کد خبر:276036
پ
گرافیک‌های AMD RX 7000
پژواک گزارش می‌دهد:

گرافیک‌های AMD RX 7000 رونمایی شدند/ لیتوگرافی ۵ نانومتری، طراحی چیپلت و معماری RDNA 3

کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 با معماری پرقدرت RDNA 3، لیتوگرافی پنج نانومتری و طراحی چیپلت از راه رسیدند تا برای Nvidia RTX 4000 قد علم کنند.

کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 با معماری پرقدرت RDNA 3، لیتوگرافی پنج نانومتری و طراحی چیپلت از راه رسیدند تا برای Nvidia RTX 4000 قد علم کنند.

 

*** رونمایی از گرافیک‌های AMD RX 7000

 

به گزارش پژواک، AMD امسال پردازنده‌های مرکزی جدیدی بر پایه‌ی معماری Zen 4 معرفی کرد تا سراغ رقابت مستقیم با اینتل و خانواده‌ی رپتور لیک برود. حال که پردازنده‌های Zen 4 عرضه شده‌اند، نوبت‌به به‌روزرسانی دیگر محصول مصرفی مهم تیم قرمز رسیده است.

AMD می‌گوید اولین کارت‌های گرافیک سری RDNA 3 دو مدل Radeon RX 7900 XTX و Radeon RX 7900 XT هستند که به ترتیب ۲۴ و ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 دارند. این کارت‌های گرافیک که اواخر آذر از راه می‌رسند بسیار قوی‌تر از نسل قبل شده‌اند.

AMD ادعا می‌کند کارت گرافیک پرچم‌دار RX 7900 XTX به هنگام اجرای بازی با وضوح ۴K، درمقایسه‌با RX 6950 XT تا ۷۰ درصد سریع‌تر ظاهر می‌شود. افزایش قابل توجه قدرت پردازشی گرافیک‌های نسل جدید نتیجه‌ی بهبودهایی است که تیم قرمز در معماری RDNA 3 اعمال کرده، بهبودهایی که باعث شده‌اند عملکرد به ازای وات در RDNA 3 تا ۵۴ درصد بهتر از RDNA 2 باشد.

AMD می‌گوید به‌لطف استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری، در گرافیک‌های نسل جدیدش به سرعت کلاک بالاتری دست پیدا می‌کند. یکی دیگر از عوامل افزایش قدرت، بالا رفتن توان مصرفی است. AMD چند ماه قبل گفته بود که برای باقی ماندن در میدان رقابت ناچار بوده مصرف انرژی کارت‌های گرافیک نسل جدید را بالا ببرد.

 

مشخصات فنی کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 7000
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD Radeon RX 7900 XT
پردازنده‌ی جریانی ۱۲٬۲۸۸ (معادل ۹۶ واحد محاسباتی) ۱۰٬۷۵۲ (معادل ۸۴ واحد محاسباتی)
واحد ROP ؟ ؟
فرکانس مخصوص بازی ۲٫۳ گیگاهرتز ۲٫۰ گیگاهرتز
فرکانس بوست تقریباً ۲٫۵ گیگاهرتز ؟
قدرت پردازشی FP32 ۵۶٫۵ ترافلاپس ۴۳ ترافلاپس
فرکانس حافظه ۲۰ گیگابیت‌برثانیه (GDDR6) ۲۰ گیگابیت‌برثانیه (GDDR6)
پهنای باس حافظه ۳۸۴ بیت ۳۲۰ بیت
ظرفیت حافظه ۲۴ گیگابایت ۲۰ گیگابایت
کش بی‌نهایت ۹۶ مگابایت ۸۰ مگابایت
مجموع توان برد ۳۵۵ وات ۳۰۰ وات
لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC در واحد GCD و ۶ نانومتری TSMC در واحد MCD ۵ نانومتری TSMC در واحد GCD و ۶ نانومتری TSMC در واحد MCD
تعداد ترانزیستور ۵۸ میلیارد ۵۸ میلیارد
معماری RDNA 3 RDNA 3
تراشه‌ی گرافیکی Big Navi 3x Big Navi 3x
قیمت ۹۹۹ دلار ۸۹۹ دلار

 

AMD در سال‌های اخیر توانسته است ازطریق معماری RDNA تا حد زیادی توجهات را در بازار کارت گرافیک به خود جلب کند. معماری RDNA 2 که به‌عنوان قلب تپنده‌ی گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 معرفی شد توانست بسیار فراتر از حد انتظارات ظاهر شود و خودش را به‌عنوان رقیبی شایسته برای کارت‌های گرافیک انویدیا جلوه دهد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه