کد خبر:273156
پ
دمای زمین
از سوی سازمان فضایی ایران:

نقشه ماهواره‌ای دمای سطح زمین منتشر شد

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، میانگین دمای سطح زمین کشور را در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ مقایسه کرده است.

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، میانگین دمای سطح زمین کشور را در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ مقایسه کرده است.

 

*** نقشه ماهواره‌ای دمای سطح زمین منتشر شد

‌به گزارش پژواک، سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، میانگین دمای سطح زمین کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پایش و رصد کرده است.

دمای سطح زمین (Land Surface Temperature :LST) که عمدتاً حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است از جمله متغیرهایی محسوب می‌شود که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین ( هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیندهای آنها فراهم می‌کند.

این نوع از دما تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل‌مندی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد.

دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی، مصرف انرژی و غیره، به عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامترهای مهمی است که می‌تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

با تحلیل و بررسی نقشه‌های LST اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف، از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین گرمایی، پایش خشکسالی و آتش سوزی را می‌توان تهیه کرد.

 

*** پایش دمای سطح زمین با فناوری سنجش از دور

 

با استفاده از‬ داده‬ های‬ مربوط‬ به‬ دمای روزانه سطح زمین می‌توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد و توزیع جغرافیایی الگوهای حرارتی در سطح کشور را شناسایی و بررسی کرد.

همچنین می‌توان نقشه‌های حداکثر دمای ‏ماهیانه و فصلی را نسبت به تاریخ مشابه در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار داد.

به طور کل تولید و مقایسه این نقشه‌ها برای متخصصان در حوزه‌های کاربردی مختلف بسیار مهم و با اهمیت ارزیابی می‌شود.

بر‬ این‬ اساس‬ سازمان‬ فضایی‬ ایران‬ با استفاده از ‏تصاویر ماهواره‬ سنجشی ترا و سنجنده مادیس، میانگین دمای روزانه کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را بررسی و به نمایش گذاشته است.

بررسی داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که میانگین دمای روزانه در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، یک روند صعودی داشته در حالی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ این روند صعودی دیده نمی‌شود.

همچنین بیشترین مقدار دما حدود ۵۰ درجه سانتی گراد در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است.

 

 

داده‬ های‬ ‏تصاویر ماهواره ترا و سنجنده مادیس از نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور و مقایسه نقشه‌های بیشینه دمای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که بیشترین دمای ثبت شده حدود ۶۶ درجه سانتی گراد، مربوط به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ است.

بیشترین دمای ثبت شده در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز حدود ۶۵ درجه سانتی گراد است. داده‌های سنجش از دور نشان می‌دهند که مناطق غرب و شمال‌غربی کشور، دمای بسیار پایین‌تری نسبت به مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور دارند.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه