کد خبر:267208
پ
متاورس
پژواک گزارش می‌دهد:

نقش پررنگ دارایی‌‌های دیجیتال در نسل بعدی اینترنت

متاورس نسل بعدی اینترنت است که دنیای فیزیکی را به دنیای دیجیتال پیوند می‌زند و می‌تواند دنیای هیجان انگیزی را برای ما رقم بزند.

متاورس نسل بعدی اینترنت است که دنیای فیزیکی را به دنیای دیجیتال پیوند می‌زند و می‌تواند دنیای هیجان انگیزی را برای ما رقم بزند.

 

*** نسل بعدی اینترنت

 

به گزارش پژواک، روز گذشته شرکت فیسبوک اعلام کرد به متا (Meta) تغییر نام داده است و آن را آغازی برای ورود کاربران این شرکت به دنیای متاورس توصیف کرد.

متاورس تلاش شرکت فیس بوک برای تلفیق واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) با ایجاد یک پلتفرم جدید است.

اولین بار نیست متاورس توسط یک شرکت به دنیای دیجیتال پا می‌گذارد و پیش از فیس بوک پیشگامانی در این حوزه بوده‌اند.
از جمله این پیشگامان شرکت اپیک است که در سال ۲۰۱۷ با بازی فورتنایت زمینه‌های ایجاد متاورس را ایجاد کرد. یک سال پس ارائه این بازی توسط شرکت اپیک قابلیت‌های مانند مهمانی‌های رقص اضافه شد و گیمرها می‌توانستند اقدام به خرید آیتم‌های مجازی مانند لباس‌های ابرقهرمانی برای کاراکترهای خود کنند.

 

*** متاورس چیست؟

 

برای فهم متاورس به دنبال تعریف پیچیده‌ای نباشید. متاورس نسل بعدی اینترنت است با ارتقای بسیار بیشتر که موجب پیوند دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال می‌شود. به گفته کارشناسان همانگونه که تغییر نسل‌های اینترنت از یک تا ۵ اتفاق افتاد این تغییر نیز رخ خواهد، حتی بدون اینکه بسیاری از کاربران متوجه تغییر ناگهانی و مشهودی شوند.

 

*** تفاوت‌های متاورس با اینترنت‌های نسل قبل

 

در اینترنت کنونی تمام محتواها با محدودیت‌های دسترسی برای کاربران مواجه هستند. به طور مثال در پلتفرم‌های فعلی کاربران در همان محدوده مختص هر سرویس آزادانه حرکت می‌کنند و قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرمی بسیار محدود است در حالی که تعامل پذیری یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های متاورس است.
تفاوت مشهود دیگر امکان حضور است که متاورس فراهم می‌کند به این معنی که احساس بودن در فضای مجازی به‌طور واقعی و ملموس و در کنار افراد دیگر فراهم می‌شود.

 

*** متاورس چگونه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؟

 

کاربران می‌توانند به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند. یعنی تنها با یک عینک می‌توانند با شبکه‌ای پیچیده و متشکل از میلیون‌ها مقصد، صدها نمایه و ده‌ها مرورگر ارتباط برقرار کنند. عینک‌های واقعیت مجازی جایگزین گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها شوند.

 

*** نقش پررنگ داریی‌های دیجیتال در نسل بعدی اینترنت

 

شاید یکی از جالب‌ترین بخش این دنیای جذاب، اقتصادی مختص به خود آن باشد. در دنیای متاورس توکن‌های غیر قابل معاوضهNFT نقش مهمی دارند چراکه به افراد امکان مالکیت کامل شخصی را می‌دهند. توکن‌های NFT به کاربران متاورس امکان می‌دهند مانند دنیای واقعی مالک آیتم‌های خود باشند و آن‌ها را جابه‌جا کنند.
در این میان، رمزارزها تنها پول قانونی مورد استفاده در متاورس خواهند بود و اقتصادی متاورس خواهند ساخت. البته زمینه این اقتصاد متاورسی از سال‌ها قبل شکل گرفته است.

 

*** آیا باید منتظر تسلط بر مردم با زندگی در متاورس باشیم؟

 

تا امروز فیلم‌های بسیاری ساخته شده‌اند که نشان می‌دهد، در آینده مردم وارد زندگی مجازی شده و کنترل آن‌ها در دست یک شرکت، یک نهاد دولتی یا بین‌المللی قرار می‌گیرد.
فیلم‌های آخر الزمانی که موجب ایجاد ترس در مردم از ورود به دنیای متاورس شده‌اند.
اما متاورس به این ترسناکی نیست چراکه اساس دنیای متاورس، استفاده از فناوری بلاک‌چین است و هیچ شرکت یا نهادی نمی‌تواند بر آن تسلط داشته باشد.
به عبارت دیگر شکل‌دهی و کنترل دنیای متاورس در دست کاربران است. شهروندان نیازمند پلتفرم و ارزی برای خرید و فروش محصولات دیجیتال خود هستند که مبتنی بر رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین خواهد بود.
بلاکچین به ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان پول مجازی اجازه می‌دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه ندارند.
بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت درتبادلات خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده می‌کند.
بر خلاف سیستم‌های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و در اصطلاح متمرکز عمل می‌کنند.
مرکزداده‌ای که بلاک چین‌ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پخش هستند.

 

*** متاورس چه زمانی محقق می‌شود؟

 

در حال حاضر موانعی برای محقق شدن دنیای متاورس وجود دارد که از جمله ی آن‌ها را می‌توان محدودیت‌های سخت‌افزاری، مصرف انرژی زیاد برق و تعامل‌پذیری شرکت‌ها نام برد.
اما تمامی این‌ها نمی‌تواند از محقق شدن متاورس جلوگیری کند و ما باید به سرعت آماده ورود به آن باشیم.

 

*** ایران و دنیای متاورس

 

به گزارش پژواک، دنیای جدید متاورس مبتنی بر اینترنتG5 و در آینده نزدیک G6است.
در اولین قدم وظیفه مسئولان کشور توسعه سریع نسل های جدید اینترنت در کشور و آماده شدن برای سوییچ به نسل متاورس است که از همین حالا نیازمند همت بسیار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
بر اساس این گزارش؛ هر غفلتی در دنیایی که به سرعت در حال رشد در عرضه دیجیتال است می‌تواند منجر به بیشتر شدن “شکاف دیجیتال” برای کشور ما شود.
کارشناسان تجارت و بازرگانی بر این باورند که شکاف دیجیتالی بین جوامع فقیر و در حال توسعه با کشورهای پیشرفته، از عمده‌ترین چالش‌های اقتصادی قرن به ‌شمار می‌رود.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه