کد خبر:274064
پ
استلار
پژواک گزارش می‌دهد:

هرآنچه باید درباره شبکه استلار و رمزارز لومن بدانید

استلار (Stellar) به عنوان یک شبکه پرداختی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین امکان ارسال و دریافت پول و تبادل ارزهای رایج و ارزهای دیجیتالی با یکدیگر را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

استلار (Stellar) به عنوان یک شبکه پرداختی غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاکچین امکان ارسال و دریافت پول و تبادل ارزهای رایج و ارزهای دیجیتالی با یکدیگر را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

 

*** استلار چیست؟

 

به گزارش پژواک، استلار (Stellar) یک شبکه پرداختی غیرمتمرکز است.

این شبکه با استفاده از فناوری بلاکچین امکان ارسال و دریافت پول و تبادل ارزهای رایج و ارزهای دیجیتالی با یکدیگر را برای کاربرانش فراهم می‌کند این شبکه رمزارزی به نام لومن (Lumen) دارد که با نماد XLM شناخته می‌شود. (البته در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال رمز ارز شبکه استلار نیز به‌عنوان استلار معرفی شده است).

از زمان ایجاد شبکه استلار در سال ۲۰۱۴ میلیاردها تراکنش در آن ایجاد شده و مشارکت‌های مهمی بین این شبکه و شرکت‌های بزرگ به وجود آمده است.

رمزارز اختصاصی این شبکه به یکی از رمزارزهای محبوب بازار ارز دیجیتالی تبدیل شده است.

استلار در سال ۲۰۱۴ با مشارکت تجاری «جد مک کالب» (Jed McCaleb) و «جویس کیم» (Joyce Kim) ایجاد و در سال ۲۰۱۵ با هدف ایجاد ارتباط بین تمام سیستم‌های پرداختی جهان با استفاده از یک شبکه راه‌اندازی شد.

مک کالب مؤسس صرافی ارز دیجیتالی «مت گوکس» (Mt. Gox) و همچنین بنیان‌گذار پروتکل پرداختی ریپل (Ripple) است.

اعضای تیم کاری تحت سرپرستی مک‌کالب بر ایجاد شبکه استلار، سازمانی تحت عنوان «بنیاد توسعه استلار» (Stellar Development Foundation) ایجاد کردند.

پاتریک کولیسون (Patrick Collison)، مدیرعامل شرکت «استرایپ» (Stripe)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و نرم‌افزار در بستر اینترنت، با این سازمان غیرانتفاعی همکاری کرد و سه میلیون دلار برای استلار سرمایه‌گذاری کرد و به ازای آن دو درصد از رمزارزهایی را که در ابتدای ایجاد شبکه استلار به وجود آمد، از آن خود کند (۲ میلیارد XML)

بنیاد توسعه استلار، سازمان ارائه‌دهنده خدمات استلار است و خدمات فنی شبکه و جامعه‌های تجاری آن نیز توسط این سازمان پشتیبانی می‌شوند.

این سازمان از کد پایه شبکه پشتیبانی می‌کند و گزارش‌های پایه مربوط به شبکه را ارائه می‌دهد.

 

*** ویژگی منحصربه‌فرد استلار

 

یکی از ویژگی‌های شاخص استلار ارزان‌قیمت بودن آن است؛ اما ارزهای دیجیتالی ارزان‌قیمت بسیار زیاد دیگری نیز در بازار رمزارز وجود دارند؛ آنچه باعث متمایز شدن استلار از سایر رمزارزها شده، قابل‌استفاده بودن آن در شبکه استلار است که می‌تواند برای انتقال تمام ارزهای رایج و رمزارزهای رایج بین بانک‌ها یا از حساب فردی به حساب فردی دیگر استفاده شود؛ از دلار و یورو گرفته تا سایر انواع ارزها.

شما می‌توانید به اشکال مختلفی از شبکه استلار استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید با اپلیکیشن‌های استلار و همچنین اپلیکیشن‌های شخص ثالث به‌راحتی پول را به حساب افراد در هر مکانی از دنیا انتقال دهید.

همچنین می‌توانید از این شبکه برای خرید انواع رمزارز نیز استفاده کنید.

شبکه استلار برای افرادی که کشور آن‌ها پول ارزشمندی ندارد و می‌خواهند پس‌اندازهای خود را به ارزهای ارزشمند مانند دلار، یورو و… تبدیل و ذخیره کنند، نیز گزینه بسیار خوبی است.

شبکه استلار برای پرداخت‌ها و تبدیل رمزارزها به پول نقد و بالعکس نیز قابل‌استفاده است.

بنیان توسعه استلار به‌تازگی امکان استفاده از این شبکه برای انجام کارهایی مثل ضرب کردن NFT یا قراردادهای هوشمند را نیز فراهم کرده است.

 

*** استلار چگونه کار می‌کند؟

 

شبکه استلار دارای یک دفتر کل است که جهت ردیابی مالکیت تمام حساب‌های کاربری و توکن‌های رمزارز موجود در شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شبکه از این دفترکل نگهداری می‌کند و تمام تراکنش‌های در حال جریان در خود را با الگوریتم منحصربه‌فردش یعنی «پروتکل اجماع استلار »(Stellar Consensus Protocol) پردازش می‌کند در دفتر کل استلار تمام ترازها و فعالیت‌های مربوط به حساب کاربری (نوع فعالیتی که کاربران می‌خواهند با پولشان در شبکه انجام دهند) ذخیره می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است تراز یک حساب کاربری ۱۰۰ دلار باشد و در آن ۱۰۰ دلار توکن باشد و یک تراکنش در انتظار برای انتقال ۱۰۰ XML به یک حساب کاربری دیگر نیز در آن وجود داشته باشد

تمام ترازها و فعالیت‌های در حال انجام در شبکه هر ۵ ثانیه یک‌بار برای کل شبکه پخش می‌شود.

تراکنش‌ها با کامپیوترهای در حال اجرای نرم‌افزار اصلی استلار که «گره یا نود» (Node) نام دارند، ارزیابی می‌شوند.

نودها در هر تراکنش در حال انتظار تأیید می‌کنند که میزان درست، انتقال داده شده است.

نودهای شبکه در سراسر نقاط دنیا پراکنده شده‌اند و هر فردی می‌تواند با نصب کردن نرم‌افزار استلار کامپیوتر خود، آن را به یک نود تبدیل کند.

کامپیوترهای تبدیل‌شده به نود، هرکدام بخشی از عملیات مربوط به پردازش را انجام می‌دهند.

پس از تنظیم سیستم، شبکه می‌تواند تراکنش‌ها را تنها در عرض ۵ ثانیه پردازش کند.

کارمزد شبکه برای هر تراکنش ۰.۰۰۰۰۱ ارز XML که معادل کسری از یک پنی است (اگرچه زمانی که فعالیت شبکه افزایش پیدا می‌کند، کارمزد هر تراکنش نیز به میزان کمی افزایش پیدا می‌کند؛ اما باز هم مبلغ بسیار کمی است).

 

*** لومن چیست؟

 

اگرچه نقل‌وانتقال تمام ارزهای رایج و تمام رمزارزهای رایج در شبکه استلار امکان‌پذیر است؛ اما این شبکه رمزارزی اختصاصی به نام لومن دارد که به‌نوعی پایه و اساس شبکه محسوب می‌شود.

در اغلب موارد برای پرداخت کارمزد شبکه استلار از لومن استفاده می‌شود.

همچنین لومن می‌تواند به‌عنوان یک ارز واسطه، امکان انجام سریع معاملات را برای کاربران فراهم کند.

لازم به ذکر است که در ابتدای راه‌اندازی شبکه استلار رمزارز اختصاصی آن نیز استلار نام داشت؛ اما مدتی بعد به لومن تغییر نام داد؛ البته هنوز هم بسیاری از افراد فعال در بازار رمزارز، رمزارز اختصاصی این شبکه را با همان نام استلار می‌شناسند و هنوز هم این نام برای رمزارز اختصاصی شبکه استفاده می‌شود؛ اما همان‌طور که گفتیم در حال حاضر استلار نام شبکه و لومن با نماد XML نام ارز اختصاصی آن است.

پس از وارد شدن پول به شبکه استلار، یک پروتکل ایجادشده در داخل این شبکه، پول را به لومن و سپس به رمزارز موردنظر کاربر تبدیل می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال چنانچه فردی پول را در آمریکا به دلار از طریق این شبکه برای شما ارسال کند و شما در آلمان باشید؛ دلار واردشده به شبکه ابتدا به لومن تبدیل می‌شود و شما پول را به یورو دریافت می‌کنید.

انتقال پول با استفاده از این شبکه تنها چند ثانیه طول می‌کشد و شما می‌توانید در سراسر نقاط دنیا که این شبکه در آن‌ها پشتیبانی می‌شود، پول را سریع ارسال یا دریافت کنید.

 

*** شباهت‌ها و تفاوت‌های استلار با ریپل

 

«ریپل» (Ripple) نیز شبکه‌ای با ساختار و کارکرد مشابه با استلار است و این شبکه هم مانند شبکه استلار، رمزارزی اختصاصی به همین نام دارد.

هر دو شبکه از یک کد بلاکچین تقریباً مشابه استفاده می‌کنند، امکان استخراج رمز ارز از هیچ یک از آن‌ها وجود ندارد، هر دو از دفترکل توزیع‌شده استفاده می‌کنند و تراکنش‌ها در هر دو شبکه تقریباً به‌صورت رایگان و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند.

دلیل وجود شباهت‌های قابل‌توجه بین این دو شبکه، ایجاد هر دو شبکه توسط یک بنیان‌گذار یعنی مک‌کالب است.

او در زمان ایجاد این شبکه‌ها به‌خوبی می‌دانست چه روش‌هایی برای آن‌ها به‌خوبی جواب می‌دهد.

البته این دو شبکه تفاوت‌هایی هم با یکدیگر هم دارند و هدف آن‌ها متفاوت است.

ریپل می‌تواند به‌عنوان یک شبکه بین‌بانکی برای انتقال پول در مدت‌زمان سریع و با کارمزد بسیار کم استفاده شود و می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار حرفه‌ای برای انتقال پول استفاده کرد؛ اما در مقابل استلار با کارکردی مشابه برای افراد عادی ساکن کشورهای درحال‌توسعه ایجاد شده است؛ البته هم استلار برای بانک‌ها قابل‌استفاده است و هم افراد عادی می‌توانند از ریپل استفاده کنند؛ اما هرکدام از آن‌ها برای مخاطبان هدف مذکور طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند؛ بنابراین اگر بانک‌ها از ریپل و کاربران عادی از استلار برای نقل‌وانتقال وجه استفاده کنند، نتیجه بهتری خواهند دید.

همانطور که گفتیم استلار توسط بنیاد توسعه استلار که یک موسسه غیرانتفاعی است، حمایت می‌شود؛ اما ریپل تحت حمایت یک شرکت انتفاعی قرار دارد و با هدف کسب سود ایجاد شده است.

 

*** آیا خرید لومن سرمایه‌گذاری خوبی است؟

 

به گزارش پژواک، گفتنی است، در کل پیش‌بینی کاملا درست آینده رمزارزها تقریبا غیرممکن است و پیش‌بینی‌های مطرح‌شده در مورد این موضوع، تنها پیش‌بینی‌های ارائه‌شده از سوی افراد فعال در حوزه بازار کریپتو با دانش و تجربه بالا هستند که در اغلب موارد هم درست از آب در نمی آیند! زیرا از یک سو ارزش آن‌ها دائماً در حال نوسان است و از سوی دیگر غیرمتمرکز هستند و هیچ مرجع و نهاد رسمی روی آن‌ها نظارت نمی‌کند.

حتی پیش‌بینی درست آینده رمزارزهای شناخته‌شده‌ای مثل بیت کوین هم تقریباً غیرممکن است و اگر اخبار مربوط به رمز ارزها را دنبال می‌کنید، می‌دانید میزان که ارزش بازار کریپتو در مدت اخیر در حدود ۲ تریلیون دلار کاهش داشته است

مطمئناً خرید لومن نیز سرمایه‌گذاری کاملاً تضمین‌شده‌ای نیست و امکان متضرر شدن در این حوزه سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد.

لومن نیز مانند سایر رمزارزها سال ۲۰۲۱ وضعیت کاملاً خوبی داشت و سرمایه جاری بازار تقریبی آن از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به بیش از ۱۶ میلیارد دلار هم رسید (در ماه می ۲۰۲۱)؛ اما در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله (۷ تیر ۱۴۰۱) برابر با ۳.۰۸ میلیارد دلار است.

قیمت لومن نیز در سال ۲۰۲۱ به ۰.۶۲ دلار نیز رسید که بیشترین میزان قیمت این رمزارز از زمان ایجاد آن بود (بیشترین قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۰ ۰.۲۰ دلار بود)؛ اما قیمت آن در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله تنها ۰.۱۱ دلار است! برای مشاهده قیمت (Price) و سرمایه جاری بازار (Market Cap) لومن در مقاطع زمانی مختلف از ابتدای ایجاد آن تا به امروز و همچنین مشاهده آن‌ها به‌صورت لحظه‌ای، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

در کل در حال حاضر بازار کریپتو اصلاً در وضعیت خوبی نیست؛ اما ممکن است در آینده ورق کاملاً بازگردد و بار دیگر شاهد رشد قابل‌توجه رمزارزهای مختلف باشیم.

لومن نیز مانند سایر رمزارزها غیرمتمرکز است.

۶۰ درصد از موجودی این رمزارز در اختیار موسسه توسعه استلار قرار دارد.

این موضوع باعث می‌شود کنترل قابل‌توجهی روی این رمزارز و ارزش آن وجود داشته باشد

اگرچه شبکه استلار نودهای غیرمتمرکز زیادی دارد، اما تعداد تأییدکنندگآن زیاد نیستند.

در حال حاضر تعداد آن‌ها کمی بیشتر از ۵۰ تأییدکننده است که برای شبکه‌ای به گستردگی استلار تعداد زیادی محسوب نمی‌شود و این موضوع می‌تواند شبکه را در برابر مشارکت نودها و حملات سایبری به زیرساخت‌های پردازشی آن آسیب‌پذیر می‌کند.

موضوع دیگری که باید بیان کنیم این است که استلار کاربران را به خرید بیش از یک عدد توکن XML تشویق نمی‌کند (خرید یک عدد توکن برای استفاده از خدمات شبکه الزامی است) و همین موضوع افراد را برای سرمایه‌گذاری برای خریدوفروش این رمزارز مردد می‌کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه