کد خبر:260419
پ
نوآوری
سلسله گزارش‌های نواحی نوآوری/1:

نوآوری و چالش‌های جامعه

ظهور نواحی نوآوری، روند جهانی است، زیرا رسیدن به سهم بیشتر اقتصاد دانش محور، اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.

ظهور نواحی نوآوری، روند جهانی است، زیرا رسیدن به سهم بیشتر اقتصاد دانش محور، اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.

 

*** سه چالش عمده و اساسی جوامع

 

به گزارش پژواک به نقل از خبرگزاری صنایع، در سال‌های اخیر سبک زندگی و کار ما دستخوش تحولات اساسی شده است.

انقلاب دیجیتال و نفوذ روزافزون نوآوری، نوع و شیوهی انجام کارها است، افراد بیشتری زندگی در محیط‌های شهری را انتخاب می‌کنند و در مقیاس جهانی نشانه‌های هشداردهنده ناتوانی انسان در پیمایش و همگامی با این تغییرات نمایان است.

به طور کلی جوامع با سه چالش عمده و اساسی روبرو هستند، افزایش نابرابری درآمد، نگرانی‌های بهداشتی به دلیل تغییرات آب و هوایی و اثرات تسریع‌کننده انقلاب دیجیتال که تهدیدی برای شیوه کار و ارتباط افراد با یکدیگر است، نرخ نابرابری به عدد بیش از هر زمان دیگر رسیده است.

 

*** اقتصادهای انسان محور

 

انتقال چشمگیر ثروت به گروه‌های متعدد معدود منجر به کاهش منابع موجود برای برنامه‌ریزی مناسب محیط‌های حمایتی شهری برای حوزه وسیعی از جمعیت جهان شده است.

علاوه بر این مهاجرت بین‌المللی در حال افزایش است در این شرایط مردم مجبور می‌شوند، زندگی خود را از ریشه جدا کنند و به دنبال فرصت‌های جدید برای زنده ماندن باشند.

بدون داشتن محیط زندگی مناسب مردم در سراسر جهان فاقد بنیادی فری ساختن زندگی اقتصاد و آینده خود خواهند بود و در عین حال این چالش‌ها به سرعت در حال ظهور می‌تواند فرصت‌های فوق‌العاده نیز برای دستیابی به رشد و شکوفایی به همراه داشته باشند.

برای رشد و توسعه در این شرایط ما به اقتصادی، انسان‌محور که در برابر اثرات، سوء مقاومت داشته باشد، نیاز خواهیم داشت.

اقتصادهای انسان محور، محیط‌های کاری عادلانه، سالم و فرصت‌های برای رشد مهارت انسان فراهم می‌کند، بنابراین یک مدل اقتصادی انسان‌محور، می‌تواند موجب توزیع عادلانه سرمایه و محافظت از اعضای جامعه در تمام سطوح اقتصادی در برابر اختلالات شغلی اجتناب‌ناپذیر ناشی از نوآوری شود.

 

*** نوآوری، ضرورتی در مسیر زیست زندگی جوامع بشری است

 

رفاه در آینده به افزایش سطح آموزش کل مردم و همچنین به کارگیری و استخدام مجدد کارگران سنتی برای تسهیل مشارکت آنها در اقتصاد دیجیتال، بستگی دارد.

برای پیشگیری از عقب ماندن بخش‌های بزرگی از جامعه با توجه به حرکت سریع جهان به سمت راه حل‌های دیجیتال، نیاز از تلاش‌های آگاهانه بیشتری صورت گیرد.

امروز چشم امید همه جهان به نوآوری و نوآوری که بتواند در جنگ و آناتومی کرونا واکسن بسازد، دارو بسازد، دستگاه‌های تنفسی مصنوعی تولید کند، برای کسب و کارهای مختلف شده راهی گشایش یابد برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان راهی کشف کند و بسیار موارد دیگر.

واقع واقعیت این است، باید بپذیریم نوآوری، یک کالای لوکس در ویترین یک مغازه مجلل نیست، به نظر می‌رسد که نوآوری، ضرورتی در مسیر زیست زندگی جوامع بشری است.

نوآوری، زمانی نمایان می‌شود که ایده‌ها محصولات و خدمات بتوانند فناوری و فراورده‌های جدید و یا بهبود یافته متناسب با تقاضای بازار طراحی و یا راه‌حل‌های پیشرفته برای چالش‌های اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی ارائه کنند.

 

*** دلایل اهمیت ظرفیت نوآوری هر منطقه 

 

ظرفیت نوآوری هر منطقه به دلایل زیر در توسعه اقتصادی بسیار مهم است:

نوآوری، منبع اصلی مشاغل با کیفیت است.

نوآوری، باعث رشد اقتصادی از طریق توسعه صادرات می‌شود.

نوآوری، راهی برای رونق بلند مدت و پایدار جوامع فراهم می‌کند.

 

*** نواحی نوآوری

 

تمرکز بر جوامع و پتانسیل‌های نوآوری یک منطقه بر خلاف الگوهای کوتاه‌مدت کسب و کار، به رهبران این اجازه می‌دهد، افق‌های بلندتری به رونق شهر و منطقه خود داشته باشند.

اما اگر هدف ما ترویج و توزیع عادلانه ثروت و رشد پایدار در جامعه است، چرا نمی‌توانیم بر توسعه هدفمند نواحی نوآوری، تمرکز کنیم؟

پاسخ ساده است: نواحی نوآوری، شکل منحصر به فرد از رشد اقتصادی و نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند که اثرات اقتصادی مثبتی برای جمعیت حداکثری به وجود می‌آورد.

نواحی نوآوری، مکان‌های بهتر برای فعالیت شرکت‌های نوآوری نیست، بلکه هدف آن ایجاد فضایی است که مردم و کسب و کارها از لایه‌های مختلف جامعه در آن گرد هم آیند.

 

*** چند چالش اصلی، نواحی نوآوری

 

به گزارش پژواک، به طور خلاصه، نواحی نوآوری به حل چند چالش اصلی در عصر ما کمک می‌کند:

رشد و توسعه آهسته فقر ملی و چالش‌های مالی افزایش نابرابری اجتماعی و گسترش شدید و ادامه‌دار تخریب محیط‌زیست. 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری صنایع
ارسال دیدگاه