کد خبر:275421
پ
اتریوم ۲.۰
پژواک گزارش می‌دهد:

نگاهی به مزایا و معایب اتریوم ۲.۰

بالاخره بعد از گذشت ۷ سال، روش اجماع اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرد.

بالاخره بعد از گذشت ۷ سال، روش اجماع اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرد.

 

*** نگاهی به مزایا و معایب اتریوم ۲.۰

 

به گزارش پژواک، به روزرسانی اتریوم در روز ۱۵ سپتامبر انجام شد.

پیامدهای این به روزرسانی که Merge یا ادغام نام دارد، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، پیامدهای این به روزرسانی خیلی زود به وقوع پیوست.

کاهش قیمت اتر (توکن بومی شبکه اتریوم)، ایجاد فورک برای ادامه فعالیت ماینرها، حمایت نهادهای دولتی و مهاجرت ماینرها به شبکه‌هایی با سازوکار مشابه اتریوم، از جمله پیامدهای این به‌روزرسانی بود.

 

*** کاهش ارزش شبکه اتریوم

 

با نزدیک شدن به لحظه به‌روزرسانی، کارشناسان و ایفلوئنسرهای حوزه رمزارز، به کاربران پیشنهاد کردند حداقل برای چند ساعت تراکنشی روی شبکه اتریوم به منظور جلوگیری از به خطر افتادن دارایی‌شان، انجام ندهند.

روز ۱۵ سپتامبر هر واحد اتر تقریبا معادل ۰.۰۸۱۷ بیت‌کوین در صرافی بایننس معامله می‌شد.

با گذشت ۱۵ ساعت از به‌روزرسانی این عدد به ۰.۰۷۴۶ بیت‌کوین رسید و سقوط قیمت ادامه پیدا کرد.

با این حال به‌روزرسانی اتریوم می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌ها شود.

بابی زاکوتا، مدیرعامل شرکت خرید و فروش بیت‌کوین و اتریوم، Bitstamp آمریکا گفت: در این هفته حدود ۵۶ درصد افزایش حجم معاملات از سوی موسسات و ۳۵ درصد افزایش حجم از سوی کاربران، داشتیم.

متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال VanEck، تغییرات قیمتی اتر را با افزایش سپرده‌گذاری کاربران در شبکه توجیه می‌کند و می‌گوید: تنها ۶ ساعت بعد از ادغام ارزش سپرده‌های قفل شده در اتریوم به چهار برابر افزایش یافته که نشان دهنده استقبال کاربران از این به‌روزرسانی است.

قیمت اتریوم از روز به‌روزرسانی تا لحظه نگارش این مقاله حدود ۴۰۰ دلار کاهش را تجربه کرده است.

 

*** حمایت نهادهای دولتی

 

تغییر روش اجماع شبکه اتریوم به اثبات سهام، نظر نهادهای دولتی را نیز جلب کرده و حتی گمانه‌زنی‌هایی در مورد همین موضوع شکل گرفته که توسعه‌دهندگان اتریوم با هدف بهبود روابط با دولت‌ها این به‌روزرسانی را انجام داده‌اند.

موسسات دولتی و نهادها همچنان برای سرمایه‌گذاری و استفاده از اتریوم تردید دارند اما گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: ارزهای رمزپایه با روش اجماع اثبات سهام ممکن است به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند.

هرچند که این مقام رگولاتوری اشاره خاصی به هیچ توکن یا کوین خاصی نکرده اما همین اظهار نظر باعث شکل‌گیری نظرات منفی در مورد توسعه‌دهندگان و ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم شده است.

منتقدان عقیده دارند به‌روزرسانی اتریوم با اهداف و فلسفه بلاک‌چین برای تمرکززدایی در تضاد است و این اقدام راه‌حل مناسبی نیست.

ریچارد بواس، بنیان‌گذار بازی بلاک‌چینی Ninja Punk Girls، معتقد است این تصمیم بنیاد اتریوم به روح فناوری بلاک‌چین آسیب رسانده و به ضرر مصرف‌کنندگان است.

بنیاد اتریوم با این اقدام به سمت متمرکز شدن حرکت کرده است و به همین دلیل در آینده قدرت بیشتری در اختیار این بنیاد برای اعمال نظر در شبکه در دست بنیاد اتریوم قرار می‌گیرد.

او گفت این مدل کارآمد نیست و مشکل یک شبکه اقتصادی غیرمتمرکز را حل نمی‌کند.

در این مدل سهام‌داران رقابتی ندارند و صرفا در جهت افزایش ارزش سهام خود همکاری می‌کنند.

 

*** ایجاد فورک برای ماینرها

 

ادغام اتریوم باعث شد اتکای شبکه به ماینرها بدون هیچ مشکلی از بین برود.

اما مسیر پیش روی ماینرهایی که تصمیم گرفتند روش اثبات کار را ادامه دهند واضح نیست.

بسیاری از ماینرها با این تفکر به استخراج خود ادامه دادند و به گروهی با رهبری چندلر گوئو پیوستند که نتیجه این همکاری به فورک ETHPOW یا ETHW منجر شد.

هرچند ماینرها در این راه با مشکلاتی مواجه شدند اما به گزارش CoinMarketCap، این شبکه در حال فعالیت است و توکن این شبکه با قیمتی حدود ۵ دلار در حال معامله است.

ETHW حدود ۹۰ میلیون آدرس فعال دارد.

اما فورک‌های اتریوم به ETHW محدود نمی‌شود و ارائه اتریوم ۲.۰ باعث ایجاد EthereumFair با توکن ETF شده است.

این شبکه توسط گروهی از ماینرهای چینی هدایت می‌شود و اسناد اصلی آن به زبان چینی ارائه شده است.

اکانت توییتر این شبکه در توییتر ادعا می‌کند اولین توکن PoW فورک شده از اتریوم است.

این شبکه حدود دو میلیون آدرس کیف پول فعال دارد.

باتوجه به ایجاد فورک توسط ماینرها بسیاری دیگر از فعالان حوزه ماینینگ ترجیح دادند سخت‌افزار و توان پردازشی خود را به شبکه‌های دیگر با سازوکار مشابه اتریوم قبل از به‌روزرسانی منتقل کنند.

در نتیجه این اقدام، سختی شبکه اتریوم کلاسیک تا ۳ برابر افزایش یافت.

پیوست 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه