کد خبر:266452
پ
۳۵۷۵۶۲۸
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی/ وجود ۴۷۵ هزار فروند هواپیما در دنیا

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی از معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی از معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

*** وجود ۴۷۵ هزار فروند هواپیما در دنیا

 

به گزارش پژواک، آرش خانباشی با بیان اینکه بر اساس آمار یاسا، ۴۷۵ هزار فروند هواپیما در دنیا وجود دارد که حدوداً ۶۰ درصد آنها دارای موتور پیستونی هستند، گفت:

از این تعداد تنها ۱۰ درصد هواپیماهای جت سنگین بوده و ما بقی را هواپیماهای با موتور توربوپراپ تشکیل داده اند.

در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیمای جت سنگین در ایران فعال هستند که در قیاس درصدی می توان گفت، کشور به ۱۳۵۰ هواپیمای پیستونی و توربوپراپ زیر ۱۹ صندلی برای اتصال مسیرهای کوتاه به یکدیگر نیاز دارد. این در حالیست که حداقل نیاز کشور به هواپیماهای جت سنگین حدود ۵۰۰ فروند هواپیما است.
اکنون در کلاس هواپیماهای زیر ۱۹ نفر در کشور حدود ۱۵۰ هواپیما وجود دارد که ۵۰درصد آن زمینگیر بوده و متوسط سنی آن‌ها به ۲۰ سال می‌رسد. همچنین این هواپیماها تا امروز در کشور اغلب جهت آموزش خلبانی استفاده می‌شدند.
به همین دلیل لازم است تعمیر و نگهداری این هواپیماها توسط شرکت‌های فعال مرتبط ایجاد شود که بازار هوانوردی عمومی رونق بگیرد.
همچنین در گام‌های بعدی می‌توان جهت تولید قطعات و تکمیل زنجیره تأمین قطعات و نهایتاً مشارکت در ساخت و تولید نمونه بومی این هواپیماها برنامه‌ریزی کرد.
 
 

*** تاکسی های هوایی

 
 
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در خصوص تاکسی های هوایی از جمله طرح های حمایت شده توسط معاونت علم و فناوری گفت:
در پروژه تاکسی های هوایی، «مقررات و آیین نامه»، «تجهیزات و زیرساخت ها»، «تأمین سوخت برای هواپیماهای کوچک»، «آشیانه و محل استقرار برای ارائه خدمات به این کلاس از پرنده‌ها» از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون از زیرساخت های بهره‌برداری تاکسی های هوایی در کشور تنها زیرساخت‌های فرودگاهی، آن هم نه به صورت کامل، ایجاد شده است، افزود:
به همین دلیل استفاده از تاکسی های هوایی همانند سایر هواپیماها در قدم اول نیاز به زیرساخت هایی دارد که جهت رفع آن‌ها باید برنامه‌ریزی هایی انجام پذیرد.
 
 

*** جداسازی پایانه استقرار مسافران ایرتاکسی از سایر پایانه‌ها

 
 
خانباشی در ادامه بیان داشت:
در حال حاضر می‌توان از ظرفیت فرودگاه‌های کم تردد در این خصوص استفاده کرد اما می بایست جهت تردد مسافران رویه‌های تردد اصلاح شده و حتی پایانه استقرار مسافران باید از پایانه‌های پروازهای برنامه‌ای جدا شود.
 
 

*** آشیانه هواپیماهای کوچک رونمایی می شود/جاده دسترسی به آشیانه هواپیماهای کوچک آماده بهره برداری

 
 
وی با بیان اینکه تاکسی های هوایی از جمله هواپیماهای کوچکی هستند که در حال ساخت و ایجاد زیرساخت های آن هستیم، گفت:
تاکنون علاوه بر ورود به مسائل طراحی و ساخت تاکسی های هوایی در صدد بودیم زیرساخت های آن را فراهم کنیم تا زمینه استفاده از هواپیماهای کوچک با ایجاد یک پایگاه سرویس‌دهی در فرودگاه مهرآباد فراهم شود؛ در حال حاضر منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه به باند هستیم تا آماده بهره‌برداری شود.
 
خانباشی با تاکید بر اینکه یکی از الزامات استفاده از تاکسی های هوایی ایجاد آشیانه‌ای جهت سرویس‌دهی به هواپیماهای کوچک از جمله مواردی است که پیش از این به فراهم سازی زیرساخت آشیانه هواپیماهای کوچک اشاره کردیم که اکنون ساخت این آشیانه در فرودگاه مهرآباد توسط مرکز فنون و خدمات هوایی و با حمایت‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به اتمام رسیده و قرار است پس از اینکه آماده سرویس‌دهی به هواپیماهای کوچک شود، رونمایی شود.
 
وی در ادامه افزود:
در این آشیانه خدمات و سرویس های متعدد به هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی ارائه می شود؛ منظور از این هواپیماها، هواپیماهای کوچک مجهز به کمتر از ۱۹ صندلی است.
همچنین قرار است همزمان با رونمایی از این آشیانه، در صورت اخذ مجوز فعالیت جابجایی مسافر توسط مرکز فنون و خدمات هوایی، دو پرواز به صورت نمادین به دو شهر مختلف از فرودگاه مهرآباد انجام گیرد.
 
 

*** ترویج استفاده از هواپیماهای کوچک

 
 
وی با تاکید بر اینکه همین موضوع به ترویج استفاده از هواپیماهای کوچک منجر می شود، عنوان کرد:
ایجاد شبکه مویرگی هوایی در کشور باعث رونق فرودگاه‌های کم تردد و توسعه حمل و نقل هوایی می‌شود.
همچنین ایجاد بستر مناسب کسب و کار هواپیماهای کوچک باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در به کارگیری نیروهای فنی و خدمه پروازی و نیز خلق کسب و کارهای جدید در حوزه گردشگری و صادرات محصول می شود.
همچنین در تولید قطعات و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی و دانش‌بنیان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
 
خانباشی با بیان اینکه هنوز آیین نامه استفاده از هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی در کشور وجود ندارد، بیان کرد:
این آیین نامه در کمیته مشترک توسعه هوانوردی عمومی بین معاونت علمی و فناوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تدوین شده که منتظر هستیم در جلسه شورایعالی هواپیمایی کلیات طرح تصویب شود.
در صورت تصویب کلیات طرح رسما سازوکاری برای شرکت‌ها داریم که امکان ورود به حمل و نقل هوایی کوچک را داشته باشند؛ تا چنین ایین نامه ای نباشد شرکتهای متقاضی تاکسی های هوایی نمی توانند ثبت شوند.
همچنین اگر چنین آیین نامه ای وجود نداشته باشد ظرفیت کسب و کار در این حوزه نادیده گرفته می شود.
 
 

*** تامین سوخت تاکسی های هوایی در دست بررسی/معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت هواپیماهای کوچک

 
 
خانباشی در ادامه بیان داشت:
یکی از موضوعات مهم برای تاکسی های هوایی تامین سوخت است که اکنون یکی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت چنین هواپیماهای کوچک از نوع ۱۰۰LL را دارند؛ از این رو رایزنی هایی با شرکت پخش فراورده های نفتی داشتیم که سوخت مورد نیاز این هواپیماها را تامین کنند.
البته که شرکت پخش فراورده های نفتی امکان تامین به واسطه پالایشگاه مد نظر را ندارد و ضروری است که یک بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود و از سوی دیگر یارانه ای به این سوخت اختصاص یابد تا استفاده از تاکسی هوایی به صرفه باشد.
 
 

*** معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی

 
 
به گزارش پژواک، رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی در پایان، افزود:
 قرار است با همکاری شرکت فراورده های نفتی ۱۰ فرودگاه را معرفی کنیم که در آنها امکان تامین سوخت هواپیماهای کوچک به وجود بیاید.
این اقدام تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و پیش بینی می شود تا سال آینده این ظرفیت دو برابر خواهد شد.

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه