کد خبر:260438
پ
ارتباطات
سلسله گزارش‌های نواحی نوآوری/2:

چیستی ناحیه نوآوری

با ظهور اقتصاد جهانی و ماهیت انقلابی فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرها به آهنربایی در جذب منابع مختلف و قطبی برای گسترش نوآوری تبدیل شده‌اند.

با ظهور اقتصاد جهانی و ماهیت انقلابی فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرها به آهنربایی در جذب منابع مختلف و قطبی برای گسترش نوآوری تبدیل شده‌اند.

 

*** چیستی ناحیه نوآوری

 

به گزارش پژواک، از اواخر دهه ۱۹۹۰ نواحی نوآوری به روندی نوظهور در بسیاری از شهرها تبدیل شدند و مناطقی را هدف قرار دادند که پتانسیل بالایی در نوآوری و کارآفرینی داشته و فضاها و ایده‌ها را برای بهبود و توسعه ارتباطات به کار می‌گرفتند.
ایده کلی یک ناحیه ن‍وآوری برقراری ارتباط جهت جذب و ماندگاری افراد در همان ناحیه است و این هدف با ایجاد محله‌هایی با اقامت‌های مناسب منابع پیشرفته و امکانات رفاهی تسهیل می‌شود.
این نواحی همچنین برای مفاهیمی از قبیل همکاری و کارآیی در اکوسیستم‌های استارتاپی، همکاری سازماندهی شده و رویدادهای موثر در حوزه مدیریت، علوم و مهندسی شناخته می‌شوند.
یک ناحیه ن‍وآوری در کمترین حالت باید مکانی باشد که مردم و معنا به گونه‌ای در آن متمرکز شوند تا نوآوری از طریق تبادل دانش و همکاری در ایده‌ها، از راه‌های جدید و غیر منتظره و گسترش یابد.
موسسه بروکینگز یک ناحیه ن‍وآوری را به عنوان منطقه‌ای با حضور متمرکز دارایی‌های فیزیکی، اقتصادی و ارتباطی تعریف می کند.
در چنین مناطقی چنانچه این سه نوع دارایی با فرهنگی حامی و ریسک‌پذیر ترکیب شوند یک اکوسیستم نوآوری خلق می کنند که به ایجاد رابطه هم افزایی بین مردم شرکت‌ها و امکانات موجود منجر شده و تولید ایده‌ها و تجاری سازی آنها را تسهیل می‌سازد.
نواحی ن‍وآوری دارایی‌های اقتصادی، فیزیکی و ارتباطی را در یک منطقه جغرافیایی متمرکز می کنند تا یک اکوسیستم نوآوری با قابلیت توسعه مشاغل با کیفیت و رشد اقتصادی ایجاد نمایند.
شهرهایی مانند لندن، نیویورک و بوستون فعالانه در ترویج این نواحی برای جذب نوآوران در سطح جهانی و افزایش سودآوری اقتصادی و اجتماعی مشارکت دارند.

 

*** دارایی‌های ارتباطی

 

  • دارایی‌های شبکه‌سازی (ارتباط قوی):

منابع با پتانسیل مستحکم تر کردن ارتباطات به فعلی با کارگاه‌ها، رویداد‌های آموزشی و کنفرانس‌ها

 

  • دارایی‌های شبکه‌سازی (ارتباط ضعیف):

منابع با پتانسیل ساختن ارتباطات جدید از طریق دورهمی‌های گروه‌های مختلف، رویدادهای سالنی شهر، هاکاتون‌ها، فضاهای باز طراحی شده برای شبکه سازی

 

  • ارتباطات تصادفی و لحظه‌ای:

نقاط برخورد و تجربه ساکنین از زیستن در منطقه

 

*** دارایی‌های فیزیکی

 

  • دارایی‌های فیزیکی عمومی:

پارک‌ها، فضاهای سبز و باز، خیابان‌های مناسب برای همکاری و ارتباط برقرار کردن، پارکینگ، پیاده‌رو‌های عریض و دارای جلوه‌های بصری

 

  • دارایی‌های فیزیکی خصوصی:

ساختمان‌های خصوصی که با نوع طراحی خود باعث بهبود فضای ن‍وآوری می شود، فضا‌های آزمایشگاهی، فضای کاری مشترک

 

  • دارایی‌های تسهیل‌کننده‌ی ارتباطی:

زیرساخت‌‍های بزرگ مانند حمل و نقل سریع و قابل دسترسی از هر منطقه شهر، شبکه‌های ارتباطی مانند فیبر نوری

 

*** دارایی‌های اقتصادی

 

  • نهادهای موثر در انگیزش نوآوری:

مراکز تحقیقاتی و آموزشی، استارتاپ‌ها و کارآفرینان

 

  • پرورش‌دهندگان نوآوری:

شرکت‌ها، سازمان‌ها، شتابدهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاران، دفاتر انتقال تکنولوژی، فضاهای کاری اشتراکی، سازمان‌های آموزش کارکنان

 

  • امکانات ناحیه:

خدمات حمایتی محلی، شرکت‌های تضامنی، مغازه‌های محلی، کافه‌ها و رستوران‌ها، هتل‌های کوچک

 

*** تعریف ناحیه نوآوری

 

به گزارش پژواک، به طور خلاصه، یک ناحیه ن‍وآوری، یک مرکز اقتصادی قدرتمند با تراکم دارایی‌های نوآوری است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه