کد خبر:265301
پ
رابطهٔ-انسان-و-ماشین
پژواک گزارش می‌دهد:

یگانگی تدریجی انسان و ماشین

نگاهی آینده‌نگرانه به رابطهٔ انسان و ماشین که با بکارگیری هوش مصنوعی و اتوماسیون در حال تحول است.

نگاهی آینده‌نگرانه به رابطهٔ انسان و ماشین که با بکارگیری هوش مصنوعی و اتوماسیون در حال تحول است.

 

*** پروژهٔ Factory2Fit و مطالعهٔ رابطهٔ انسان و ماشین در محیط کار

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، از قدیم گفته‌اند که فوت کوزه‌گری را کوزه‌گر می‌داند. این تفکر بن‌مایهٔ رویکردی است که هدف آن بهره‌وری حداکثری از دانش و تجربهٔ نیروی کار می‌باشد.
شرکت فلزات پرایما پاور (Prima Power)، واقع در شهر سینایوکی فنلاند، در حال انجام مطالعه‌ای بر روی پروژهٔ Factory2Fit می‌باشد که توسط اتحادیهٔ اروپا در حال انجام است.

 

*** نیروی کار و اهمیت وی در طراحی محیط کار

 

ایدهٔ اصلی در این پروژه این است که کارگر متخصص کار خود است و بنابراین او باید در طراحی محیط کار خود نقش فعالی داشته باشد. اهداف و راه‌حل‌هایی که در این پروژه ارائه می‌شوند همگی بر پایهٔ مدلی پویا از نیروی کار است که از توانایی‌های جسمی و شناختی خود در محیط کار استفاده می‌کند. در این مدل پویا، نیروی کار به طور مداوم بازخورد عملکرد و توانایی‌های خودش را دریافت می‌کند که منجر به یادگیری مداوم و رشد وی می‌شود.

 

*** کارگر باید طراح محیط کار خود باشد

 

شرکت فلزات پرایما پاور با انجام مطالعهٔ ۴ میلیون یورویی خود بر روی پروژهٔ Factory2Fit سعی دارد روش‌های نوین همکاری انسان و ماشین را بررسی کند.
دکتر اِیجا کاسینِن، از مرکز تحقیقات فنی VTT دربارهٔ پروژهٔ یاد شده اظهار داشت:
هدف این است که افراد را در این پروژه قرار داده و آنها را قادر سازیم تا در طراحی محیط کار خود مشارکت کنند.
آنها می‌توانند در طراحی محیط کار و چگونگی سازماندهی آن مشارکت داشته باشند و همچنین به آن‌ها روش‌هایی را برای اشتراک گذاشتن دانش عملی خود که اغلب ضمنی است و چندان قابل مشاهده نیست ارائه دهند.

 

*** چهارمین انقلاب صنعتی و تأثیر آن در رابطهٔ انسان و ماشین

 

در سطح جهانی شاهد هستیم که اتوماسیون، رباتیک و هوش‌مصنوعی در حال بوجود آوردن چهارمین انقلاب صنعتی هستند. اما این به معنای حذف عنصر انسانی از محیط کار نیست.
البته رفتن به سمت و سوی انقلاب چهارم صنعتی به این معنی نیست که روزی خواهد رسید که صنعت از نیروی کار بی‌نیاز خواهد شد، بلکه این پیشرفت تغییری است که نیروی کار را از عنصری برای انجام کارهای فیزیکی به مرجعی از دانش و تجربه مبدل می‌کند.

 

*** رابطهٔ انسان و ماشین مانند رابطهٔ دو همکار خواهد بود

 

وی با مثالی گفتهٔ خود را تشریح می‌کند:
رابطهٔ نیروی کار و ماشین، در آینده، مانند رابطهد دو همکار خواهد بود که توسط فضای مجازی با یکدیگر ارتباط دارند.

 

*** با دسترسی به دانش نیروی کار، آموزش ماشین آسان‌تر می‌گردد

 

به گزارش پژواک، ماریا کریپوسنا، از اعضای پرایما پاور، در تشریح گفته‌های فوق، بیان داشت:
در طراحی ماشین‌آلات اتوماسیون صنعتی راه حل امروزی این است که با استفاده از مدل‌سازی‌های سه‌بعدی و پردازش ابری، ماشین را برای کار در کارخانه آماده می‌کنیم.
در حالی که در آینده، در نتیجهٔ پروژه‌هایی از این دست، می‌توان از دانش و تجربه‌ای که نیروی کار طی سال‌ها فعالیت و استفاده از ماشین‌آلات مختلف کسب کرده است، برای آموزش ماشین و هوش مصنوعی استفاده کرد.
این روش بسیار کارآمدتر از روش امروزی است و ارزش واقعی آن زمانی مشخص می‌شود که بتوان از آن برای حل مشکلاتی استفاده کرد که ماشین در محیط کاری با آن مواجه می‌شود.

بدین معنی که در آینده، هنگامی که ماشین با خطایی مواجه می‌شود کدها و نرم‌افزار هدایت کنندهٔ آن تنها مرجع برای رفع ایراد نخواهند بود.
به گزارش صنایع، هدف این پروژه این است که هنگامی که ماشین با مشکلی مواجه می‌شود علاوه بر راه حل‌های استاندارد و از پیش تعیین شده، مرجعی دیگر، که همان دانش و تجربهٔ نیروی کار خواهد بود، در دسترس هوش مصنوعی باشد تا بتواند نه تنها ایراد بر سر راه را حل کرده بلکه از وقوع دوبارهٔ آن هم جلوگیری کند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه