورهای غربی، حساب ویژهای روی درآمدزایی از بازار این مناطق باز کرده باشند.
بهطور کلی اما نرخ رشد تعداد گیمرها در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ قابل ملاحظه بوده و طبق آمار برابر با ۵٫۴ درصد بوده است و این درحالی است که با ادامه جریان همهگیری کرونا، انتظار میرود تعداد گیمرهای جهان روز بهروز افزایش پیدا کند.
تعداد کل گیمرهای جهان در سال ۲۰۱۵، برابر با دو میلیارد نفر بود و این در حالی است که پیشبینی میشود این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳٫۳ میلیارد نفر برسد.
*** افزایش درآمد در سالهای آینده
به گزارش پژواک، در این میان و با رشد جهان مجازی و آنلاین، پیشبینی میشود تمایل گیمرها به بازیهای دیجیتالی هم بیشتر شود تا جایی که تحلیلگران سایت Newzoo اعلام کردهاند که بازار جهانی بازیهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ درآمدی برابر با ۸۱۶ میلیون دلار داشته و انتظار میرود این رقم در سالهای آینده رو به افزایش بگذارد.
انتهای پیام///
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.