کد خبر:275994
پ
CPU_and_GPU_difference
پژواک گزارش می‌دهد:

پردازنده (CPU) چه تفاوتی با پردازنده گرافیکی (GPU) دارد؟

واحد پردازش مرکزی (CPU)‌ و واحد پردازش گرافیکی (GPU) شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مقاله مزایا و معایب هرکدام رغ بررسی می‌کنیم.

واحد پردازش مرکزی (CPU)‌ و واحد پردازش گرافیکی (GPU) شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مقاله مزایا و معایب هرکدام رغ بررسی می‌کنیم.

 

*** تفاوت پردازنده (CPU) با پردازنده گرافیکی (GPU)

 

به گزارش پژواک، CPU واحدی برای انجام پردازش‌های اصلی در کامپیوتر است که از آن در مقاله‌ی حاضر با عنوان پردازنده یاد می‌کنیم.

GPU نیز واحدی برای پردازش گرافیکی با قابلیت انجام محاسبات ریاضی پیشرفته و یادگیری ماشینی است.

این واحد‌ها وظیفه‌ای مشابه برعهده دارند که همان پردازش اطلاعات است.

درواقع، تفاوت اصلی CPU و GPU در نوع اطلاعاتی است که پردازش می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان این دو را جایگزین دیگری کرد؛ اما استفاده از پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی به‌طور هم‌زمان ترکیبی ایدئال برای کاربر فراهم می‌کند و بهترین عملکرد را به‌ارمغان می‌آورد.

پردازنده‌ی گرافیکی گرافیک‌های استفاده‌شده در بازی‌ها، ویدئوها، محتوا و حتی هوش مصنوعی را پردازش و پردازنده نیز برنامه‌های عملکردی کامپیوتر مانند پردازش‌‌های سیستم‌عامل را مدیریت می‌کند.

از این واحد با عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌کنند.

GPU‌ نمی‌تواند مانند CPU پردازش‌ها را به‌طور مداوم انجام دهد و برای عملکرد کاملاً متفاوتی ساخته شده است.

درمقابل، CPU به حافظه‌ی بیشتری برای پردازش در‌مقایسه‌با GPU نیاز دارد.

کامپیوترها را می‌توان بدون واحدی برای پردازش گرافیکی استفاده کرد؛ البته در این شرایط نباید انتظار عملکرد گرافیکی چشمگیر و قدرتمندی از این سیستم داشت؛ اما کامپیوترها بدون CPU نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند و داده‌های ورودی و خروجی را مدیریت و برنامه‌ای را اجرا کنند.

آنچه باعث می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی را به‌عنوان واحدی مهم در کامپیوتر بشناسیم، قابلیت انجام پردازش‌های موازی این واحد است که به‌لطف تعداد هسته‌های قدرتمند بیشتر، پردازش بسیار سریع داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه