کد خبر:263339
پ
محسن رضایی
پژواک گزارش می‌دهد:

محسن رضایی در مناظره دوم/ مشکلات مردم با شعبده‌بازی و حرف‌های توخالی حل نمی‌شود/ ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان باید در اختیار نیازمندان قرار بگیرد

محسن رضایی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

محسن رضایی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** محسن رضایی در مناظره دوم

 

به گزارش پژواک، محسن رضایی در دومین برنامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به نکه محوری ترین بیانیه گام دوم انقلاب تقویت امید در نسل جوان کشور است و اصلی‌ترین مانع موجود برای ایجاد امید در میان جوانان را چه می دانید و راهکار عملیاتی تان چیست، خطاب به مردم گفت:

مشکلات شما با شعار، شعبده بازی و حرف های مفت حل نمی شود.

 

وی با بیان اینکه مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد:

به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران در حال دستفروشی که گفت «ما از گرسنگی امید می خوریم»؛ او درست می‌گوید چون امید دیدنی است، گفتنی نیست.

دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست.

حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد مبنی بر اینکه کسانی که نمی خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند؛ البته با توهین نباید گفته می‌شد اما همان طور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم و با همه نامزدها هم رقابت خواهم کرد.

 

*** در دولت من از اهل تسنن تا اهل تشیع حضور خواهند داشت

 

رضایی در ادامه افزود: در مناظره قبلی از ایران و آینده ایران صحبت کردم در اینجا می‌خواهم از مردم ایران و همه اقوام با فرهنگ و تمدن ساز ایرانی از آذربایجان که سر ایران است، از آقا مهدی باکری که از گریز دشمن عبور می کرد از همت، احمد متوسلیان، تهرانی‌مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی سخن بگویم. ما با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم لذا دولت ما، دولت همه اقوام ایرانی اقوام ایران است.

در دولت من از اهل تسنن تا اهل تشیع حضور خواهند داشت. چرا برخی مرا به اهل زاگرس بودن متهم می‌کنند در صورتی که من به لر بودنم افتخار می کنم. همه بدانند که در دولت بنده، از تمام اقوام استفاده می‌کنم و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که انرژی جدیدی در جامعه آزاد شود، تصریح کرد:

دولت من، دولت های خواب آلود که شب می خوابند قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردمی که توجیه نشدند و با آنها صحبت نکرده اند و مردمی که به خیابان می آیند، نیست.

من به ملت ایران قول می‌دهم سال ۱۴۰۰ سال گشایش ایران خواهد بود؛ امسال که به نام مبارک حضرت ولی عصر(عج) منتسب شده است، آغاز جدیدی خواهد بود ما لبخند را به چهره و برکت را به سفره ایرانیان برمی گردانیم.

آن آخرین ریالی که از جیب و حق شما به جیب دیگران رفته است، دوباره بر خواهد گشت.

 

*** ۴۰ درصد یارانه‌ها قایل بازتوزیع است

 

رضایی در بخش نقد مطالب مطرح شده از سوی دیگر نامزدها اظهار داشت:

چون در صحبت نامزدهای دیگر کمتر به برنامه توجه شد، برای جبران این نقیصه، بخشی از برنامه خود را اعلام می‌کنم.

 

وی با بیان این که مساله عدالت، فقر زدایی و محرومیت زدایی به جراحی ها و اقدامات بزرگ نیاز دارد؛ افزود:

به همین منظور طرحی به نام کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر، برای رفع محرومیت در زندگی مردم پیش گرفته ام که این طرح از پنج محور تشکیل می‌شود.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و آسان، پرداخت حقوق خانه‌داری به بانوان، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران را پنج محور اصلی برنامه خود عنوان و تصریح کرد:

در زمان نخست وزیری محمد مصدق، نفت ملی اما دولتی شد و ما می‌خواهیم نفت را به معنای واقعی ملی کنیم.

اگر این پنج مورد شکل بگیرد، یک بسته زندگی ایجاد می‌شود که من آن را کفایت زندگی نامیدم و معتقدم یک فقیر هم در ایران نباید پیدا شود.

 

*** یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت:

برخی می‌گویند این منابع از کجا باید تامین شود؟ من می گویم ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی در جامعه می رود اما به خاطر رانت، اکثر افرادی که صاحب حق نبودند این منابع را دریافت کردند و این یعنی ۴۰ درصد؛ این ۱۳۷ میلیارد دلار قابل بازتوزیع است.

می توان این میزان پول را برگردان به دولت برگرداند تا مشکل کسری بودجه رفع شود و به تورم سنگین پایان دهد.

 

وی درباره یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که قول داده است، اظهار داشت:

یارانه در زمان پرداخت خود ۲۰ دلار بود. چرا هر وقت از یارانه صحبت می‌کنیم، سروصداهای مختلفی مطرح می‌شود؟ چه طور برای رانت فولاد و سلاطین مفت‌خور منابع داریم که مانند جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می کشند اما برای فقرا منابع نداریم؟

بنده منت نمی‌گذارم که این کارها را می کنم، زیرا وظیفه من است.

دولت ما با تمام قدرت بدون مسامحه و نگرانی تلاش خواهد کرد تا حق مردم را به خودشان دهیم و سعی می کنیم مشکلات را حل کنیم.

 

*** پرداخت حقوق به زنان خانه دار

 

وی همچنین درباره طرح خود درباره پرداخت حقوق به زنان خانه دار توضیح داد:

در هر خانه‌ دو نفر کار می‌کنند، شغل مردان آشکار است اما شغل دیگر که شغل زنان است و شامل تربیت فرزندان و دیگر مشکلات خانه می شود. چرا نباید برای خانه داری حقوق قائل شد؟ دولت باید کمک کند زیرا منابع وجود دارد که باید آزاد شود زیرا بانوان آینده ساز کشور هستند.

 

*** «ما نمی توانیم» قهرمانان دست خالی را هم به حاشیه برده است

 

رضایی در بخش سوم مناظره نیز در دفاع از دیدگاه های خود گفت:

مردم ما امروز در سخت ترین دوران زندگی خود بعد از انقلاب هستند حتی در زمان جنگ این میزان سختی ها، گرانی ها، بیکاری، تبعیض، فساد و نوسانات دائم را نداشتیم و مردم حتی نمی‌دانند فردا چه خبر است.

 

وی با طرح سوالاتی مانند آیا می شود تورم را کاهش داد، کرونا را مهار و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟، در پاسخ به این سوالات اظهار داشت:

بله می شود. کشورهای ضعیف تر از ما این کار را کرده اند، چه طور ما در ایران نمی‌توانیم این کار را بکنیم.

 

رضایی با بیان اینکه متاسفانه جمله «ما نمی‌توانیم»، در سه دهه اخیر آمده و نسل جوان ما را متاثر کرده است، گفت:

«ما نمی توانیم»، قهرمانانی که با دست خالی کار می‌کردند را به هم به حاشیه برده است. معتقدم امید دیدنی است، گفتنی نیست. معتقدم سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

 

*** پاسخ رضایی به انتقادات همتی و زاکانی

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نقد اظهارات عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی ۲ نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

۱۳۷ میلیارد دلار، ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است و ده ها منبع مانند بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی این حجم از پرداخت یارانه های پنهان را بیان کرده‌اند.

آقایان همتی و زاکانی باید بدانند که این موضوعات شدنی است و این پول می تواند امید در کشور ایجاد کند.

 

وی در خصوص مطالب بیان شده توسط آیت الله سیدابراهیم رئیسی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. موضوع این است که در دولت فعلی برنامه نیست و چند بار برنامه ها عوض شده است. صحبت های آقای جلیلی درباره شیوه برگزاری مناظره را کاملاً قبول دارم و باید شکل مناظره تغییر کند.

اگر صدا و سیما امکان تغییر شکل مناظره ندارد، ما می توانیم خودمان در شکل جدید نظرات و دیدگاه مان را بیان کنیم.

 

*** زندگی‌ام تقدیم به همه اقوام ایران شده است

 

رضایی در نیمه دوم مناظره، درباره برنامه های خود در زمینه محیط زیست و الزامات زیست محیطی، گریزی به اظهارات قبلی خود در ابتدای مناظره زد و گفت:

زمان استراحت مردم با اشتباه من شوخی کردند و حقیقتا این شوخی‌های شما مردم، سرمایه بنده است و نشان می‌دهد شما مرا جزو خود می دانید و از ما نمی ترسید.

دلم می خواهد روزی برسد که مردم از هیچ یک از دولت مردان نترسند و من بابت اشتباه عذرخواهی می کنم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تکرار جمله «یاشاسین آذربایجان» از علیرضا زاکانی دیگر رقیب خود که ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد، گلایه کرد و گفت:

از آقای زاکانی گله مندم چون بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها هم این اشتباهم را تیتر کرده است؛ اگر مردم شوخی می‌کنند، این حق شان است تا در این شرایط سخت و گرانی دل شان آرام شود و من خوشحال می‌شوم اما یک مرکز دولتی چگونه بلافاصله این اشتباه را تیتر می کند.

بارها گفتم لر هستم و افتخار هم می کنم. تمام زندگی‌ام تقدیم به همه اقوام ایران شده است. آذربایجانی‌ها از عشق من به آقای باکری خبر دارند و هیچ کس مانند آقای باکری در دل من جا ندارد.

 

*** ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان باید در اختیار نیازمندان قرار بگیرد

 

وی با بیان این که مرکز پژوهش‌های مجلس یارانه انرژی در ایران را ۴۹ میلیارد دلار ارزیابی کرد، گفت:

ما چقدر سلطان دلار و سکه داریم؟ به آقای همتی قاطعانه می‌گویم که ۴۰ درصد یارانه های پنهان باید در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

این میزان باید به دست افرادی که حق‌شان است، برسد. ما باید این مبلغ را به جیب ملت برگردانیم.

هیچ گاه در برنامه‌های توسعه‌ای، موضوعات زیست محیطی لحاظ نشده است. گرد و غبار در استان خوزستان و یزد و شهر زابل به وجود آمده و زندگی مردم را مستأصل کرده است.

حتی در یزد که بیکاری در حداقل است به خاطر توسعه صنعتی، مشکل آب و ریز گرد وجود دارد.

در برنامه‌ای که تهیه شده مساله اقوام و زبان مادری به عنوان مساله مهم تلقی شده است.

 

*** مدرسه تربیت زمامداران آینده را در همه استان‌ها پیاده می‌کنم

 

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست در پاسخ به این سوال که برنامه شما در حل موضوع بی توجهی به مشکلات در حوزه فرهنگ و تقویت نیروی انسانی چیست، گفت:

در اینجا با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی مواجه هستیم. برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی در همه استان‌ها است و مدرسه تربیت زمامداران آینده را در همه استان‌ها پیاده می کنم.

۵ سال بعد از شروع این کار ۵ هزار جوان را تربیت می‌کنیم تا در این زمینه بیمه شویم. تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش، امور فرهنگی و آموزش عالی به وجود نیاید و مدیران تربیت نشوند، نمی توان از عناصر ضعیف، انتظارات بالایی داشت.

 

رضایی مساله دوم را ساختار آموزش و پرورش دانست و گفت:

در برنامه دولت ما، مدرسه محوری را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود و اختیارات اجرایی آموزش و پرورش به مجتمع های آموزشی متشکل از هر ۱۱۰ مدرسه، واگذار و مدرسه، محور اساسی می شود.

هم اکنون وزارت آموزش بسیار حجیم و بزرگ شده است اما به امور مدرسه نمی‌رسد که اشکال بزرگی است.

 

*** اینترنت ارزان برای بانوان خانه دار

 

وی در خصوص بانوان تصریح کرد:

اینترنت ارزان برای بانوان خانه دار که فعالیت های مانند خرید و فروش دارند، ایجاد می‌کنیم؛ محدودیت هایی که برای خواهران ورزشکار مانند محدودیتی که برای خواهران منصوریان ایجاد و از ورود آنها به ورزشگاه که برای تمرین رفته بودند جلوگیری کردند، جلوگیری می کنیم.

همچنین برخی از محدودیت هایی که برای بانوان به وجود آمده و منجر به مشکلات جدی برای آنها شده، در دولت ما وجود نخواهد داشت.

 

رضایی با بیان اینکه در موضوع رسیدگی به مساله معلمان برنامه های زیادی داریم، خاطرنشان کرد:

معلم های زیادی سراغ داریم که شغل های دوم و سوم دارند و در این شرایط نمی‌توانند وقت کافی برای دانش آموزان بگذارند. در نهضت مسکن سازی، مسکن آسان برای معلمان در نظر داریم، تا بار سنگین اجاره‌نشینی از روی دوش آنها برداشته شود و معلمان با خیال راحت به تربیت فرزندان آینده ایران بپردازند.

 

*** وعده و شعار را باید کنار گذاشت

 

رضایی در بخش پایانی و جمع بندی مطالب خود در مناظره دوم گفت:

مردم عزیز همان طور که شنیدید عنوان دولت ما، «اقدام و تحول» است؛ اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی باید جراحی‌های بزرگ انجام شود.

از آنجایی که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد، بنابراین باید کار درست و منطقی انجام داد و اساس برنامه دولت ما اصلاح در درون قدرت است.

 

*** میان من و نظام اعتماد وجود دارد

 

وی با اشاره به رابطه خود با نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت:

چون رابطه من با نظام، رابطه باثباتی بوده و بیش از ۵۰ سال از ۱۷ سالگی تاکنون در مسیر مستقیم حرکت کرده ام و بین من و نظام اعتماد وجود دارد. همچنین رابطه‌ای که با دوستان دیگر در نیروهای مسلح، مجلس و قوه قضاییه دارم، می توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام می دهم و این اصلاح را از دولت شروع می کنم.

وزارتخانه ها، شرکت های وابسته و تشکیلات بسیار عریض طویل را سر و سامان می‌دهم و این به این معنا نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم چون بسیاری از استانداران، مدیران کلان و کارشناسان انسان های شریفی هستند اما دیوان‌سالاری نظام اداری، بروکراسی و سیستم‌های پیچیده موجود از جمله اینکه ۱۰ هزار قانون وجود دارد، منجلابی از درگیری‌ها، زد و خوردها، فساد و مشکلات زیاد به وجود آورده است که باید آن را پاک کرد.

 

*** دولت من حتما به مجلس انقلابی کمک می کند

 

رضایی در ادامه تصریح کرد:

موضوع دوم نهادهای وابسته به رهبری است که در خدمت دولت هستند؛ همانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم و… این ارگان ها نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاد آن را خدمت رهبر انقلاب خواهم داد تا فعالیت آنها بیشتر شود.

دولت ما حتما به تحولات آغاز شده در مجلس انقلابی کمک می کند و همچنین به آقای رئیسی در تحولاتی که در قوه قضائیه انجام داده، کمک خواهد کرد تا تحولات بزرگی اتفاق بیافتد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های سران قوا را خیلی مهم دانست و گفت:

هم اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌خاصیت شده است؛ از رهبر انقلاب درخواست می‌کنم که شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنند تا از این حالت بیرون بیاید.

 

*** اصلاحات جدی در درون قدرت به وجود خواهد آمد

 

به گزارش پژواک، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان، موضوع دیگر را اصلاح احزاب عنوان کرد و افزود:

اصولگرایان و اصلاح طلبان نیرو هستند که نفوذی ها و ماجراجویان زیادی در آنها نفوذ کرده اند.

امروز در زمان پر برکت انقلاب، نسل های دوم انقلاب نتوانسته اند ساختار سیاسی درست کنند و با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

بنابراین مساله من این است که اصلاحات جدی در درون قدرت به وجود خواهد آمد تا مدیریت و ساختارها درست شود. باید وارد مسائل اقتصادی شویم و سپس مسائل اجتماعی حل و فصل شود تا تحول بسیار جدی ایجاد شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه