کد خبر:258210
پ
بودجه
پژواک گزارش می‌دهد:

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد کردند.

 

*** رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس

 

به گزارش پژواک، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جلسه علنی امروز مجلس رد شد.

نمایندگان گرچه مخالفت‌های جدی با لایحه تقدیمی دولت داشتند اما اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق را تا حدی قابل دفاع می‌دانستند اما در نهایت بعد از اظهارات نوبخت تصمیم به رد آن گرفتند.

 

*** رئیس مجلس / دولت تعامل مناسبی برای بودجه با مجلس نداشت

 

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور طی سخنانی اظهار داشت:

مردم عزیز ما می‌دانند نمایندگان مجلس و همه اقتصاددانان و نخبگان در این کار تلاش کردند تا لایحه بودجه‌ای که دولت ارائه کرده بررسی شود.

لایحه‌ای که دولت ارائه کرد دارای درآمدهای غیرواقعی، کسری بودجه و وابستگی به نفت بود که همه این موارد در کمیسیون تلفیق بررسی و اصلاح شد و امروز نیز گزارش آن به صحن مجلس به نمایندگان ارائه شد.

 

محمدباقر قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد:

توجه به معیشت مردم و مناطق مردم، حذف رانت، توجه به تولید و اشتغال و سیاست تک‌نرخی و موارد ارزی برای جلوگیری از رانت کارهای اساسی بود که کمیسیون تلفیق انجام داد اما دولت تعامل مناسبی برای بودجه‌ای که اصلاح ساختار آن نیز مطرح بود، نداشت و امروز هم شما نمایندگان در دفاع دولت از بودجه شاهد این موضوع بودید.

 

*** دولت باید ساختار بودجه را اصلاح کند

 

رئیس مجلس در پایان، اظهار داشت:

قطعا دولت باید اصلاح ساختار بودجه را انجام داده  و لایحه را به مجلس مجدد ارسال کند، همچنین از تجربه امور صورت گرفته در کمیسیون تلفیق نیز استفاده شود.

 

*** سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه / اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون تلفیق

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در ابتدای نشست در گزارشی از بررسی‌های این کمیسیون به نمایندگان، گفت:

بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

 

رحیم زارع در ادامه بیان داشت:

در حوزه درآمدی لایحه بودجه ارائه شده به کمیسیون تلفیق، درآمدها ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

در لایحه بودجه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه دولت ۲۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلیق به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

*** منابع بودجه عمومی

 

زارع در ادامه خاطرنشان کرد:

در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره ۲ یک اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیف‌های بودجه نیامده است.

علاوه بر این یک ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه نیز آمده که این ۳۵ هزار میلیارد تومان هم باید به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان اضافه شود و ۵۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۴ لایحه بودجه که آقای رئیس جمهور نامه زده‌اند، این به این معناست که سرجمع تبصره ۴، ۹۰ هزار میلیارد تومان است که در لایحه بوده و در ردیف‌ها محاسبه نشده است.

من فکر می‌کنم لایحه دولت به جای ۸۴۱ هزار میلیارد تومان حداقل ۱۰۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

جمع منابع عمومی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که این منابع در مصوبات کمیسیون تلفیق به ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده، درآمدهای اختصاصی در لایحه ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلفیق به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

منابع بودجه عمومی دولت در لایحه ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که کمیسیون تلفیق آن را به ۱۲۸۹ هزار میلیارد تومان رسانده است.

 

*** نماینده مردم ساری در مجلس/ فقدان کاهش اتکای به نفت

 

نماینده مردم ساری در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰، فقدان کاهش اتکای به نفت و عدم افزایش شفافیت را در لایحه تقدیمی دولت مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:

انضباط مالی شرکت‌های دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمی‌کنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد.

 

علی بابایی‌کارنامی به مواردی دیگر همچون بی توجهی به تولید، عدم رشد اقتصادی، بی توجهی به سلامت و فرهنگ در شرایط کرونایی، رشد نقدینگی و نبود فضای عدالت در جامعه و حمایت معیشتی از مردم را از دیگر دلایل مخالفت خود برشمرد.

 

وی با بیان اینکه کسری بودجه سال آتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است گفت:

تراز عملیاتی بودجه متأسفانه افزایش پیدا کرده که معنایش رشد نقدینگی در جامعه و سالی تورم‌زا است.

اصلاح نظام یارانه‌ها باید صورت می گرفت و به سمت کاهش سبد هزینه‌های زندگی مردم می‌رفتیم اما لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان داد که سفره مردم تنگ‌تر شده است.

مالیات باید مبنای بودج‍ه قرار گیرد اما زیرساخت آن در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد زیرا سال ۱۴۰۰ سالی سیاسی و انتخاباتی است و دولت پیام داده که کارهایی که کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودج‍ه ۱۴۰۰ داده را اجرایی نخواهد کرد.

 

*** نایب رئیس کمیسیون عمران/ با بودجه ۱۴۰۰ تورم بیش از ۴۰۰ درصدی خواهیم داشت

 

نایب رئیس کمیسیون عمران هم در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت:

امروز که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را در کشور داریم ۴۲ درصد تورم در کشور وجود دارد، چه کسی تضمین می‌کند که اگر ارز ترجیحی به دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برسد سال آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

 

کمال علیپور خنکداری در ادامه افزود:

سال آینده ما شاهد تورم بیش از ۴۰۰ درصدی خواهیم بود زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده است یعنی ۴ برابر شده است و اگر کمیسیون تلفیق نگران ارز ترجیحی است باید مجلس به آن ورود کند.

 

*** بودجه بیمار اورژانسی بود که در تلفیق هم درمان نشد

 

نماینده مردم رشت در مجلس نیز در مخالفت با لایحه بودج‍ه ۱۴۰۰، اظهار داشت:

بودجه ۱۴۰۰ مانند مریضی اورژانسی بود و کمیسیون تلفیق آن را مداوا نکرده و درد آن بیشتر شد.

دولت اعلام کرد که تغییرات بودج‍ه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق را قبول ندارد و تورم را به مردم تحمیل می‌کند، در حالی که این حرف جنگ روانی دولت علیه مجلس است.

 

جبار کوچکی‌نژاد در پایان، افزود:

نباید گرانی به مردم تحمیل شود و تورم افزایش پیدا کند زیرا جامعه دیگر تحمل بیشتر را ندارد؛ در بودجه، تورم بیش از ۴۰ درصدی را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه کسری بودج‍ه هم خواهیم داشت.

فقدان درآمدهای پایدار، وابستگی بیش از ۳۰ درصد وابستگی به نفت، تداوم حقوق نجومی ، فشار مالیاتی به مردم از دیگر دلایل مخالفت با کلیان بودج‍ه است.

کمیسیون تلفیق اگر به دنبال کار برای مردم و نفع جامعه بود باید رأی منفی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌داد.

 

*** رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس/ جای خالی اصلاح ساختاری در بودجه

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه گفت:

ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است.

پیشنهاد می‌کنیم کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودج‍ه را اصلاح کند و یا به صورت سه دوازدهم آن را بررسی خواهیم کرد.

 

محمدرضا پورابراهیمی در ادامه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودج‍ه سال ۱۴۰۰ بیان کرد:

بنده با حذف ارز ترجیحی کاملا موافقم چرا که تنها ایجاد فساد می‌کند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانه‌ها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند.

دولت نیز در این زمینه نامه‌ای نوشته و نگرانی خود را مطرح کرده است. چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن دیده نمی‌شود؟ ما نگران تورمی هستیم که منابع پول پرقدرت در نظام اقتصادی ایجاد می‌کند.

 

*** آیا دولت متعهد به اجرای مصوبات کمیسیون تلفیق هست؟

 

عضو کمیسیون برنامه و بودج‍ه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه اظهار داشت:

قطعا نباید در مورد لایحه بودج‍ه احساسی رفتار کنیم؛ البته کمیسیون تلفیق زحمت زیادی برای اصلاح لایحه پیشنهادی کشیده است اما بنیان بودجه ارائه شده مشکل دارد.

 

محسن زنگنه در ادامه عنوان کرد:

شاخص شفاف‌سازی از مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده شده اگر منابع‌اش تأمین نشد می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.

عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی ۷ سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهک‌های بالا را حذف کند اما اکنون یارانه دهک‌های بالا از ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش داده شده است.

به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد می‌شود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟

 

*** نماینده مردم تهران در مجلس/ دولت جای جلاد و شهید را عوض می‌کند

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار داشت:

در جریان یارانه معیشتی دیدیم که دولت چه ناز و کرشمه ای داشت، بنابراین اگر روی کاغذ مسائل را اصلاح کنیم دولت زیربار اجرای آن نمی رود و جای جلاد و شهید را عوض می کنند و می گویند این بودجه مجلس است.

 

روح الله ایزدخواه در ادامه افزود:

اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول INF ارائه شده است.

آن ها از سال ها قبل برای کشورهایی مثل ما چنین نسخه ای را دیده اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می شود.

اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن ها می شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان، گفت:

در شرایطی هستیم که اگر اصلاحات کمیسیون تلفیق را قبول کنیم دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات در سرکار است بنابراین سیاست های پولی و مالی وقتی می تواند اعمال شود که دولت مقتدر سرکار باشد نه دولت مبتذل که هنوز بودج‍ه تصویب نشده می گوید آن را اجرا نمی‌کند.

 

*** عضو هیأت رئیسه مجلس/ لایحه دولت قابل دفاع نیست

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با کلیات لایحه بودج‍ه اظهارداشت:

بنده به عنوان موافق کلیات لایحه دولت سخن نمی‌گویم چرا که کلیات لایحه دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست چرا که یک لایحه کاملاً سیاسی به مجلس ارائه شده است و مجلس را در تنگنا قرار داد که چه لایحه را بپذیریم و چه نپذیریم به ضررمان باشد.

 

احمد امیرآبادی حذف رانت ۴۲۰۰ تومانی را از جمله اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق بودج‍ه ۱۴۰۰ خواند و گفت:

عموماً در جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌ها در گفت‌وگو با مسئولان دولتی که صحبت می‌کردیم از ما خواهش و التماس داشتند که این رانت را از بین ببرید اما در رسانه‌ ملی رفتار سیاسی می‌کنند و می‌گویند اجناس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران می‌شود.

در این ۲ سال اخیر که ارز ۴۲۰۰ تومانی بود کدام شهروند دارو و یا مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستش رسید؟ کدام یک از مردم از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره بردند، این رانت در جیب عده قلیلی رفته که یا از وابستگان و هم حزبی‌های دولتی‌ها بودند و یا از سلبریتی‌ها!

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش تصریح کرد:

وارد کنندگان و توزیع کنندگان می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۱۱ یا ۱۷ هزار تومان در بازار فرقی نخواهد داشت لذا کالایی با این ارز در بازار توزیع نمی‌شود.

 

*** نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه/ دولت بودجه را با مذاکرات گره زد

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودج‍ه مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهار داشت:

ترکیب منابع بودج‍ه عمومی کشور و در نظر گرفتن وابستگی بودج‍ه به فروش نفت خام و میعانات گازی و سهم دولت در بودجه عمومی از مواردی است که باید در بررسی لایحه بودج‍ه مورد توجه قرار گیرد.

 

محمد خدابخشی در ادامه افزود:

عدم بهبود سهم اعتبارات عمرانی، هدر رفت منابع ارزی، عدم رشد درآمد مالیاتی و گره زدن بودجه به مذاکرات با ۱+۵ از ایرادات لایحه است.

اما چند دلیل برای رای به کلیات وجود دارد بهبود ترکیب منابع پیشنهادی در کمیسیون تلفیق و اصلاح سهم دولت از فروش نفت خام و میعانات گازی و بهبود مالیات‌ها از موارد مثبت است.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودج‍ه مجلس در پایان تاکید کرد:

‌ کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی در ساختار بودجه انجام داده و تراز عملیاتی بودجه نسبت به قبل افزایش یافته است.

 

*** رئیس کمیسیون تلفیق بودجه/ مجلس بخش‌های پنهان بودجه ۱۴۰۰ را افشا کرد

 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بعد از اظهارات محمدباقر نوبخت با اشاره به اظهارنظر وی مبنی بر کاهش اعتبارات بخش عمرانی و زیرساختی اظهار داشت:

چه کسی می‌گوید اعتبارات عمرانی و زیرساختی کاهش پیدا کرده است؟ آقای نوبخت شما به راه‌آهن قزوین – رشت و یا آزادراه قزوین – رشت سری بزنید و پولهایی که آنجا خرج شده با ببینید، ولی باید پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به مناطق محروم هم برسد.

رد و یا پذیرش گزارش کمیسیون تلفیق بسته به نظر نمایندگان است.

 

الیاس نادران در ادامه تصریح کرد:

نمایندگان ایراداتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش منابع و عدم اصلاح ساختار بودجه و اینکه دولت آن را اجرا نخواهد کرد مطرح کردند، در حالی که در هرکدام از این محورها کمیسیون تلفیق به نحوی شرایط را تدین کرده که برگشت به نظر مخالفین امکان‌پذیر باشد و اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم، مابه ازای آن طبق تبصره ۱۴ درنظر گرفتیم که در سه ماه یا شش ماه در تبصره ۱۴ است و عیناً در آن وجود دارد که هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

ما تصمیم گرفتیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و منابع آزادسازی آن را به مردم بدهیم ولی اگر تصمیم گرفتیم که حذف نشود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

بخش عمده مشکل به افشای منابع زیرمیزی و زیرفرشی دولت بازمی‌گردد؛ پنهانکاری سخت نیست بلکه افشاگری هزینه دارد.

 

*** صادرات نفت

 

وی در ادامه بیان داشت:

دولت با صادرات ۲٫۳ میلیون بشکه نفت در روز ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی دیده که ۸ میلیارد آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بقیه آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که محاسبات آن هم وجود دارد و به آن اذعان کرده است.

اگر دولت عرضه داشته باشد، ما این نرخ را ۵ هزار تومان زیر رقمی که درنظر گرفته‌ایم می‌آوریم و نباید دولت فقط شعار دهد.

۵۰ میلیارد دلار در سالهای اخیر به نام کالاهای اساسی به جیب واردکنندگان رفت و مردم روغن را با صددرصد افزایش قیمت نسبت به ابتدای سال می‌خرند و مرغ و تخم‌مرغ را با ارز ۲۴ هزار تومانی خرید می‌کنند.

 

*** دولت باید پاسخگو باشد و فرافکنی نکند

 

به گزارش پژواک، نایب رئیس کمیسیون برنامه و ب‍ودجه مجلس در پایان، اظهار داشت:

طبق نامه دولت به مقام معظم رهبری، دولت اذعان کرده که لایحه بودج‍ه ۱۴۰۰، ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری بودج‍ه دارد.

امنیت کشور را به منابع صندوق توسعه ملی وابسته کرده‌اند، این در حالی است که دولت بودج‍ه ریاست جمهوری را ۵۸ درصد افزایش داده است؛ چرا با بقیه این کار را نکردند؟

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه