کد خبر:272617
پ
هوش مدیر یتی
پژواک گزارش می‌دهد:

هوش مدیریتی چیست و از چه مولفه‌هایی تشکیل شده است ؟

هوش مدیریتی یکی از آیتم‌هایی ست که صاحبان کسب‌وکارها و سازمان‌های تجاری، از آن برای استخدام نیروی کار و سنجش کارمندان استفاده می‌کنند.

هوش مدیریتی یکی از آیتم‌هایی ست که صاحبان کسب‌وکارها و سازمان‌های تجاری، از آن برای استخدام نیروی کار و سنجش کارمندان استفاده می‌کنند.

 

*** هوش مدیریتی

 

به گزارش پژواک، امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند که ذهن افراد از چند مولفه‌ی مختلف هوش تشکیل شده است که این مولفه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

تا قبل ازین، تصور رایج این بود که بهره‌ی هوشی یا همان IQ ، که یکی از مولفه‌های هوش هست، در کارکرد انسانِ موفق نقش اساسی دارد که البته این تصور، امروز به طور کامل منسوخ شده است.

هوش مدیریتی یکی از آیتم‌هایی ست که صاحبان کسب‌وکارها و سازمان‌های تجاری، از آن برای استخدام نیروی کار و سنجش کارمندان استفاده می‌کنند.

هوش مدیریتی ، برگرفته از پنج مولفه‌ی جدا از یکدیگر است که ترکیب آن‌ها با یکدیگر، از شما یک مدیر موفق و کارآمد را خواهد ساخت.

در ادامه همراه وب‌سایت ورکساز باشید تا بیشتر درباره‌ی هوش مدیریتی و مولفه‌های مرتبط با آن، بدانیم

 

*** هوش مدیریتی چیست و چه کارکردی دارد؟

 

هوش مدیریتی که به اختصار MQ نامیده می‌شود، میزان کنترل و مدیریت ما را بر روی خویشتن‌ و فضایی که در آن قرار است کار کنیم، تعین می‌نماید.

هر چه شخصی دارای هوش مدیریتی بالاتری باشد، به این معنی ست که توانایی کنترل بیشتری بر خود و به دنبال آن، محیط اطراف خود خواهد داشت.

هوش مدیریتی از پنج مولفه تشکیل شده است که در ادامه به هر کدام از آن‌ها، اشاره خواهیم کرد:

 

*** هوش ریاضی یا بهره‌ی هوشی IQ 

 

بهره‌ی هوشی یا هوش عقلی، همان چیزی ست که در آزمون‌های هوش مدارس، کودکان با آن سنجیده می‌شوند و تا سال‌های پیش، تصور بر این بود که این مولفه‌ی هوش، عامل موفقیت محسوب می‌شود.

بالا بودن بهره‌ی هوشی، به معنای بالا بودن توان ذهنی برای حل مسائل ریاضی و درسی ست. کسانی که هوش ریاضی بالاتری دارند، موفقیت تحصیلی بیشتری بدست می‌آورند و می‌توانند درجات عالی تحصیلی را بدست آورند.

برخلاف گذشته، امروزه ثابت شده است که بالا بودن بهره‌ی هوشی اگر چه می‌تواند موفقیت تحصیلی را رقم بزند، اما ابدا به معنی تضمینی برای موفقیت در زندگی اجتماعی یا موفقیت در سیستم مدیریتی نیست.

اگرچه برای کسب موفقیت، به هوش ریاضی یا بهره‌ی هوشی نیازمندیم اما برای رسیدن به قله‌ی موفقیت، باید به سراغ فاکتورهای دیگری از هوش برویم.

 

*** هوش هیجانی یا  EI 

 

اصطلاح هوش هیجانی ، امروزه بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است! هر جا که صحبت از مدیریت و توانایی اجتماعی می‌شود، هوش هیجانی پای ثابت مباحثه است.

مولفه‌ی هوش هیجانی ، به معنای شناخت هیجانات و توانایی مدیریت احساسات خود و دیگران است. بر خلاف هوش ریاضی که تحت تاثیر وراثت است و قابلیت افزایشی ندارد، هوش هیجانی مولفه‌ای اکتسابی ست و می‌توان آن را در هر سن و سالی که هستید، فرا بگیرید.

امروزه قابلیت‌های هوش هیجانی در مدارس و برای گروه سنی خردسالان هم تدریس می‌شود تا در آینده، جامعه شاهد حضور افرادی با هوش هیجانی نسبتا بالاتری باشد.

برای افزایش هوش هیجانی، باید شناخت احساسات خود و دیگران را از طریق همدلی افزایش داد تا بتوان در درجه‌ی اول، احساسات خود و در درجه‌ی دوم، احساسات دیگران را مدیریت و کنترل کرد.

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که در سمت‌های مدیریتی مشغول به کار هستند، بیش از آن‌که هوش ریاضی بیشتری داشته باشند، هوش هیجانی بالاتری دارند.

به بیان دیگر، مدیران ارشد و کسانی که در مشاغل مدیریتی مشغول به کار هستند، غالبا هوش هیجانی بسیار بالایی دارند.

 

*** هوش معنوی یا SQ

 

هوش معنوی ، مولفه‌ی دیگری از هوش مدیریتی ست که ارتباط مستقیمی با میزان دستکاری و تعهدات انسانی دارد.

هوش معنوی مختص انسان است و در حل مسائل ارزشی و مفهومی کاربرد دارد.

هوش معنوی در مسائلی که بدان اعتقاد و باور داریم به کار گرفته می‌شود و با خودآگاهی ارتباط مستقیم دارد.

دو مقوله‌ی هوش معنوی و هوش هیجانی با یکدیگر در ارتباط هستند و افزایش یکی بر دیگری، اثر خواهد گذاشت.

هر چه هوش معنوی شما بالاتر باشد، شما انسان اخلاق‌مدار و درست‌کارتری خواهید بود که برای ارزش‌های انسانی و اجتماعی، احترام بیشتری قائل هستید.

هر چه هوش معنوی شما زیادتر باشد، نشان دهنده بالا بودن میزان تعهدات شما نسبت به کاری ست که انجام خواهید داد.

 

*** هوش سیاسی یا PQ 

 

هوش سیاسی ، به سیاست‌‌ها و دستورهای رفتاری ما در برابر دیگران اطلاق می‌شود.

اینکه در برابر دیگران، مشتری و مخاطب، چه تدبیری اتخاذ کنیم و بر اساس چه سیاستی رفتار کنیم، همه در زیرمجموعه‌ی هوش سیاسی دسته‌بندی می‌شود.

به بیان دیگر باید گفت هوش سیاسی، مدیریت رفتار سازمانی ست و به مهارت‌هایی گفته می‌شود که فرد در سازمان یا محیط کار و حتی اجتماع باید پیاده سازد تا بتواند در تعامل با پرسنل و کارمندان و در یک کلام در تعامل با دیگران موفق باشد.

افرادی که هوش سیاسی بالاتری دارند، می‌دانند که در کجا و با چه کسی، چه نوع رفتار و چه سخنانی بر زبان آورند.

هوش سیاسی به نام هوش تدبیری هم شناخته می‌شود و ارتباط مستقیمی با نحوه‌ی مدیریت و تعامل با افراد پیرامون‌مان دارد.

 

*** هوش فیزیکی یا جسمانی یا PQ 

 

به گزارش پژواک، هوش جسمانی مولفه‌ی دیگری از هوش مدیریتی ست که به میزان آگاهی ما نسبت به جسم و بدن‌‌مان برمی‌گردد.

شاید به نظرتان هوش جسمانی، در گروه هوش مدیریتی ، نقش چندان مهمی نداشته باشد، اما باید گفت هوش فیزیکی همانند هوش ریاضی در موفقیت ما حائز اهمیت است.

وجود هوش جسمانی ، تا حد زیادی نشان دهنده ی واکنش های رفتاری، افکار، میزان انعطاف پذیری و حتی اعتمادبنفس در شما است.

از آنجا که عقل سالم در بدن سالم است، روش و سبک زندگی که به سلامت جسمانی ما منتهی می‌شود، نشان‌دهنده‌ی میزان بالای هوش جسمانی ست.

هر چه فیزیک و بدن قوی‌تری داشته باشید، توان تفکر و ذهن پویاتری خواهید داشت و این مهم میسر نخواهد شد جز با بالا بودن مولفه‌ی هوش جسمانی.

بالا بودن یا پایین بودن هر کدام از مولفه‌های هوش که در هوش مدیریتی سنجیده می‌شود، به معنای باهوش بودن یا کندذهن بودن نیست. همانطور که می‌دانید هر انسانی ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که وجود همین تمایزات باعث می‌شود، هر انسانی برای کاری شایستگی داشته باشد.

اگر به دنبال گسترش و یا راه‌اندازی کسب‌وکاری هستید، حتما در استخدام نیروی جدید، مولفه‌های مختلف هوش مدیریتی را در نظر بگیرید تا با این روش، انتخاب شایسته‌تر و بهتری داشته باشید.

این نکته را به یاد داشته باشید که بسیاری از مولفه های هوش مدیریتی که در این مقاله از آن یاد شد، قابل یادگیری و افزایش است.

 

 

انتهای پیام///

 

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه