کد خبر:263212
پ
پژواک امار واقعی
اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عاملی شد تا سوال کنیم:

واقعا، در سال گذشته چند واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید بازگشته است؟/ دلیل آمارهای متفاوت و متناقض چیست؟/ چرا مشخصات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید به صورت مشخص و شفاف منتشر نمی‌شود؟/ مسئول این بی سامانی و سردرگمی کیست؟

معاونین و مدیران حوزه صنعت کشور همواره مدعی بازگرداندن ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ واحد تعطیل به چرخه تولید در سال گذشته بوده‌اند اما تاکنون نه تنها مشخصات این واحدها به صورت مشخص و شفاف منتشر نشده است بلکه آمارهای مطرح شده در این خصوص نیز متفاوت و متناقض است.

معاونین و مدیران حوزه صنعت کشور همواره مدعی بازگرداندن ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ واحد تعطیل به چرخه تولید در سال گذشته بوده‌اند اما تاکنون نه تنها مشخصات این واحدها به صورت مشخص و شفاف منتشر نشده است بلکه آمارهای مطرح شده در این خصوص نیز متفاوت و متناقض است.

 

*** آمار متفاوت و متناقض از بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، یکی از مسائل مهمی که در اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، میزان بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید بود، موضوعی که درباره آن تاکنون آمارهای مختلف و متناقضی از سوی برخی مسئولان این حوزه مطرح شده و هنوز اطلاعات این واحدها نیز به صورت شفاف و مشخص منتشر نشده است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک در پایان سال گذشته از بازگشت ۱۴۳۷ واحد تعطیل،  از ۱۵۰۰ واحدی که برای سال ۹۹ هدفگذاری شده بود، به چرخه تولید با کمک استانداران، ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید و بخش خصوصی خبر داد.

البته ایشان حدود ۲۰ روز بعد و بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، در تاریخ ۱۷ فروردین وقتی برای بازدید از چند واحد تولیدی به شهرک صنعتی بوعلی همدان رفته بود، از بازگشت ۱۵۵۷ واحد تعطیل به چرخه تولید در سال ۹۹ خبر داد.

البته در همان لحظه خبرنگاری از آقای مدیر عامل سوال نکرد که چرا آمار شما در عرض ۲۰ روزی که همه جا تعطیل بوده، ۱۲۰ واحد افزایش یافته؟

 

*** هماهنگ نبودن وزیر و معاون و ارائه آمارهای متفاوت

 

نکته قابل توجه دیگر در این خصوص اظهارات وزیر صمت در همان تاریخ است.

در همان تاریخی که معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک از بازگشت ۱۴۳۷ واحدتعطیل به چرخه تولید خبر داده بود، رزم حسینی در سفر به اردبیل و در جمع خبرنگاران از بازگشت ۱۴۲۰ واحد تعطیل به چرخه تولید خبر داده بود، یعنی ۱۷ واحد کمتر از واحدهای مطرح شده از سوی معاون خودش.

 

*** آمارهای متفاوت ستاد تسهیل و وزارت صمت

 

اما همه این موارد در حالی است که قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور حدود ۴ ماه قبل‌ از تاریخ مذکور یعنی ۲۱ آبان سال ۹۹ در حاشیه یکصدمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود  ۹۲۰۰ واحد از مجموع ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، تعطیل هستند، گفته بود:

سقف واحدهای تولیدی هدفگذاری شده برای بازگشت به چرخه تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از ۱۵۰۰ واحد به ۲۰۰۰ واحد افزایش یافت و جدول توزیع استانی این ۲۰۰۰ واحد نیز ارایه شد که از ابتدای سال تاکنون نیز ۸۸۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

 

 

 

*** تاثیرات منفی آمارهای متفاوت و متناقض

 

دلایل این ناهماهنگی و ارائه آمار متفاوت و متناقض از هدفگذاری و سیاستگذاری تا ارائه آمار واحدهای تعطیل بازگشته به تولید را باید مسئولان مرتبط پاسخگو باشند و شفاف‌سازی کنند اما آنچه بیش از این مهم است، آمار واقعی و شفاف واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید است که نبود آن، تاثیرات منفی قابل توجهی در سلب اعتماد مردم و فعال‌های اقتصادی از مسئولان و سایر برنامه‌های آنها دارد.

 

اما آمارهای متفاوت، متناقض و غیر شفاف مسئولان پیرامون تعداد واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید می‌تواند تاثیرات به مراتب مخرب‌تری نیز داشته باشد که نمونه آن مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته بود که مخاطبان زیادی نظاره‌گر آن بودند.

طرح آمارهای متفاوت، متناقض و غیرشفاف از تعداد واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید و ارائه آن از سوی یک نامزد و رد آن از سوی نامزد دیگر در مناظره دیروز در واقع عاملی می‌شود تا در ذهن و نگاه مخاطبان نسبت به سایر اظهارات و برنامه‌های نامزدها نیز تشکیک و بی اعتمادی شکل بگیرد که بدون شک می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی در اعتماد عمومی جامعه نسبت به مسئولان داشته باشد.

 

*** ضرورت پاسخ به ۴ سوال مهم

 

اما حالا با توجه به همه این موارد، ۴ سوال مهم به شرح ذیل مطرح است:

اولا چرا آمارهای متناقض و متفاوت از تعداد واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید از سوی مسئولان این حوزه مطرح شده است.

دوما چرا مشخصات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید به صورت شفاف و مشخص تاکنون از سوی مسئولان مروبوطه ارائه و اطلاع‌رسانی نشده است؟

سوما، مسئول اثرات منفی و مخرب این اقدام و رویکرد غیرشفاف بر کاهش اعتماد عمومی چه شخص یا اشخاصی هستند؟

و چهارم اینکه، چرا علیرغم این اختلافات و تناقض‌های آماری و اثرات مخرب آن، مسئول مستقیم این حوزه، تلاشی برای ارائه اطلاعات لازم و شفاف‌سازی نمی‌کند؟ 

 

*** مجموعه رسانه‌ای صنایع آماده همکاری و کمک

 

به گزارش پژواک، در پایان می‌توان گفت، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و همچنان این فرصت باقی است که مسئولان مربوطه، اطلاعات واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید را که بارها تعداد آن را اعلام کرده‌اند به صورت مشخص و شفاف بر روی خروجی وب‌سایت رسمی سازمان خود قرار دهند تا علاوه بر افزایش شفافیت، اعتماد مورد تشکیک قرار گرفته یا از دست رفته را مجددا به مخطبان برگزدانند.

مجموعه رسانه‌ای صنایع نیز آمادگی خود را برای همکاری با مسئولان مربوطه برای اطلاع‌رسانی هرچه بهتر در این خصوص و حتی تهیه گزارش و مستند از واحدهای تعطیل بازگشته به چرخه تولید، اعلام می‌دارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه