کد خبر:267469
پ
محسن دهنوی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

نیمی از ظرفیت قطعه‌سازی غیرفعال است/ افزایش توان صادراتی کشور با واردات خودرو به ازای صادرات قطعه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نیمی از ظرفیت قطعه‌سازی غیرفعال است از افزایش توان صادراتی کشور با واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خبر داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نیمی از ظرفیت قطعه‌سازی غیرفعال است از افزایش توان صادراتی کشور با واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خبر داد.

 

*** تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو

 

به گزارش پژواک، سید محسن دهنوی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی مجلس، گفت:

واردات مدیریت شده خودرو موجب تنظیم بازار کشور، رفع انحصار و تامین نیاز داخلی می‌شود اما نکته‌ای که پیش از این همواره مورد سوال بوده، این است که ارز موردنیاز برای واردات خودرو، از کجا تامین شود؟

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس در ادامه افزود:
در طرح ساماندهی صنعت خودرو برای رفع مشکل «منشا ارز موردنیاز برای واردات خودرو»، مقرر شد که افرادی که می‌توانند قطعات خودرو و خودرو صادر کنند، از محل ارز حاصل از این صادرات، خودرو وارد کنند.

 

*** افزایش توان صادراتی کشور با واردات خودرو به ازای صادرات قطعه

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اضافه کرد:
براساس این طرح نه تنها منشا ارز موردنیاز برای واردات خودرو مشخص شده بلکه توان صادراتی کشور نیز به دلیل اینکه تولیدکنندگان قطعه و خودرو امکان صادرات دارند، افزایش می‌یابد.

وی در همین رابطه، افزود:
از حدود ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز کشور ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند که از این تعداد ۴۰۰ واحد در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می برند.
یعنی در حال حاضر نصف ظرفیت قطعه سازی کشور استفاده می شود.
ظرفیت واقعی قطعه سازان به اندازه تولید سالانه ۲/۲ میلیون خودرو است اما در سال های اخیر کمتر از ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است، این امر موجب تعلیق حدود ۱۵۰ هزار کارگر در کارگاه های قطعه سازان شده که دو یا سه روز در هفته بکارگیری می شوند.

 

*** وظیفه وزارت صنعت در قبال طرح

 

به گزارش پژواک، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با بیان اینکه در طرح ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد که آئین نامه اجرای این طرح را تدوین و از مدل پیش‌بینی شده در طرح مذکور حمایت کند.
با واردات مشروط خودرو بازار تنظیم شده و قیمت خودرو کاهشی می‌شود.
خانه ملت

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه